JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slik lærer barna gjennom lek

GIVE ME FIVE: Fnisende jenter i vinduet har oppdaget Amund ute og krever oppmerksomhet.

GIVE ME FIVE: Fnisende jenter i vinduet har oppdaget Amund ute og krever oppmerksomhet.

Werner Juvik

Ungens skal lære noe på SFO. Se hvordan Amund gir ungene lærelyst.

2016121309504520230821171436

titti.brun@fagbladet.no

Det er stille i gymsalen. Forventningsfulle fjerdeklassinger fordelt på to lag venter på signal.

– Klar. Ferdig. Gå!

Barne- og ungdomsarbeider Amund Velten har lagt ut kort med engelske ord ved startstreken. Et stykke unna ligger det kort med bilder av disse ordene. Ungene skal løpe fram til dem og ta det med riktig kort tilbake til start. Ordene er tatt fra kapitlet «On the farm» som er på skoleplanen i engelsktimene. Nå lekes glosene inn, noe lærerne ellers har lite tid til.

Ungene stormer fram, konsentrert sjekker de bildene, raskt plukker de ett og løper tilbake til laget sitt.

Bilder av ku, sau, geit og gris legges sammen med ordene cow, sheep, goat og pig.

Både Amund og ungene er storfornøyde.

– Alt er riktig, sier han, mens ungene smiler og ber om en omgang til.

VI VANT: En gang til!!

VI VANT: En gang til!!

Werner Juvik

Deilig variert arbeidsdag

– Jeg er utrolig glad i jobben min. Ikke én dag er lik, nye utfordringer hver dag, både her på SFO og når jeg følger elever som trenger ekstra oppfølging i skoledagen.

Amund Veltens vei inn i SFO startet da han valgte helse- og oppvekstfag på videregående skole. Læretida tok han i barnehage, SFO og på et arbeidstreningssted for unge voksne med multihandikap, og etter to år kunne han ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.

– Utrolig nok var vi fire menn i klassen på videregående, og tre av oss jobber fortsatt med barn og unge.

– Helt siden tenårene har jeg vært – og er fortsatt – med i Røde Kors hjelpekorps. Jeg har alltid likt å jobbe med mennesker. Det sto mellom å jobbe med barn og unge eller å bli ambulansearbeider, forteller Velten.

ON THE FARM: Stafett i gymsalen

ON THE FARM: Stafett i gymsalen

Werner Juvik

Pilotprosjekt: AKS

– SFO har alltid tilbudt aktiviteter der barna får kunnskaper og opplevelser. Men nå er tilbudet mer systematisert og variert, sier Velten.

Han viser til at Frydelund skole og SFO i Elverum har et pilotprosjekt der de tester ut såkalt aktivitetsskole, kalt AKS-modellen. Alle Oslo-skolene driver skolefritidsordningen etter denne tankegangen: et tett samarbeid mellom skole og fritidsordningen.

Temaer fra klasserommet tilbys som aktiviteter på AKS, men kunnskapen blir formidlet på en alternativ måte. Enten temaet er naturvern, kjemiske eksperimenter, stjernehimmelen eller engelsk.

– Hele AKS-tankegangen er så spennende. SFO er ikke et oppbevaringssted. Vi har masse å tilby ungene så de kan utvikle seg personlig, sosialt og faglig. Vi tilbyr læring gjennom leken. Ungene velger selv om de vil ha frilek eller være med på AKS.

A PIG: Ungene leker inn engelske gloser

A PIG: Ungene leker inn engelske gloser

Werner Juvik

Ansatte lærer leker

Aktivitetene på ettermiddagen er knyttet opp mot læreplanen som skolen følger. Mandag er det forskergruppe, tirsdag er det eventyrgruppe, onsdag er det leksehjelp og torsdag er det naturgruppe. Der lærer barna om lover og regler i utmark, om kosthold og de får miljøkunnskap.

Det er jevnt over flere jenter som er med på AKS, i hvert fall så lenge fotballbanen lokker til seg guttene.

– Det er noen ord som trigger; spikking, stafett, bowling og papirflykonkurranse. Det er mye kunnskap som kan formidles i de fleste aktiviteter. Vi er så heldig å ha en kjemiker ansatt på SFO, hun lager mange spennende eksperimenter.

Helhetlig dag for barna

AKS-tankegangen krever engasjerte ansatte og et godt samarbeid med lærerne. Velten mener det styrker samarbeidet med skolen.

– Rektor prioriterer samarbeidet og har faste møter med SFO. Lærerne informerer hvis ett av barna har slått seg eller har hatt en lei dag. På den måten kan vi gi foreldrene som henter bedre informasjon om hva som har skjedd i løpet av dagen.

– I tillegg er vi er heldige som har tett tilgang på kilden for tips om gode lære-leker. Vi har dyktige lærere her på skolen som underviser i AKS-modellen på Høgskolen i Oslo og Akershus. De gir oss jevnlig faglig påfyll og tips til leker med norsk, matte, engelsk og i forskergruppa.

Bråkete kuldedager

Velten må tenke seg om for å finne minussider med jobben. Han prøver seg med utevakter på iskalde dager i sluddregn.

– Men jeg er jo veldig glad i uteaktiviteter, og det er jo bare å kle seg.

Han ender med at det eneste som kan være slitsomt med jobben er støy.

Virkelige vinterdager med mange minusgrader når alle ungene er inne samtidig. Da kan hodet være ganske utslitt etter jobb. Men det går jo over.

Slik blir du barne- og ungdomsarbeider

Barne- og ungdomsarbeidere (BUA) planlegger og gjennomfører pedagogiske tilbud for barn og unge 0-18 år.

1. I videregående skole er opplæring fireårig, to av årene er opplæring i bedrift. Ved bestått teoretisk og praktisk eksamen får du fagbrev, og tittelen barne- og ungdomsarbeider.

2 . Den andre måten å bli BUA er som praksiskandidat. Hvis du har mange års erfaring fra barnehage, skolefritidsordning eller annet barne- og ungdomsarbeid, kan du søke om å få godkjent praksistiden og lese til teorieksamen som privatist.

Er du 25 eller eldre og ikke har fullført videregående opplæring har du rett til å få gratis opplæring.

Les mer på Utdanning.no.

Derfor ble jeg barne- og ungdomsarbeider

Jeg begynte tidlig som frivillig i Røde Kors hjelpekorps, jeg liker å jobbe med mennesker og har alltid visst at jeg vil jobbe med barn og unge. Jeg valgte å helse- og oppvekstfaget på videregående, det har gitt meg en god teoretisk bagasje.

Verste med jobben

Støyen, særlig i perioder der alle er inne, kan bli slitsom. Og at jeg ikke har tid til å snakke med alle, å ha de litt lengre samtalene.

Beste med jobben

Ikke en dag er lik den andre. Ungene er utrolig fine å være sammen med. Det er fint å hjelpe dem når de trenger det.

NAVN: Amund Velten

YRKE: Barne- og ungdomsarbeider i Frydenlund sfo og skole i Elverum

BOR: Hamar

Dette er AKS

Oslo var først ute med å legge om skolefritidsordningen (SFO) til aktivitetsskole (AKS). Nå tar stadig flere skoler i bruk metoden. AKS gir eleven et helhetlig tilbud i samarbeid med skolen, og skal forankres i skolens ledelse. Aktivitetene skal være en alternativ læringsarena. Tilbudet skal også ha et godt leksetilbud.

Mål og innhold:

• Natur, teknikk og miljø.

• Fysisk aktivitet og lek.

• Kunst, kultur og kreativitet.

• Mat og helse.

• Lekser og fordypning.

Vi har masse å tilby ungene så de kan utvikle seg personlig, sosialt og faglig.

Amund Velten

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
ON THE FARM: Stafett i gymsalen

ON THE FARM: Stafett i gymsalen

Werner Juvik

GIVE ME FIVE: Fnisende jenter i vinduet har oppdaget Amund ute og krever oppmerksomhet.

GIVE ME FIVE: Fnisende jenter i vinduet har oppdaget Amund ute og krever oppmerksomhet.

Werner Juvik