FORSKET PÅ ERFARINGSKOMPETANSE: Kristina Åkerblom har som psykolog sett hva erfaringskonsulenter kan bidra med. De siste åra har hun forsket på integrering av erfaringskompetanse i offentlige tjenester.
Helge Skodvin
ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no
Kristina Åkerblom ved Høgskulen på Vestlandet er blant fagfolkene på rusfeltet som heier på ambisjonen om å gjøre erfaringskompetanse til et fundament for framtidas helsetjenester. Hun er utdannet psykolog, men har de siste åra forsket på integrering av erfaringskompetanse i offentlige tjenester.
– Kunnskapsgrunnlaget vårt i helsetjenestene skal bestå av tre elementer: Forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap. Erfaringskonsulentene representerer brukerkunnskapen, påpeker forskeren.
LES OGSÅ: TEMASAKEN OM ERFARINGSKONSULENTER
Erfaringsfordelen
Åkerblom fikk øynene opp for erfaringskompetanse i rusbehandling da hun jobbet i et såkalt terapeutisk samfunn i perioden 2009–2019.
– I et slikt fellesskap kommer man gjerne tettere på hverandre enn i tradisjonelle behandlingstilbud. Jeg hadde mange kolleger med egenerfaring fra skadelig rusbruk som hadde kommet seg ut av det og lært seg å leve uten rus. Jeg opplevde at det ga dem en klar fordel, særlig i møte med nykommerne.
Å HA KJENT DET PÅ KROPPEN: For dem som har hatt dårlige erfaringer med behandlingsapparatet, kan tilliten være større til en erfaringskonsulent enn til for eksempel en psykolog, hevder Åkerblom.
Colourbox
Åkerblom mener noe av forklaringen ligger i at de fleste som kommer i behandling har hatt mye kontakt med behandlingsapparatet, men ikke nødvendigvis så positive opplevelser. Det kan være med på å gjøre tilliten til psykologer og fagfolk lavere enn tilliten til dem som har erfaring, spesielt i begynnelsen av et behandlingsløp.
I tillegg til å være rollemodeller, gjenkjente kolleger med erfaring ofte signaler hos pasientene som fagansatte ikke umiddelbart oppfattet.
– Først når de tok fatt på prosessen med å forstå sin egen historie og skulle skape seg et liv videre, begynte pasientene å bruke psykologer og andre fagfolk, forteller Åkerblom.
LES: – Et system som fremmer ufaglærte erfaringskonsulenter er uansvarlig
Nøkkelen til suksess
Gjennom forskningen på bruk av erfaringskompetanse i offentlige tjenester, har Åkerblom lært at noen ser denne formen for brukermedvirkning som pliktløp, mens andre satser målrettet. Sistnevnte rekrutterer ofte erfaringskonsulenter som ligner mest mulig på dem de skal hjelpe og foretrekker erfaringskonsulenter som er minst mulig «besudlet» av teoretisk kunnskap.
– De ser ikke bare på bakgrunnen fra rus eller psykiatri, men også alder, kulturell bakgrunn, etnisitet og hva slags bydel eller miljø konsulenten er vokst opp i.
Åkerblom mener stikkordene for å lykkes med erfaringskompetanse er åpenhet og nysgjerrighet, i tillegg til tid til å utforske og finne ut av ting sammen.
– Erfaringskonsulenten har behov for å finne ut hvordan hen kan bruke kompetansen sin og gjøre nytte for seg. Lederen har det samme.
Åkerblom avviser at det er spesielt risikabelt å bruke erfaringskonsulenter på rusfeltet.
– Dette er en av mytene vi må avlive. Leger og sykepleiere kan også få problemer med rus. Erfaringskonsulentene er en innovasjon i norske tjenester, men internasjonalt fins det store kvantitative studier som sier at erfaringskonsulenter ikke er mer utsatt for tilbakefall enn andre. Konsekvensene og hva man bør gjøre hvis det skjer, bør man imidlertid ha en plan for. Man må også jobbe med hvordan erfaringer og kompetanse skal utnyttes og gi dem som ansettes nok hjelp og støtte til å bli en del av tjenesten, sier hun.
LES: Erfaringsskolen i Oslo: – Erfaring skal ikke erstatte fagkompetanse
Etterlyser tøffere fagfolk
Åkerblom mener dessuten at ledere som vurderer å ta inn erfaringskonsulenter bør tenke gjennom hvilke konsekvenser rekrutteringen kan ha for andre ansatte. Hun ser ikke bort fra at enkelte kan føle sin posisjon truet, og kanskje med rette:
– En leder bør ha tenkt gjennom og tilrettelagt for at de ansatte lar seg opplyse av det nye perspektivet, i stedet for å få piggene ut. Når ei ny faggruppe kommer inn, vil det alltid være noen som får nye oppgaver eller mister sin posisjon. En del fagansatte vil føle seg overrumplet når de plutselig må diskutere med en kollega som sier at «dette vet jeg, for dette har jeg opplevd».
Hun mener samtidig at fagansatte også har et ansvar for at erfaringskompetanse blir en ressurs:
– Fagfolka må rett og slett bli litt tøffere. Kanskje kan de ikke lenger bare gjøre det de tror er best for brukeren, de må kunne si hvorfor. Dette er ikke en trussel, men også en mulighet til å lære mer.
REVOLUSJON? Irene Sæterbø (33) var butikkansatt i 12 år på Europris. – Jeg ble overrasket da jeg fikk jobben, sier hun om sitt nye yrkesvalg.
Frøy E. Hamstad
SA JA TIL 100 PROSENT: Eirik Stivold er ansatt som assistent, men han er nå i ferd med å ta fagbrev som helsefagarbeider.
Frøy E. Hamstad
Leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet mener rammen for trygdeoppgjøret bør være omtrent som lønnsveksten.
Håvard Sæbø
VIL ADVARE: Kent-Ove Dahl pådro seg stor gjeld da han kjørte varebil for en underleverandør hos PostNord.
Martin Guttormsen Slørdal
STREIKEFARE: Det kan bli streik i Oslo kommune. Anna Elisabeth Uran er klar for å ta ut flere medlemmer.
Øystein Windstad
GOD LØNN: Gjennomsnittet for etatsjefer, kommunaldirektører og bydelsdirektører er nå på litt mer enn halvannen million kroner.
Colourbox.com