JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tema Erfaringskonsulenter:

– Erfaring skal ikke erstatte fagkompetanse

KLASSE MED ERFARING: 14 personer med erfaring fra rus og psykiatri er det neste halvåret elever ved Oslo Kommune Helseetatens erfaringsskole. Skolen får over 100 søknader hvert år.

KLASSE MED ERFARING: 14 personer med erfaring fra rus og psykiatri er det neste halvåret elever ved Oslo Kommune Helseetatens erfaringsskole. Skolen får over 100 søknader hvert år.

Siv Dolmen

En erfaringskonsulent skal bygge bro mellom tjenestenes fagfolk og brukere. De ansettes på bakgrunn av personlige erfaringer og ikke utdanning. Likevel finnes det egne skoler.

2022111412412420221114125549

ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no

Å utdanne erfaringskonsulenter kan virke som et paradoks. Erfaringsskolen i Oslo er opptatt av å gi elevene verktøy til å bruke erfaringene sine i arbeidslivet.

– Alene har ikke erfaringskompetanse særlig verdi. Det er i samarbeid med fagfolk at man kanskje kan treffe brukergruppa på en bedre måte, sier fagansvarlig Thor Øystein Langsholt ved Erfaringsskolen.

Han understreker at skolens mål ikke er at erfaring skal erstatte fagkompetanse. 

LES OGSÅ TEMASAKEN OM ERFARINGSKONSULENTER

Vil gjøre erfaring til kompetanse

Det finnes flere utdanningstilbud for dem som har lyst til å bli erfaringskonsulent. Erfaringsskolen i Oslo er ett av dem. Den startet opp i 2018 og er drevet av Helseetaten i Oslo kommune. Cirka 75 elever har hittil vært gjennom opplegget, som går over sju måneder og består av 50 prosent klasseromsundervisning og 50 prosent praksis i en av Oslo kommunes tjenester.

– Hvorfor må erfaringskonsulenter skoleres når poenget er å bidra med egne erfaringer?

– Skolering handler om å gi folk verktøy til å bruke det de har opplevd, slik at man kan gjøre om egne erfaringer til en kompetanse som kan brukes i et større perspektiv, sier Thor Øystein Langsholt.

FAGANSVARLIG PÅ ERFARING: Thor Øystein Langsholt er  ansvarlig for det faglige innholdet på Oslo kommunes erfaringsskole. Han er selv erfaringskonsulent.

FAGANSVARLIG PÅ ERFARING: Thor Øystein Langsholt er ansvarlig for det faglige innholdet på Oslo kommunes erfaringsskole. Han er selv erfaringskonsulent.

Privat

I tillegg til Erfaringsskolen i Oslo, har Bergen kommune og Nav siden våren 2006 tilbudt utdanningen «medarbeider med brukererfaring». I Trondheim finner vi Fagskolen ved Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling. Her ble det i 2019 opprettet et tilbud om «høyere yrkesrettet utdanning i bruk av egenerfaring i å hjelpe og styrke andre».

LES: Psykolog og forsker Kristina Åkerblom oppfordrer helsepersonell til å se erfaringskonsulenter som en ressurs, ikke en trussel.

Ansvarliggjøring framfor stakkarsliggjøring

Langsholt påpeker at mange av elevene han møter har erfaringer som både har vært og fremdeles er vonde og traumatiske for dem. Flere sliter med skam og ulike former for angst. 

– Hvis man bare skal drive og rippe opp i det vanskeligste man har opplevd i livet sitt, så holder man ikke lenge i jobben. Samtidig er det mange som kan ha nytte av erfaringene sine, for eksempel med behandlingsapparatet, mener han.

På Erfaringsskolen undervises det blant annet i rolleforståelse, kommunikasjon og psykologi. Foreleserne kommer fra høyskoler og bruker- og interesseorganisasjoner. Undervisningen tar utgangspunkt i en såkalt recovery-tankegang. Grunnleggende for tankegangen, som oppsto på 60- og 70-tallet i USA, er at vi alle er mer enn en diagnose og kan bidra i samfunnet, selv med symptomer og utfordringer. 

– Det handler om å bli ansvarliggjort i stedet for stakkarsliggjort og om å håndtere egen situasjon og utfordringer på en bedre måte, forklarer Langsholt. 

Erfaringsskolen anslår at rundt 75–80 prosent av de som har fullført skolen får jobb, som regel i en midlertidig prosjektstilling eller deltidsstilling. 

LES: – Et system som fremmer ufaglærte erfaringskonsulenter er uansvarlig

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy