KLASSE MED ERFARING: 14 personer med erfaring fra rus og psykiatri er det neste halvåret elever ved Oslo Kommune Helseetatens erfaringsskole. Skolen får over 100 søknader hvert år.
Siv Dolmen
ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no
Å utdanne erfaringskonsulenter kan virke som et paradoks. Erfaringsskolen i Oslo er opptatt av å gi elevene verktøy til å bruke erfaringene sine i arbeidslivet.
– Alene har ikke erfaringskompetanse særlig verdi. Det er i samarbeid med fagfolk at man kanskje kan treffe brukergruppa på en bedre måte, sier fagansvarlig Thor Øystein Langsholt ved Erfaringsskolen.
Han understreker at skolens mål ikke er at erfaring skal erstatte fagkompetanse.
LES OGSÅ TEMASAKEN OM ERFARINGSKONSULENTER
Vil gjøre erfaring til kompetanse
Det finnes flere utdanningstilbud for dem som har lyst til å bli erfaringskonsulent. Erfaringsskolen i Oslo er ett av dem. Den startet opp i 2018 og er drevet av Helseetaten i Oslo kommune. Cirka 75 elever har hittil vært gjennom opplegget, som går over sju måneder og består av 50 prosent klasseromsundervisning og 50 prosent praksis i en av Oslo kommunes tjenester.
– Hvorfor må erfaringskonsulenter skoleres når poenget er å bidra med egne erfaringer?
– Skolering handler om å gi folk verktøy til å bruke det de har opplevd, slik at man kan gjøre om egne erfaringer til en kompetanse som kan brukes i et større perspektiv, sier Thor Øystein Langsholt.
FAGANSVARLIG PÅ ERFARING: Thor Øystein Langsholt er ansvarlig for det faglige innholdet på Oslo kommunes erfaringsskole. Han er selv erfaringskonsulent.
Privat
I tillegg til Erfaringsskolen i Oslo, har Bergen kommune og Nav siden våren 2006 tilbudt utdanningen «medarbeider med brukererfaring». I Trondheim finner vi Fagskolen ved Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling. Her ble det i 2019 opprettet et tilbud om «høyere yrkesrettet utdanning i bruk av egenerfaring i å hjelpe og styrke andre».
Ansvarliggjøring framfor stakkarsliggjøring
Langsholt påpeker at mange av elevene han møter har erfaringer som både har vært og fremdeles er vonde og traumatiske for dem. Flere sliter med skam og ulike former for angst.
– Hvis man bare skal drive og rippe opp i det vanskeligste man har opplevd i livet sitt, så holder man ikke lenge i jobben. Samtidig er det mange som kan ha nytte av erfaringene sine, for eksempel med behandlingsapparatet, mener han.
På Erfaringsskolen undervises det blant annet i rolleforståelse, kommunikasjon og psykologi. Foreleserne kommer fra høyskoler og bruker- og interesseorganisasjoner. Undervisningen tar utgangspunkt i en såkalt recovery-tankegang. Grunnleggende for tankegangen, som oppsto på 60- og 70-tallet i USA, er at vi alle er mer enn en diagnose og kan bidra i samfunnet, selv med symptomer og utfordringer.
– Det handler om å bli ansvarliggjort i stedet for stakkarsliggjort og om å håndtere egen situasjon og utfordringer på en bedre måte, forklarer Langsholt.
Erfaringsskolen anslår at rundt 75–80 prosent av de som har fullført skolen får jobb, som regel i en midlertidig prosjektstilling eller deltidsstilling.
LES: – Et system som fremmer ufaglærte erfaringskonsulenter er uansvarlig
– Alle frisører blir til slutt psykologer også, sier Golandam Mirshahi.
Vanja Krøvel
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
Illustrasjonsbilde
Leif Martin Kirknes
Ønsker debatt: Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset
Werner Juvik
ENDRET ORGANISERING: – Vi har vært for dårlig organisert og for dårlig på å hevde oss, sier Julianne Schönen (t.h.), sammen med Christina Marie Andersen og papillonen Tussi.
Kristin Svorte