JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslos første kvinnelige somaliske bussjåfør:

Aisha får kjeft fra både somaliere og nordmenn

KING Of THE ROAD: Som Oslos første kvinnelige somaliske sjåfør, har Aisha Ali Mohammed inspirert flere av sine landskvinner til å ta busslappen.

KING Of THE ROAD: Som Oslos første kvinnelige somaliske sjåfør, har Aisha Ali Mohammed inspirert flere av sine landskvinner til å ta busslappen.

Øyvind Aukrust

Går Aisha Ali Mohammed i bukse blir hun fordømt av somaliere, går hun med hijab blir hun fordømt av nordmenn. Men det hindrer henne ikke i å være bussjåfør.

2016101513140020230821171436

anne.siri@lomedia.no

oyvind.aukrust@lomedia.no

Straks skal Aisha Ali Mohammed sette seg bak rattet på leddbuss nummer 70 og føre den trygt fra Oslos østkant og ned til sentrum – og tilbake igjen, flere ganger. Gjøre unna dagens andre arbeidsøkt. Men først sjekker hun bussen for skader, tar en ekstra titt på hjulene og blåser alkotest. Hun strekker godt på beina og myser mot sola.

Er det egentlig noe spesielt med dette?

Hamda er første kvinnelige konduktør fra Somalia

En kulturell spagat

– Flere somaliske kvinner har tatt busslappen etter å ha sett meg kjøre, forteller Aisha Ali Mohammed på en dialekt som fortsatt har den nordnorske klangen i seg.

SJEKKE DEKK: Bussen skal kontrolleres for eventuelle skader før den kjøres ut på veien.

SJEKKE DEKK: Bussen skal kontrolleres for eventuelle skader før den kjøres ut på veien.

Øyvind Aukrust

I Oslo var hun første kvinne fra sitt land som tok førerkort for buss. De fleste somalierne i Norge bor i hovedstaden, og de følger med på hverandre. Særlig kvinnene vil være gode representanter for miljøet sitt, de vil ikke ha negative kommentarer, sier Ali Mohammed. Selv står hun i spagaten mellom to kulturer. Den somaliske: Hun bruker uniform og bukse og jobber i et mannsdominert yrke, men burde hun ikke heller vært hjemme og passet de tre barna sine, som hun attpåtil er alene med? Den norske: Passasjerer møtes av en mørkhudet dame med hijab. Kan hun være en ekstrem islamist?

– Det kan være vanskelig å forklare at dette er mitt eget valg, sier hun.

ALKOTEST: Alle sjåførene blåse før de går i gang med dagens økt.

ALKOTEST: Alle sjåførene blåse før de går i gang med dagens økt.

Øyvind Aukrust

Miljøarbeidere jobber 58-timers-uke for årslønn under 400.000

Jenta med drømmene

Jenta som vokste opp i Somalias hovedstad, Mogadishu, drømte stort om framtida. Hun ville bli etterforsker, kanskje pilot eller sjåfør, kort sagt var hun tiltrukket av spenning. Som eneste jente blant fem brødre kunne hun ikke fatte at hun skulle ha andre muligheter enn dem. Da hun og familien ankom Fauske i Nordland i 2002, tok det ikke lang tid før hun begynte å bygge opp cv'en. Hun ble med i ei kvinnegruppe, lærte språket godt på to år og vakte oppsikt ved å være innvandrerkvinne som tok personbillappen nærmest på en-to-tre. Senere har hun føyd til morsmål-assistent i somalisk, renholder, barnehageassistent, jobb i hjemmetjenesten og tolk på cv'en.

RUSH: Blinke inn, blinke ut. Oslo sentrum i rushtrafikken krever rolige og konsentrerte sjåfører.

RUSH: Blinke inn, blinke ut. Oslo sentrum i rushtrafikken krever rolige og konsentrerte sjåfører.

Øyvind Aukrust

Svein Lundeng har dårlig samvittighet fordi han er mer på Facebook enn med barna

Takk for en behagelig tur

Denne ettermiddagen fører Aisha Ali Mohammed bussen i fin flyt nedover de krappe svingene fra Manglerud og inn mot sentrum. Ingen hakkete bråbremsing eller andre ufine sjåførmanøvre. Rushtrafikken gjør at hun ligger noen minutter bak skjema, men hun fortsetter ruta med lave skuldre og et mildt smil. Monsteret av en buss rommer 150 passasjerer, og ingen skal anklage henne for ikke å føre dem trygt fram. Det hender folk kommer fram til henne og takker for en behagelig tur. Men hun husker også godt den norske kvinnen som stilte seg tett inntil henne og sa at hun ikke burde sitte der, og en annen som kritisk lurte på hvor hun hadde lært å kjøre. Fra det somaliske miljøet får hun også sitt. Hva gjør hun her, bak rattet? Så lenge hun er på jobb møter hun dem alltid med stillhet.

– Folk må få mene hva de vil. Her representerer jeg selskapet mitt, jeg går ikke i dialog med noen. Selv om jeg helst vil forsvare meg, sier Ali Mohammed.

SVÆR BUSS: Leddbussen har plass til 150 passasjerer, da er det best om sjåføren lar være å kjekke seg i trafikken.

SVÆR BUSS: Leddbussen har plass til 150 passasjerer, da er det best om sjåføren lar være å kjekke seg i trafikken.

Øyvind Aukrust

En bussjåfør med tæl

Hijab og hodebry

Hun flyttet etter hvert fra Nord-Norge til Østlandet. I ett år sparte sjåføren penger til busslappen. Da den var i boks søkte hun over 30 sjåførjobber fra sør til nord og ble møtt med knugende stillhet, bortsett fra det ene «neiet» hun fikk fordi hun bruker hijab. Ikke et ordentlig svar, ettersom hodeplagget er fullt lovlig. Senere troppet hun, med gode argumenter, opp hos en av Unibuss' avdelinger i Oslo og ble ansatt i full, fast stilling på flekken.

Hun varierer hijabene sånn at de står til uniformen, fra lys og mørk blå til svart.

– Jeg blir ingen bedre muslim av at jeg ikke jobber eller ikke går i bukser. Religionen sitter i hodet!

– Og hvis hijaben hindrer meg i å gjøre jobben, tar jeg bare på meg en lue med hals, sier hun og tilføyer at hun aldri skal tvinge sin egen datter til å gå med hijab.

Øyvind Aukrust

På Ikea kan alle be

Det norske arbeidslivet

Første jobbøkt i dag varte fra 05.45 til 10.00, neste fra 14.22 til 18.10. Hun får tildelt skift for tre dager av gangen, og i motsetning til mange sjåfører liker hun at øktene er delt i to. Det lar seg best kombinere med aleneansvaret for barna på seks, 12 og 13 år. Sønnen har spesielle behov, og av og til er hun på skolen med han midt på dagen. Eller hun drar hjem og lager mat, rydder litt.

– Som innvandrer er det vanskelig å nå det punktet hvor en skjønner alt det dere har lært på skolen. Jeg kjente ikke til arbeidsmiljø-
loven. Men nå vet jeg at jeg har rett til å søke permisjon med lønn i spesielle tilfeller, forteller Ali Mohammed, som er medlem av Fagforbundet.

Høyre vil kutte ferieuke for ansatte over 60 år

Kvinnene og integreringen

22 prosent av somaliske kvinner i Norge er i inntektsgivende arbeid, ifølge Statistisk sentralbyrå. Aisha Ali Mohammed har en forklaring på dette.

– Når de kommer hit, blir de gjerne gående hjemme med barna, mens mannen er ute i jobb, han integrerer seg bedre. Så blir paret kanskje skilt etter ti år. Da sitter hun igjen alene uten språk og med et svært hull i cv'n, og det blir enda vanskeligere å komme inn i samfunnet.

Selv er hun skilt to ganger, men hun har hatt stor støtte fra foreldrene og fra brødre som også bor her.

– Uten dem hadde det vært vanskelig. Vi hjelper hverandre gjensidig, forteller hun.

Selv har hun altså blitt et forbilde for flere av kvinnene.

For andre gang denne ettermiddagen tar hun fatt på turen fra Oslo rådhus til Skullerud.

– På somalisk har vi et ordtak som sier at du kan leke med pengene dine, men ikke med jobben, sier Aisha Ali Mohammed og gir gass.

«Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»

Lars Johnny havnet i pensjonsfella. Nå får han ikke AFP

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
SJEKKE DEKK: Bussen skal kontrolleres for eventuelle skader før den kjøres ut på veien.

SJEKKE DEKK: Bussen skal kontrolleres for eventuelle skader før den kjøres ut på veien.

Øyvind Aukrust

KING Of THE ROAD: Som Oslos første kvinnelige somaliske sjåfør, har Aisha Ali Mohammed inspirert flere av sine landskvinner til å ta busslappen.

KING Of THE ROAD: Som Oslos første kvinnelige somaliske sjåfør, har Aisha Ali Mohammed inspirert flere av sine landskvinner til å ta busslappen.

Øyvind Aukrust