KLAR FOR LØNNSOPPGJØR: Forhandlingsleder for de sporveisansatte, Ola Floberg, innledet forhandlinger med arbeidsgiverne torsdag. Han håper de blir enige og slipper å lamme kollektivtrafikken i hovedstaden.
Werner Juvik
ola.tommeras@fagbladet.no
Blir de ikke enige, kan konsekvensen nemlig bli en storby uten kollektivtransport.
Forhandlingsleder Ola Floberg håper imidlertid at de slipper å streike. Han har forventninger om et godt resultat.
– Vi godtar ikke noe under 5,2 prosent. Det er helt klart, sier han til Fagbladet.
For øvrig legger Floberg vekt på at de vil ha et sentralt lønnstillegg og at det skal være i kroner, ikke prosenter.
• Bussbransjen: Solid lønnsløft, men: – Sammenlignet med industrien, står vi på stedet hvil
Streikevåpenet er ikke ofte brukt av sporveisansatte i Oslo. Det er 54 år siden sist gang skinnegående transport over og under bakken i Oslo stoppet på grunn av streik. Det var i oktober 1970, og de som har levd en stund snakker om det fortsatt.
Sporveisstreiken i 1970 ble erklært ulovlig, men bante vei for mange rettigheter og tillegg som de ansatte har i dag. Kravet som endte i konflikt den gangen, var godtgjørelse for delte vakter.
Siden den gangen har funksjonærer blitt tatt ut i streik sommeren 1994. Øvrige lønnsoppgjør i Sporveien har endt uten konflikt.
Pensjoner og trygder i Norge blir endret i mai hvert år. Mange lurer på hvor mye uføretrygda øker.
Hanna Skotheim
Per Flakstad
HELE LAGET: – Det har vært viktig for LO Kommune å sikre at hele laget får et godt lønnsoppgjør, ikke bare enkeltgrupper, sier Mette Nord.
Per Flakstad
PEKER PÅ DE MEST LAVTLØNTE: – Alle pensjonister må få en inntekt som er tilstrekkelig til å leve verdige liv, sier Mette Nord.
Per Flakstad
VIL OPP: De to første lønningene fra nyjobben gikk i stor grad med til å betale regninger og inkassokrav, forteller Malin Sandvik Bergdal.
Glen Musk
Årets lønnsoppgjør startet med kravoverrekkelsen mellom Jørn Eggum i Fellesforbundet og Knut E. Sunde Norsk Industri.
Håvard Sæbø