JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussbransjeavtalen

Solid lønnsløft, men: – Sammenlignet med industrien, står vi på stedet hvil

STORT LØFT: ...men det er fortsatt langt igjen til løftene om å ligge på industriarbeiderlønn, minner Marit Sauge om.

STORT LØFT: ...men det er fortsatt langt igjen til løftene om å ligge på industriarbeiderlønn, minner Marit Sauge om.

Werner Juvik

Lønnsøkning på 21.450 kroner er solid. Mange tillegg er også banebrytende. – Men det er fortsatt langt igjen til tidligere løfter, minner forhandlingsdelegat Marit Sauge om.

2024041914563620240419145936

ola.tommeras@fagbladet.no

Klokka 04 natt til fredag pakket partene sammen med enighet om et oppgjør, etter å ha forhandlet nesten sammenhengende siden 09 dagen før. Da Fagbladet ringer Marit Sauge fredag morgen – til daglig bussjåfør og tillitsvalgt i Unibuss i Oslo – nå i Fagforbundets forhandlingsdelegasjon, sliter hun med å finne ut av elektronisk signering av protokollen. Det er nemlig første gang på 24 år at bussbransjeavtalen har kommet i havn uten mekling.

– Det var en helt ny rutine for meg, ler Marit Sauge.

Resultatet:

• Generelt tillegg på 11 kroner med virkning fra 1. april – tilsvarer heving av årslønn på 21 450 kroner

• Minstelønnssatsene (verkstedarbeidere, hjelpearbeidere, renholdere) heves også tilsvarende det generelle tillegget.

• Reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret (virkning fra 1. april 2025)

• Nattillegg på 40 prosent mellom kl. 01.30– 04.30 (fra 15.05.24)

• Delt skift: pauser mellom 31 til 59 minutter blir kompensert som vanlig arbeidstid (fra 01.10.24)

• Tilleggene for ekspressbuss sidestilles med rutebuss (fra 15.05.24)

• Matpengesatsen økes til 107 kroner

• Partene vil utrede en etter- og videreutdanningsreform

• Partene har også blitt enige om en reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret.

Har sakket akterut

Hun er fornøyd. Oppgjøret betyr et solid løft for bussjåførene. Likevel langt fra overstrømmende begeistret.

– Sammenlignet med industrien, så står vi på stedet hvil, sier hun og minner om det mangeårige løftet om at bussjåfører skal opp på industriarbeiderlønn. Det var sjåførene helt fram til 2008, da de begynte å sakke akterut.

– Vi har blitt lovet at sjåførenes lønn skal ligge på nivå av industriarbeiderlønna. Det løftet ble først gitt med opprettelsen av bussbransjeavtalen i 2006 og gjentatt i 2012, påpeker hun.

Bussjåfører og industriarbeidere lå jevnt i 2008, men har siden sakket akterut. Før årets oppgjør lå sjåførene på 92,8 prosent av industrien. Tilleggene de nå har fått gjennomslag for, utgjør 21.450 kroner på årslønn og er 0,01 prosent over ramma på 5,2 prosent.

– Skulle vi kommet opp på industriarbeiderlønn, måtte vi hatt ytterligere 18.000 til 19.000 kroner, sier Sauge.

Ny busslønn på plass: Se resultatet

Utgjør mye for de på minstelønn

I morgen er Sauge tilbake bak rattet i Unibuss. Hun regner med diskusjoner om oppgjøret på pauserommet. Hva er hun selv mest fornøyd med?

– Vi har fått et generelt tillegg på 11 kroner. Det gjelder også verkstedarbeidere, hjelpearbeidere og renholdere. For dem som går på minstelønnssatser, vil dette utgjøre mye. Nattillegg på 40 prosent for både rutekjøring og ekspress og samme ubekvemstillegg for ekspress som rutebussjåfører, nevner hun.

Et annet punkt som ganske sikkert vil få oppmerksomhet blant sjåførene, er godtgjørelse mellom delte skift. Sjåførene har hatt pauser mellom skift som er for korte til å brukes til noe, men som arbeidsgiver har definert som ubetalt fritid. Nå skal pauser mellom 31 og 59 minutter mellom skiftene regnes som betalt arbeidstid.

Et faktisk godt oppgjør.

– Jeg mener dette er et faktisk godt oppgjør, sier sjåførmedlem i forhandlingsutvalget, Trond Bolkan. Til daglig kjører han buss for Vy. Før forhandlingene startet, meldte Bolkan at mer lønn sto øverst på kravene.

– Medlemmene vil nok være noe skuffa over at vi fortsatt ikke nærmer oss industriarbeiderlønn, men vi har ei ramme å forholde oss til, påpeker han.

Bussbransjeavtalen endte på 5,21 prosent, som er 0,01 prosent over ramma.

Bolkan sier han er overbevist om at oppgjøret ikke ville blitt noe bedre om det hadde gått til brudd.

– Vi har fått gjennomslag for ting som var viktig for medlemmene. Det er et godt kronetillegg for alle, som endte på 11 kroner. Og så er det godtgjørelse for tid mellom delte skift, sier han.

I likhet med forhandlingskollega Sauge synes han nattevaktstillegg og harmonisering med ekspressjåfører er viktig.

– Noe mer du gjerne skulle fått til?

– Vi forsøkte iherdig å få tillegg for fagbrev. Jeg er litt lei meg for at vi ikke lyktes med det.

Dette trengs

– Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen – det trengs i trange økonomiske tider, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Odd Haldgeir Larsen i en pressemelding.

– Vi har også fått viktige gjennomslag på kompensasjon for delt skift og innføring av nattillegg, sier Larsen.

Tariffplakat fra Fagforbundet

Utredes videre

– Vi hadde en rekke krav fra arbeidsgiverne, som tok mye tid gjennom forhandlingene. Mye av dette munnet ut i enighet om videre utredning i arbeidsutvalg, forteller Marit Sauge. Se fakta under:

Utredes i utvalg:

• Språkkrav: Utvalget skal se på hvordan den enkelte og bedriften kan bidra til at de ansatte opprettholder språkkompetanse.

• Tilkallingshjelp: Partene ser det som uheldig at en del sjåfører aktivt velger tilkalling framfor å ha en fast ansettelse, og utvalget skal derfor se på mulige tiltak for å bidra til at flere velger fast ansettelse der det er behov for dette.

• Partene er enige om å legge til rette for at bransjen skal være et attraktivt sted for småbarnsforeldre og nyansatte. Samtidig må ansiennitetsprinsippet ivaretas.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Werner Juvik

STORT LØFT: ...men det er fortsatt langt igjen til løftene om å ligge på industriarbeiderlønn, minner Marit Sauge om.

STORT LØFT: ...men det er fortsatt langt igjen til løftene om å ligge på industriarbeiderlønn, minner Marit Sauge om.

Werner Juvik

ola.tommeras@fagbladet.no

Klokka 04 natt til fredag pakket partene sammen med enighet om et oppgjør, etter å ha forhandlet nesten sammenhengende siden 09 dagen før. Da Fagbladet ringer Marit Sauge fredag morgen – til daglig bussjåfør og tillitsvalgt i Unibuss i Oslo – nå i Fagforbundets forhandlingsdelegasjon, sliter hun med å finne ut av elektronisk signering av protokollen. Det er nemlig første gang på 24 år at bussbransjeavtalen har kommet i havn uten mekling.

– Det var en helt ny rutine for meg, ler Marit Sauge.

Resultatet:

• Generelt tillegg på 11 kroner med virkning fra 1. april – tilsvarer heving av årslønn på 21 450 kroner

• Minstelønnssatsene (verkstedarbeidere, hjelpearbeidere, renholdere) heves også tilsvarende det generelle tillegget.

• Reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret (virkning fra 1. april 2025)

• Nattillegg på 40 prosent mellom kl. 01.30– 04.30 (fra 15.05.24)

• Delt skift: pauser mellom 31 til 59 minutter blir kompensert som vanlig arbeidstid (fra 01.10.24)

• Tilleggene for ekspressbuss sidestilles med rutebuss (fra 15.05.24)

• Matpengesatsen økes til 107 kroner

• Partene vil utrede en etter- og videreutdanningsreform

• Partene har også blitt enige om en reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret.

Har sakket akterut

Hun er fornøyd. Oppgjøret betyr et solid løft for bussjåførene. Likevel langt fra overstrømmende begeistret.

– Sammenlignet med industrien, så står vi på stedet hvil, sier hun og minner om det mangeårige løftet om at bussjåfører skal opp på industriarbeiderlønn. Det var sjåførene helt fram til 2008, da de begynte å sakke akterut.

– Vi har blitt lovet at sjåførenes lønn skal ligge på nivå av industriarbeiderlønna. Det løftet ble først gitt med opprettelsen av bussbransjeavtalen i 2006 og gjentatt i 2012, påpeker hun.

Bussjåfører og industriarbeidere lå jevnt i 2008, men har siden sakket akterut. Før årets oppgjør lå sjåførene på 92,8 prosent av industrien. Tilleggene de nå har fått gjennomslag for, utgjør 21.450 kroner på årslønn og er 0,01 prosent over ramma på 5,2 prosent.

– Skulle vi kommet opp på industriarbeiderlønn, måtte vi hatt ytterligere 18.000 til 19.000 kroner, sier Sauge.

Ny busslønn på plass: Se resultatet

Utgjør mye for de på minstelønn

I morgen er Sauge tilbake bak rattet i Unibuss. Hun regner med diskusjoner om oppgjøret på pauserommet. Hva er hun selv mest fornøyd med?

– Vi har fått et generelt tillegg på 11 kroner. Det gjelder også verkstedarbeidere, hjelpearbeidere og renholdere. For dem som går på minstelønnssatser, vil dette utgjøre mye. Nattillegg på 40 prosent for både rutekjøring og ekspress og samme ubekvemstillegg for ekspress som rutebussjåfører, nevner hun.

Et annet punkt som ganske sikkert vil få oppmerksomhet blant sjåførene, er godtgjørelse mellom delte skift. Sjåførene har hatt pauser mellom skift som er for korte til å brukes til noe, men som arbeidsgiver har definert som ubetalt fritid. Nå skal pauser mellom 31 og 59 minutter mellom skiftene regnes som betalt arbeidstid.

Et faktisk godt oppgjør.

– Jeg mener dette er et faktisk godt oppgjør, sier sjåførmedlem i forhandlingsutvalget, Trond Bolkan. Til daglig kjører han buss for Vy. Før forhandlingene startet, meldte Bolkan at mer lønn sto øverst på kravene.

– Medlemmene vil nok være noe skuffa over at vi fortsatt ikke nærmer oss industriarbeiderlønn, men vi har ei ramme å forholde oss til, påpeker han.

Bussbransjeavtalen endte på 5,21 prosent, som er 0,01 prosent over ramma.

Bolkan sier han er overbevist om at oppgjøret ikke ville blitt noe bedre om det hadde gått til brudd.

– Vi har fått gjennomslag for ting som var viktig for medlemmene. Det er et godt kronetillegg for alle, som endte på 11 kroner. Og så er det godtgjørelse for tid mellom delte skift, sier han.

I likhet med forhandlingskollega Sauge synes han nattevaktstillegg og harmonisering med ekspressjåfører er viktig.

– Noe mer du gjerne skulle fått til?

– Vi forsøkte iherdig å få tillegg for fagbrev. Jeg er litt lei meg for at vi ikke lyktes med det.

Dette trengs

– Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen – det trengs i trange økonomiske tider, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Odd Haldgeir Larsen i en pressemelding.

– Vi har også fått viktige gjennomslag på kompensasjon for delt skift og innføring av nattillegg, sier Larsen.

Tariffplakat fra Fagforbundet

Utredes videre

– Vi hadde en rekke krav fra arbeidsgiverne, som tok mye tid gjennom forhandlingene. Mye av dette munnet ut i enighet om videre utredning i arbeidsutvalg, forteller Marit Sauge. Se fakta under:

Utredes i utvalg:

• Språkkrav: Utvalget skal se på hvordan den enkelte og bedriften kan bidra til at de ansatte opprettholder språkkompetanse.

• Tilkallingshjelp: Partene ser det som uheldig at en del sjåfører aktivt velger tilkalling framfor å ha en fast ansettelse, og utvalget skal derfor se på mulige tiltak for å bidra til at flere velger fast ansettelse der det er behov for dette.

• Partene er enige om å legge til rette for at bransjen skal være et attraktivt sted for småbarnsforeldre og nyansatte. Samtidig må ansiennitetsprinsippet ivaretas.