JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussbransjeavtalen

Ny busslønn på plass: Se resultatet

FORNØYD: – Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen, sier Odd Haldgeir Larsen.

FORNØYD: – Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen, sier Odd Haldgeir Larsen.

Per Flakstad

Partene forhandlet i hele natt, og til slutt ble de enige. For første gang på lenge klarte de seg uten mekling.

2024041911045520240419110456

knut.nygaard@fagbladet.no

– Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen, det trengs i trange økonomiske tider, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Odd Haldgeir Larsen, ifølge Fagforbundets nettside.

For første gang på 24 år ble busspartene enige om en forhandlingsløsning uten å gå innom Riksmekleren.

Bussjåførene får nå et generelt tillegg på 11 kroner i timen. Det tilsvarer en lønnsøkning på 21.450 kroner i året.

Også verkstedarbeidere, hjelpearbeidere og renholdere får en tilsvarende lønnsoppgang.

Resultatet kort oppsummert

• Generelt tillegg på 11 kroner med virkning fra 1. april - tilsvarer heving av årslønn på kr. 21 450,-

• Minstelønnssatsene (verkstedarbeidere, hjelpearbeidere, renholdere) heves også tilsvarende det generelle tillegget

• Reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret (virkning fra 1. april 2025)

• Nattillegg på 40 prosent mellom kl. 0130-0430 (fra 15.05.24)

• Delt skift: pauser mellom 31 til 59 minutter blir kompensert som vanlig arbeidstid (fra 01.10.24)

• Tilleggene for ekspressbuss sidestilles med rutebuss (fra 15.05.24)

• Matpengesatsen økes til 107 kroner

• Partene vil utrede en etter- og videreutdanningsreform

– Et spetakkel å få kabalen til å gå opp

– Partene har jobbet godt og konstruktivt, og fått et resultat som følger frontfagsramma, sier Larsen til fagforbundet.no.

Partene har også blitt enige om en reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret.

– Vi har også fått viktige gjennomslag på kompensasjon for delt skift og innføring av nattillegg, sier Larsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FORNØYD: – Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen, sier Odd Haldgeir Larsen.

FORNØYD: – Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen, sier Odd Haldgeir Larsen.

Per Flakstad

knut.nygaard@fagbladet.no

– Et godt oppgjør for medlemmene i bussbransjen, det trengs i trange økonomiske tider, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Odd Haldgeir Larsen, ifølge Fagforbundets nettside.

For første gang på 24 år ble busspartene enige om en forhandlingsløsning uten å gå innom Riksmekleren.

Bussjåførene får nå et generelt tillegg på 11 kroner i timen. Det tilsvarer en lønnsøkning på 21.450 kroner i året.

Også verkstedarbeidere, hjelpearbeidere og renholdere får en tilsvarende lønnsoppgang.

Resultatet kort oppsummert

• Generelt tillegg på 11 kroner med virkning fra 1. april - tilsvarer heving av årslønn på kr. 21 450,-

• Minstelønnssatsene (verkstedarbeidere, hjelpearbeidere, renholdere) heves også tilsvarende det generelle tillegget

• Reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret (virkning fra 1. april 2025)

• Nattillegg på 40 prosent mellom kl. 0130-0430 (fra 15.05.24)

• Delt skift: pauser mellom 31 til 59 minutter blir kompensert som vanlig arbeidstid (fra 01.10.24)

• Tilleggene for ekspressbuss sidestilles med rutebuss (fra 15.05.24)

• Matpengesatsen økes til 107 kroner

• Partene vil utrede en etter- og videreutdanningsreform

– Et spetakkel å få kabalen til å gå opp

– Partene har jobbet godt og konstruktivt, og fått et resultat som følger frontfagsramma, sier Larsen til fagforbundet.no.

Partene har også blitt enige om en reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i LO/NHO-oppgjøret.

– Vi har også fått viktige gjennomslag på kompensasjon for delt skift og innføring av nattillegg, sier Larsen.