JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KREVENDE: Med to barn i skolealder og en kone som også jobber turnus, vet Bolkan hvor krevende det kan være å få hverdagen til å gå rundt.

KREVENDE: Med to barn i skolealder og en kone som også jobber turnus, vet Bolkan hvor krevende det kan være å få hverdagen til å gå rundt.

Berit Baumberger

Lønnsoppgjøret

Krever cash og bedre kår: – Et spetakkel å få kabalen til å gå opp

Mer lønn står øverst. Men bedre vilkår for at også yngre og småbarnsforeldre velger yrket, er viktig for bussjåfør og pappa Trond Bolkan (46).

berit.baumberger@fagbladet.no

En solfylt, støvete morgen på bussdepotet på Sandmoen, sør i Trondheim. Bolkan krysser forbi ladestasjonene for elbusser. Metrobussene står i andre enden, ved brakka til Fagforbundet.

Denne uka reiser Bolkan til Oslo for å forhandle. Han er en del av det «nye blodet», skal vi snart få se. Men først til kravene:

{o}

Berit Baumberger

– Mer penger, sier Bolkan.

{/o}

– Men vi trenger også en mer levelig arbeidshverdag – vi sliter allerede stort med rekrutteringen. Sånn sett er kravet om fri med lønn under korte velferdspermisjoner viktig. Det er ekstremt krevende å ha små barn og jobbe i bussbransjen.

Bolkan har to barn i skolealder og en kone som også jobber turnus.

– Det har vært et spetakkel å få kabalen til å gå opp.

LES OGSÅ: Her er «alt» du lurer på om lønnsoppgjøret

TID TIL FAMILIE? Rostislov Lepkov er midt inne i en slitsom, men fin periode av livet, med to små barn som krever sitt.

TID TIL FAMILIE? Rostislov Lepkov er midt inne i en slitsom, men fin periode av livet, med to små barn som krever sitt.

Berit Baumberger

– Ser nesten ikke barna

Rostislov Lepkov (40) står utenfor hovedbygget på bussdepotet. Hjemme venter to barn under to år.

– Jeg har ofte delte skift og er hjemme først i 18-tiden, i tillegg til jobb hver tredje helg, forteller Lepkov.

Han er veldig enig i kravet om mer velferdspermisjon.

{o}

Berit Baumberger

– I noen perioder ser jeg nesten ikke barna i det hele tatt. Lønn er bra, men arbeidstid er vel så viktig.

{/o}

Han har akkurat jobba fra klokka 06 til 09. Klokka 13 begynner han på igjen, fram til klokka 17.30.

– Jeg prøver å være så mye som mulig sammen med barna når jeg kan, sier Lepkov, som byttet ut lastebilen med buss for seks år siden.

KLAR: – Det blir knallhard jobbing framover, sier Bolkan, da vi møter ham i brakka til Fagforbundet på Sandmoen uka før forhandlingsstart.

KLAR: – Det blir knallhard jobbing framover, sier Bolkan, da vi møter ham i brakka til Fagforbundet på Sandmoen uka før forhandlingsstart.

Berit Baumberger

Forhandler felles

Bolkan har kjørt buss i 22 år i Midt-Norge, men nå er han mye i Oslo, som hovedtillitsvalgt i Vy. Foran han på bordet ligger Bussbransjeavtalen. Alle arbeidsgivere og arbeidstakere forhandler sammen.

– Det gjør vi for å unngå konkurranse på lønn og vilkår. Anbudskonkurransene er knivskarpe, og skulle lønn vært en del av det, ville det rasert bransjen, sier Bolkan.

Derfor samler Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet (YS) seg – med NHO og Spekter på andre siden av forhandlingsbordet.

Fra grasrota: Jeg forventer niks, nada, null og ingenting! Hvorfor skulle denne trenden plutselig snu i år?

GIKK NED I LØNN: Bjørn Kristian Johnsen (t.v.) er enig med Bolkan i at lønn må øverst på kravlista.

GIKK NED I LØNN: Bjørn Kristian Johnsen (t.v.) er enig med Bolkan i at lønn må øverst på kravlista.

Berit Baumberger

Første dag som sjåfør

I kantina på depotet på Sandmoen sitter noen ferske bussjåfører på sin aller første arbeidsdag. Rundt bordet finner vi medlemmer fra alle de fire fagforeningene.

Bjørn Kristian Johnsen (39) har forlatt Posten til fordel for Vy.

– Jeg går ned i lønn når jeg starter her, så lønn er viktig. Rentehoppet og dyrtida preger. Det er bra med fritid, men man må ha penger å bruke da, sier Johnsen.

Berit Baumberger

I 2022 lå sjåførene på 92,9 prosent av industriarbeiderlønna, ifølge FriFagbevegelse. Målet er 100 prosent.

Arbeidstakersiden mener at de ble lovet det i 2006.

– Dette er et løfte arbeidsgiverne har løpt fra. For å komme dit, må vi ha mer enn industriarbeiderne i år. Hvor mye mer, får vi se, sier Bolkan.

De vil altså toppe frontfaget som landet på 5,2 prosent i år.

Dette avviser NHO allerede nå se hele svaret fra den nederst.

Men hva annet står på kravlista?

FAGBREV: Tillegget for fagarbeidere må også opp, mener Trond Bolkan.

FAGBREV: Tillegget for fagarbeidere må også opp, mener Trond Bolkan.

Berit Baumberger

Minstelønna opp

Minstelønnssatsene skal økes, mener arbeidstakersida.

– Dette dreier seg om verkstedarbeidere, hjelpearbeidere og renholdere, forklarer Bolkan.

En renholder med lav ansiennitet og uten fagbrev kan tjene rundt 31.000 kroner i måneden.

– Det er lite å leve for.  

– Høyere tillegg for fagarbeideren krever dere også. Hvorfor?

– Andelen med fagbrev i bussbransjen er bare 30 prosent. Får vi flere til å ta fagbrev, er det også en måte å nærme seg industriarbeiderlønna på. Nå er tillegget for fagbrev på 27.000 kroner i året. Det må opp, sier Bolkan.

 

Berit Baumberger

Gratisjobbing i én time?

Tillegg for «delt skift» har også vært en fanesak, særlig i storbyene. I dag utløses tillegget bare når pausen midt på dagen er lengre enn én time.

Bussjåførene krever mer enn industriarbeiderne i lønnsoppgjøret

– Dere stiller krav om kompensasjon også når pausen er under en time. Hva betyr det?

– Det betyr at vi ikke finner oss i å jobbe «gratis» midt på dagen, sier Bolkan.

DELTSKIFTARBEIDER: Ole Bjarne Ottem har kjørt buss i 17 år.

DELTSKIFTARBEIDER: Ole Bjarne Ottem har kjørt buss i 17 år.

Berit Baumberger

Ovenfor ham i kantina sitter Ole Bjarne Ottem.

– Det er jo bare tull at jeg ikke får tillegget når pausen er under en time! For meg skjer det fem ganger på seks uker, og på det taper jeg rundt 1800 kroner, sier Ottem.

Da Fagbladet møter ham, har han delt skift med tre timer pause.

– Jeg skulle trene på 3T … Men så tok latskapen meg, sier han.

– Rekker du noe annet på tre timer?

– Nei, gjør jo ikke det, kanskje hjem for å sove litt?

TRIVES: Mehmet Akif Kisa (44) gikk ned i lønn da han forlot restaurantbransjen, men han synes det er verdt det, siden arbeidsmiljøet er så godt hos Vy.

TRIVES: Mehmet Akif Kisa (44) gikk ned i lønn da han forlot restaurantbransjen, men han synes det er verdt det, siden arbeidsmiljøet er så godt hos Vy.

Berit Baumberger

Gikk ned i lønn

Mehmet Akif Kisa (44) har jobbet som bussjåfør i fem år.

– Alt er blitt dyrere, renta går opp, så det er viktig med mer lønn, sier Kisa.

Han har tre barn i skolealder, og merker at turnusarbeidet tærer på:

– Kona tar alt som har med foreldresamtaler og slikt å gjøre, forteller Kisa.

Kollega Aligul Kuciskyavuz setter seg ned ved siden av.

– Mehmet er heldig som har en kone som kan ta unna. Jeg pleier å si: Denne bransjen er dessverre ikke for unge. Man blir fort utslitt, sier Kuciskyavuz.

Han er ganske ny som bussjåfør, og sier han fikk et lønnsløft da han gikk fra taxi til buss.

GOD TONE: Områdeansvarlig Kenneth Bratt i Vy tror bedre lønn vil gjøre rekruttering enklere.

GOD TONE: Områdeansvarlig Kenneth Bratt i Vy tror bedre lønn vil gjøre rekruttering enklere.

Berit Baumberger

En (litt) enig sjef

Områdeansvarlig Kenneth Bratt i Vy passerer tilfeldigvis.

– Innvilger du permisjonssøknaden min? spøker Bolkan, om reisen til forhandlingene i Oslo.

Bratt smiler og nikker. De to partene samarbeider godt, mener han. Vy er medlem i Spekter.

– Jeg er enig i at lønna deres er litt lav i forhold til det ansvaret de har i løpet av en arbeidsdag. Vi ser også at lønn kan bidra til bedre rekruttering, sier Bratt.

MØTES: Jon H. Stordrange og Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet under kravoverlevering.

MØTES: Jon H. Stordrange og Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet under kravoverlevering.

Bettina Thorvik, Fellesforbundet

Ikke over 5,2!

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport sier bussjåførene har nærmet seg industriarbeiderlønna de siste årene.

– Men er det en stående lovnad å få dem helt opp på 100 prosent?

– Jeg innser at en eller annen har uttalt at det var intensjon, tilbake i 2007. Men siden da har mye skjedd med industriarbeideren. De lavets lønte er blitt automatisert bort, så det er ikke lenger like relevant å sammenligne dem med bussjåfører, sier Stordrange.

– Vi er veldig opptatt av å holde oss under frontfagets ramme totalt sett, altså 5,2 prosent. Det er tak for oss, slår han fast.

– Hva med mer fri med lønn under korte velferdspermisjoner?

– Kravet lå i frontfaget, men det ble ikke noe av det der. Det er vanskelig å gi permisjon for å følge barn på tannlegen og lignende i dette yrket …

– Men dere sliter med å rekruttere yngre og småbarnsforeldre?

– Ja, derfor mener vi man i større grad skal kunne tildele skift på bakgrunn av hjemmesituasjon til sjåføren. Slik vil vi kunne ta hensyn til småbarnsforeldre. Vi sier ikke dette for å provosere de som har høy ansiennitet, men vi mener en andel av skiftene skal kunne prioriteres slik, sier Stordrange. 

PANORAMAUTSIKT FRA EGET KONTOR? Bussbransjen sliter med rekruttering. Kan lønn lokke?

PANORAMAUTSIKT FRA EGET KONTOR? Bussbransjen sliter med rekruttering. Kan lønn lokke?

Berit Baumberger

Han er uenig i at mer lønn er løsningen på rekrutteringskrisen, og peker heller på at det er mangel på sjåfører i hele Europa.

Kravene rundt delt skift og fagbrevtillegg? Det tar Stordrange over forhandlingsbordet.

Ny gjeng

Og der møter han en litt ny gjeng fra Fagforbundet. Det har vært et slags generasjonsskifte, og ringreven Ole Roger Berg er på vei ut. Inn for ham kommer Bolkan. For to år siden gikk også forhandlingsleder og Fagforbundet-veteran Stein Guldbrandsen ut i pensjon.

– Men vi som er nyere, skal klare dette, sier Bolkan.

På laget er Fagforbundet-nestleder Odd–Haldgeir Larsen, Ingrid Myran og tallknuser Stian Bryde-Eriksen, samt Jan Erik Aukan fra Tide, Knut Skjerven fra Vy i Innlandet, Marit Sauge, fra bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening og Kenneth Bekkenes fra Vy-klubben i Drammen.

LITEN SEIER? Egen skopussemaskin er noe fagbevegelsen har jobbet for på det nye depotet på Sandmoen.

LITEN SEIER? Egen skopussemaskin er noe fagbevegelsen har jobbet for på det nye depotet på Sandmoen.

Berit Baumberger

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
TID TIL FAMILIE? Rostislov Lepkov er midt inne i en slitsom, men fin periode av livet, med to små barn som krever sitt.

TID TIL FAMILIE? Rostislov Lepkov er midt inne i en slitsom, men fin periode av livet, med to små barn som krever sitt.

Berit Baumberger

KREVENDE: Med to barn i skolealder og en kone som også jobber turnus, vet Bolkan hvor krevende det kan være å få hverdagen til å gå rundt.

KREVENDE: Med to barn i skolealder og en kone som også jobber turnus, vet Bolkan hvor krevende det kan være å få hverdagen til å gå rundt.

Berit Baumberger

berit.baumberger@fagbladet.no

En solfylt, støvete morgen på bussdepotet på Sandmoen, sør i Trondheim. Bolkan krysser forbi ladestasjonene for elbusser. Metrobussene står i andre enden, ved brakka til Fagforbundet.

Denne uka reiser Bolkan til Oslo for å forhandle. Han er en del av det «nye blodet», skal vi snart få se. Men først til kravene:

{o}

Berit Baumberger

– Mer penger, sier Bolkan.

{/o}

– Men vi trenger også en mer levelig arbeidshverdag – vi sliter allerede stort med rekrutteringen. Sånn sett er kravet om fri med lønn under korte velferdspermisjoner viktig. Det er ekstremt krevende å ha små barn og jobbe i bussbransjen.

Bolkan har to barn i skolealder og en kone som også jobber turnus.

– Det har vært et spetakkel å få kabalen til å gå opp.

LES OGSÅ: Her er «alt» du lurer på om lønnsoppgjøret

TID TIL FAMILIE? Rostislov Lepkov er midt inne i en slitsom, men fin periode av livet, med to små barn som krever sitt.

TID TIL FAMILIE? Rostislov Lepkov er midt inne i en slitsom, men fin periode av livet, med to små barn som krever sitt.

Berit Baumberger

– Ser nesten ikke barna

Rostislov Lepkov (40) står utenfor hovedbygget på bussdepotet. Hjemme venter to barn under to år.

– Jeg har ofte delte skift og er hjemme først i 18-tiden, i tillegg til jobb hver tredje helg, forteller Lepkov.

Han er veldig enig i kravet om mer velferdspermisjon.

{o}

Berit Baumberger

– I noen perioder ser jeg nesten ikke barna i det hele tatt. Lønn er bra, men arbeidstid er vel så viktig.

{/o}

Han har akkurat jobba fra klokka 06 til 09. Klokka 13 begynner han på igjen, fram til klokka 17.30.

– Jeg prøver å være så mye som mulig sammen med barna når jeg kan, sier Lepkov, som byttet ut lastebilen med buss for seks år siden.

KLAR: – Det blir knallhard jobbing framover, sier Bolkan, da vi møter ham i brakka til Fagforbundet på Sandmoen uka før forhandlingsstart.

KLAR: – Det blir knallhard jobbing framover, sier Bolkan, da vi møter ham i brakka til Fagforbundet på Sandmoen uka før forhandlingsstart.

Berit Baumberger

Forhandler felles

Bolkan har kjørt buss i 22 år i Midt-Norge, men nå er han mye i Oslo, som hovedtillitsvalgt i Vy. Foran han på bordet ligger Bussbransjeavtalen. Alle arbeidsgivere og arbeidstakere forhandler sammen.

– Det gjør vi for å unngå konkurranse på lønn og vilkår. Anbudskonkurransene er knivskarpe, og skulle lønn vært en del av det, ville det rasert bransjen, sier Bolkan.

Derfor samler Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet (YS) seg – med NHO og Spekter på andre siden av forhandlingsbordet.

Fra grasrota: Jeg forventer niks, nada, null og ingenting! Hvorfor skulle denne trenden plutselig snu i år?

GIKK NED I LØNN: Bjørn Kristian Johnsen (t.v.) er enig med Bolkan i at lønn må øverst på kravlista.

GIKK NED I LØNN: Bjørn Kristian Johnsen (t.v.) er enig med Bolkan i at lønn må øverst på kravlista.

Berit Baumberger

Første dag som sjåfør

I kantina på depotet på Sandmoen sitter noen ferske bussjåfører på sin aller første arbeidsdag. Rundt bordet finner vi medlemmer fra alle de fire fagforeningene.

Bjørn Kristian Johnsen (39) har forlatt Posten til fordel for Vy.

– Jeg går ned i lønn når jeg starter her, så lønn er viktig. Rentehoppet og dyrtida preger. Det er bra med fritid, men man må ha penger å bruke da, sier Johnsen.

Berit Baumberger

I 2022 lå sjåførene på 92,9 prosent av industriarbeiderlønna, ifølge FriFagbevegelse. Målet er 100 prosent.

Arbeidstakersiden mener at de ble lovet det i 2006.

– Dette er et løfte arbeidsgiverne har løpt fra. For å komme dit, må vi ha mer enn industriarbeiderne i år. Hvor mye mer, får vi se, sier Bolkan.

De vil altså toppe frontfaget som landet på 5,2 prosent i år.

Dette avviser NHO allerede nå se hele svaret fra den nederst.

Men hva annet står på kravlista?

FAGBREV: Tillegget for fagarbeidere må også opp, mener Trond Bolkan.

FAGBREV: Tillegget for fagarbeidere må også opp, mener Trond Bolkan.

Berit Baumberger

Minstelønna opp

Minstelønnssatsene skal økes, mener arbeidstakersida.

– Dette dreier seg om verkstedarbeidere, hjelpearbeidere og renholdere, forklarer Bolkan.

En renholder med lav ansiennitet og uten fagbrev kan tjene rundt 31.000 kroner i måneden.

– Det er lite å leve for.  

– Høyere tillegg for fagarbeideren krever dere også. Hvorfor?

– Andelen med fagbrev i bussbransjen er bare 30 prosent. Får vi flere til å ta fagbrev, er det også en måte å nærme seg industriarbeiderlønna på. Nå er tillegget for fagbrev på 27.000 kroner i året. Det må opp, sier Bolkan.

 

Berit Baumberger

Gratisjobbing i én time?

Tillegg for «delt skift» har også vært en fanesak, særlig i storbyene. I dag utløses tillegget bare når pausen midt på dagen er lengre enn én time.

Bussjåførene krever mer enn industriarbeiderne i lønnsoppgjøret

– Dere stiller krav om kompensasjon også når pausen er under en time. Hva betyr det?

– Det betyr at vi ikke finner oss i å jobbe «gratis» midt på dagen, sier Bolkan.

DELTSKIFTARBEIDER: Ole Bjarne Ottem har kjørt buss i 17 år.

DELTSKIFTARBEIDER: Ole Bjarne Ottem har kjørt buss i 17 år.

Berit Baumberger

Ovenfor ham i kantina sitter Ole Bjarne Ottem.

– Det er jo bare tull at jeg ikke får tillegget når pausen er under en time! For meg skjer det fem ganger på seks uker, og på det taper jeg rundt 1800 kroner, sier Ottem.

Da Fagbladet møter ham, har han delt skift med tre timer pause.

– Jeg skulle trene på 3T … Men så tok latskapen meg, sier han.

– Rekker du noe annet på tre timer?

– Nei, gjør jo ikke det, kanskje hjem for å sove litt?

TRIVES: Mehmet Akif Kisa (44) gikk ned i lønn da han forlot restaurantbransjen, men han synes det er verdt det, siden arbeidsmiljøet er så godt hos Vy.

TRIVES: Mehmet Akif Kisa (44) gikk ned i lønn da han forlot restaurantbransjen, men han synes det er verdt det, siden arbeidsmiljøet er så godt hos Vy.

Berit Baumberger

Gikk ned i lønn

Mehmet Akif Kisa (44) har jobbet som bussjåfør i fem år.

– Alt er blitt dyrere, renta går opp, så det er viktig med mer lønn, sier Kisa.

Han har tre barn i skolealder, og merker at turnusarbeidet tærer på:

– Kona tar alt som har med foreldresamtaler og slikt å gjøre, forteller Kisa.

Kollega Aligul Kuciskyavuz setter seg ned ved siden av.

– Mehmet er heldig som har en kone som kan ta unna. Jeg pleier å si: Denne bransjen er dessverre ikke for unge. Man blir fort utslitt, sier Kuciskyavuz.

Han er ganske ny som bussjåfør, og sier han fikk et lønnsløft da han gikk fra taxi til buss.

GOD TONE: Områdeansvarlig Kenneth Bratt i Vy tror bedre lønn vil gjøre rekruttering enklere.

GOD TONE: Områdeansvarlig Kenneth Bratt i Vy tror bedre lønn vil gjøre rekruttering enklere.

Berit Baumberger

En (litt) enig sjef

Områdeansvarlig Kenneth Bratt i Vy passerer tilfeldigvis.

– Innvilger du permisjonssøknaden min? spøker Bolkan, om reisen til forhandlingene i Oslo.

Bratt smiler og nikker. De to partene samarbeider godt, mener han. Vy er medlem i Spekter.

– Jeg er enig i at lønna deres er litt lav i forhold til det ansvaret de har i løpet av en arbeidsdag. Vi ser også at lønn kan bidra til bedre rekruttering, sier Bratt.

MØTES: Jon H. Stordrange og Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet under kravoverlevering.

MØTES: Jon H. Stordrange og Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet under kravoverlevering.

Bettina Thorvik, Fellesforbundet

Ikke over 5,2!

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport sier bussjåførene har nærmet seg industriarbeiderlønna de siste årene.

– Men er det en stående lovnad å få dem helt opp på 100 prosent?

– Jeg innser at en eller annen har uttalt at det var intensjon, tilbake i 2007. Men siden da har mye skjedd med industriarbeideren. De lavets lønte er blitt automatisert bort, så det er ikke lenger like relevant å sammenligne dem med bussjåfører, sier Stordrange.

– Vi er veldig opptatt av å holde oss under frontfagets ramme totalt sett, altså 5,2 prosent. Det er tak for oss, slår han fast.

– Hva med mer fri med lønn under korte velferdspermisjoner?

– Kravet lå i frontfaget, men det ble ikke noe av det der. Det er vanskelig å gi permisjon for å følge barn på tannlegen og lignende i dette yrket …

– Men dere sliter med å rekruttere yngre og småbarnsforeldre?

– Ja, derfor mener vi man i større grad skal kunne tildele skift på bakgrunn av hjemmesituasjon til sjåføren. Slik vil vi kunne ta hensyn til småbarnsforeldre. Vi sier ikke dette for å provosere de som har høy ansiennitet, men vi mener en andel av skiftene skal kunne prioriteres slik, sier Stordrange. 

PANORAMAUTSIKT FRA EGET KONTOR? Bussbransjen sliter med rekruttering. Kan lønn lokke?

PANORAMAUTSIKT FRA EGET KONTOR? Bussbransjen sliter med rekruttering. Kan lønn lokke?

Berit Baumberger

Han er uenig i at mer lønn er løsningen på rekrutteringskrisen, og peker heller på at det er mangel på sjåfører i hele Europa.

Kravene rundt delt skift og fagbrevtillegg? Det tar Stordrange over forhandlingsbordet.

Ny gjeng

Og der møter han en litt ny gjeng fra Fagforbundet. Det har vært et slags generasjonsskifte, og ringreven Ole Roger Berg er på vei ut. Inn for ham kommer Bolkan. For to år siden gikk også forhandlingsleder og Fagforbundet-veteran Stein Guldbrandsen ut i pensjon.

– Men vi som er nyere, skal klare dette, sier Bolkan.

På laget er Fagforbundet-nestleder Odd–Haldgeir Larsen, Ingrid Myran og tallknuser Stian Bryde-Eriksen, samt Jan Erik Aukan fra Tide, Knut Skjerven fra Vy i Innlandet, Marit Sauge, fra bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening og Kenneth Bekkenes fra Vy-klubben i Drammen.

LITEN SEIER? Egen skopussemaskin er noe fagbevegelsen har jobbet for på det nye depotet på Sandmoen.

LITEN SEIER? Egen skopussemaskin er noe fagbevegelsen har jobbet for på det nye depotet på Sandmoen.

Berit Baumberger