JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Bussjåførene krever mer enn industriarbeiderne i lønnsoppgjøret

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Bussbransjen skal ha mer enn det frontfaget kommer fram til, er kravet fra bussjåførene i årets lønnsoppgjør.

2024040313341220240403141036

roy@lomedia.no

eline@lomedia.no

Lønnsoppgjøret for bussjåførene starter 17. april. Fagforbundet forhandler sammen med Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet.

Bussjåførene peker på at partene har vært enige om at lønningene i bussbransjen skal ligge mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Etter snart 20 år med en felles bussbransjeavtale, må bussbransjen nå se at industriarbeiderne fortsatt ligger godt foran på lønn.

– Ikke enkelt

I 2022 lå sjåførene på 92,9 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Våre medlemmer i bussbransjen har i tillegg merket seg en betydelig reallønnsnedgang og redusert kjøpekraft over flere oppgjør nå, heter det i kravet fra arbeidstakersiden.

Kravet ble overlevert til NHO Transport og Spekter den 22. mars i år.

Kravet blir begrunnet i en krevende økonomisk situasjon med økende priser på matvarer, strøm og renter. Derfor mener de at deres medlemmers klare forventninger må synliggjøres gjennom reelle resultater, og ikke i diffuse intensjoner.

De fire forbundene som representerer arbeidstakerne er Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet.

– Dette blir ikke enkelt å komme i havn med en forhandlingsløsning på. Men det er fortsatt målet vårt, sier Fellesforbundets forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen.

Det er ventet at forhandlingene i buss starter for alvor 17. april. Det er 10 dager etter at industrien har sin frist for å unngå streik.

Når får du ny lønn? Her er de viktigste datoene.

Større avstand eller tilnærming?

Utfordringen for kravet om å nærme seg industriarbeiderlønna, er nettopp den konkurranseutsatte industrien sitt lønnsoppgjør.

Den starter alltid de årlige lønnsoppgjørene, og kalles derfor frontfaget. Oppgjøret har tradisjonelt lagt rammene, også for alle andre oppgjør.

Hvis bussbransjen skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, må bussbransjen få mer enn industrien, er logikken.

Får bussbransjen mindre, vil avstanden øke. Får bussbransjen det samme, vil avstanden være akkurat like stor som før.

Slik vil det bli, dersom NHO Transport får det som de vil.

I arbeidsgiversidas krav heter det nemlig at:

«Industriens kommuniserte økonomiske ramme vil derfor være en absolutt yttergrense eller tak for bussbransjen. I dette ligger at kostnadene knyttet til tekniske endringer må hensyntas, og eventuelle krav fra frontfaget kan medføre betydelig større kostnader i bussbransjen enn i industrien».

At arbeidstakersiden krever at lønningene skal nærme seg industriarbeiderlønn, og at arbeidsgiverne peker på frontfagets ramme, er imidlertid ingen nyhet.

Det skjer hvert år.

Hva betyr ordene? I vårt tariffleksikon kan du slå opp alle rare og sære ord og uttrykk du møter i lønnsoppgjøret

Dag-Einar Sivertsen, til venstre, (Fellesforbundet) og Jon Stordrange (NHO Transport) utveksler kravene. Nå skal de finleses i påsken, og forhandlingene starter 17. april.

Dag-Einar Sivertsen, til venstre, (Fellesforbundet) og Jon Stordrange (NHO Transport) utveksler kravene. Nå skal de finleses i påsken, og forhandlingene starter 17. april.

Bettina Thorvik, Fellesforbundet

Liten forbedring

Likevel fins det muligheter. I bussbransjeavtalen finnes det et punkt som gjør at både arbeidstakerne og arbeidsgiverne kan få sitt.

Ved hvert hovedoppgjør, som i år, skal det nemlig forhandles om et generelt kronetillegg for påfølgende års mellomoppgjør.

De kronene er imidlertid ikke del av forhandlingene i mellomoppgjøret, men skal dekke gapet mellom sentrale tillegg og rammen for oppgjøret.

Fellesforbundets Dag-Einar Sivertsen sier at tallene de sitter på, tyder på at sjåførene har nærmet seg industriens lønnsnivå.

I 2021 lå sjåførene på 91,4 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, mens tallet var 92,9 prosent i 2022.

– Det går framover, selv om våre medlemmer på langt nær er fornøyde med dette, sier Sivertsen.

Han mener den positive utviklingen for bussbransjeavtalen tyder på de grepene som er tatt i de siste lønnsoppgjørene, tross alt fungerer.

Sivertsen peker på viktigheten av å få på plass et reguleringstillegg, ettersom bussbransjeavtalen er en normallønnsavtale. Det betyr at alle tillegg kommer sentralt, det er ikke lokale lønnsforhandlinger.

Lite konkrete krav

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, sier på telefon til Magasinet for fagorganiserte, at det er vanskelig å spå hvordan årets oppgjør vil ende.

Men han viser også til at bussbransjen har hatt en positiv lønnsutvikling sammenlignet med industrien de siste årene.

– Vi var helt nede mot 90 prosent for noen år siden, men vi hadde et veldig bra mellomoppgjør i fjor med en økning på 13 kroner timen. Det ga en bra vekst inn i 2023. De kravene som er kommet fra arbeidstakersiden i år er lite konkrete på dette tidspunktet, og noen av kravene vil også bli avklart gjennom frontfags-oppgjøret, minner han om.

Også Stordrange peker på at reguleringstillegget er et godt verktøy i tariffavtalen.

– Den kompenserer for at vi ikke har lokale forhandlinger, men inneholder også en buffer som gjør at dersom vi bommer mye sammenlignet med Frontfaget, så kan vi justere det tillegget, sier han.

Fagbrev og delte skift

Utover generelle lønnstillegg og økning av minstelønnssatsene, krever arbeidstakersiden økt fagbrevtillegg, at ekspressbuss sidestilles med øvrige betalingsbestemmelser og økt nattillegg.

Det er også stilt krav om at det skal være kompensasjon for delte skift når den ubetalte pausen er under en time.

På arbeidstakersiden er det et krav om at gjennomsnittlig arbeidstid kan beregnes over 26 uker, ikke åtte uker slik det er nå.

Arbeidsgiverne vil også at det skal være mulig å kunne opprette heltidsstillinger og at ansatte har to stasjoneringssteder hvis disse er maksimalt 60 kilometer fra hverandre.

Det er også varslet krav om at det kan byttes stasjoneringssted midlertidig to ganger per år, grunnet sesongvariasjoner, dersom stasjoneringsstedene er innenfor en avstand på 80 kilometer.

Krav om økte matpenger, etter- og videreutdanningsreform og velferdspermisjoner, følger frontfaget.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Dag-Einar Sivertsen, til venstre, (Fellesforbundet) og Jon Stordrange (NHO Transport) utveksler kravene. Nå skal de finleses i påsken, og forhandlingene starter 17. april.

Dag-Einar Sivertsen, til venstre, (Fellesforbundet) og Jon Stordrange (NHO Transport) utveksler kravene. Nå skal de finleses i påsken, og forhandlingene starter 17. april.

Bettina Thorvik, Fellesforbundet

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB