JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen busstreik:

Enige etter ni timer på overtid

ANBEFALER: Både Jon H. Stordrange i NHO Transport (tv) og Fagforbundets Stein Guldbrandsen anbefaler bussresultatet til sine medlemmer.

ANBEFALER: Både Jon H. Stordrange i NHO Transport (tv) og Fagforbundets Stein Guldbrandsen anbefaler bussresultatet til sine medlemmer.

Per Flakstad

Bussjåførene får en lønnsøkning som bringer dem opp på 97 prosent av en gjennomsnitts industrilønn. I tillegg får de økt ulempetillegg i helgene.

2016050510154720230821171436

per.flakstad@fagbladet.no

Gjennom hele natten ble det jobbet intenst forå unngå streik, og sammen med Riksmekler Nils Dalseide klarte partene i bussoppgjøret å finne en løsning.

Etter ni timers mekling på overtid ble det litt over klokka ni torsdag morgen klart at det ikke blir noe busstreik. Både arbeidsgiverne og arbeidstakerorganisasjonene ble enige om et resultat som begge mente de kunne leve med og anbefale til sine medlemmer.

Økt lønn og helgetillegg

– Vi er fornøyd med at vi har nærmet oss lønnsnivået til industriarbeiderne, 97 prosent er hårfint innenfor det nivået vi måtte opp på for ikke å ta en konflikt, sier Stein Guldbrandsen som ledet Fagforbundets forhandlingsdelegasjon.

I rene kroner blir det gitt et lønnstillegg på 4 kroner i timen fra 1. april. I tillegg får alle 2 kroner i timen som kompensasjon for at det blir egenandel på frikortordningen.

Trenden ved tidligere bussoppgjør er at de har tatt noe innpå industriarbeiderne i hovedoppgjørene, men sakket etter igjen i mellomårene. Denne gangen er det avtalt ytterligere et tillegg på 3 kroner i timen fra 1. april neste år.

– Vi håper dette skal bidra til å holde lønnen på det samme nivået i forhold til industriarbeidere fram mot neste hovedoppgjør i 2018, sier Stein Guldbrandsen.

Økt helgetillegg

Samtidig har arbeidsgiverne gått med på å heve helgetillegget til 40 prosent fra lørdag morgen klokka 06 til klokka 15, og 40 prosent ut skiftdøgnet på søndag.

– I tillegg har arbeidergiverne gått med på å ta inn en formulering i avtalen om å ta hensyn til personlige behov i planlegging av skift, for eksempel at sjøførene har tid til å gå på toalettet i løpet av arbeidsdagen. Vi har eksempler på at sjåfører må sitte fem-seks timer før de kommer seg på do. Det er unødvendig, umenneskelig og går i tillegg ut over sikkerheten, sier Guldbrandsen, som mener dette kan bli et nyttig verktøy for tillitsvalgte lokalt.

Han er derimot ikke fornøyd med at det ikke var mulig å opprettholde nivået på uførepensjonen.

– Jeg er skuffet over dette, men når så mye annet kom på plass i løpet av natten, mener jeg likevel at vi klarte å oppnå et anstendig resultat, samtidig som vi unngikk en konflikt, sier han.

Fornøyde arbeidsgivere

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport er godt fornøyd med meklingen:

– Mest av alt er jeg glad for at vi unngikk en konflikt som ville ha gått ut over våre busspassasjerer som en uskyldig tredjepart. Samtidig klarte vi å holde oss innenfor rammen på frontfagene i industrien på 2,4 prosent, sier Stordrange.

Mer til funksjonærene

Renholdere, verksted og administrativt ansatte i Nettbuss får samme fagbrevtillegg som bussjåførene har i dag. Minstelønnsatsen for funksjonærer i Nettbuss ble hevet betraktelig.

Den nye bussbransjeavtalen gir også fagbrevtillegg for de som vasker bussene, og de som jobber på verksted, bussjåførene, og også til funksjonærene i Nettbuss. Fagbrevtillegget blir på ti kroner timen.

Frikortet

Egenandelen på frikortene blir 500 kroner i året for ansatte og barn under 18 år, samt 1000 kroner for ektefelle/samboer. Pensjonister må betale selvkost for frikortene, men maksimalt 1500 kroner året.

For pensjonister som har risikert å miste frikortene sine ved at nye selskaper overtar anbudsområdene de selv jobbet på, er det nå blitt enighet om at pensjonistene får videreført sine frikort også i tilknytning til nye anbudsvinnere.

Her er hovedpunktene i resultatet:

40 prosent tillegg fra lørdag klokken 06 til 15.

40 prosent tillegg ut skiftdøgnet på søndag.

Fire kroner i lønnstillegg fra 1. april 2016

To kroner i lønnstillegg fra 1. juli 2016, som kompensasjon for endring av frikortordningen.

Bedre frikortordning for alle nye anbud.

10 kroner i fagbrevtillegg for renhold, verksted, vask, funksjonærer.

«Dopause» er på plass.

Tre kroner i lønnstillegg fra 1. april 2017.

Ikke opprettholdt ytelsesnivå på uførepensjon.

MEST LEST:
FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.

FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.

Kathrine Geard

Her kan beboere drikke alkohol og røyke hasj: – De får et litt annet liv

Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.

Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.

Frøydis Falch Urbye

Har du rett til særaldersgrense? Nå vil arbeidsgiverne fjerne hele ordningen

OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.

OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.

Werner Juvik

Rune skrev avskjedsbrev til barna: – Jobba bort både familie og venner

KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.

KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.

Tre ting hjalp Katherine tilbake på jobb: – Jeg må innrømme at jeg var skeptisk

MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.

MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.

Kasper Holgersen

Hva er det største problemet på jobben? Jo, det er sjefen

PÅ BØLGJELENGDE: Dei to kollegaene Anne Gro Olesrud Rugaas (36) og Nina Helen Haugan Hansen (38) og er samde om det meste. Og viktigast for begge er at brukarane har gode dagar og opplever meistring når dei er på dagavdelinga.

PÅ BØLGJELENGDE: Dei to kollegaene Anne Gro Olesrud Rugaas (36) og Nina Helen Haugan Hansen (38) og er samde om det meste. Og viktigast for begge er at brukarane har gode dagar og opplever meistring når dei er på dagavdelinga.

Marianne Otterdahl-Jense

Full jobb og høgare vidareutdanning: Slik får helsefagarbeidarane Anne Gro og Nina kabalen til å gå opp

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
ANBEFALER: Både Jon H. Stordrange i NHO Transport (tv) og Fagforbundets Stein Guldbrandsen anbefaler bussresultatet til sine medlemmer.

ANBEFALER: Både Jon H. Stordrange i NHO Transport (tv) og Fagforbundets Stein Guldbrandsen anbefaler bussresultatet til sine medlemmer.

Per Flakstad