Bussjåførene får nesten industriarbeiderlønn
– Fortsatt mange utfordringer i bussbransjen
MELLOMFORNØYD: Tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, Marit Sauge, mener bussoppgjøret inneholder elementer hun synes er positive, men også en del som hun ikke er fornøyd med.
Simen Aker Grimsrud
Selv om de ansattes bussorganisasjoner fikk gjennomslag for flere krav i tariffresultatet, mener tillitsvalgt for sjåførene i Unibuss i Oslo, Marit Sauge, at det fortsatt gjenstår mange utfordringer i bussbransjen.
per.flakstad@fagbladet.no
Hun er fornøyd med at bussjåførene kommer opp på rundt 97 prosent av en gjennomsnitts industrilønn, men har også merket seg at det ikke ble gjort forbedringer i pensjonsordningen som hun synes er elendig.
– 97 prosent av industriarbeiderlønn er i tråd med kravene før tarifforhandlingene startet, så der synes jeg organisasjonene våre har levert som forventet, sier Sauge.
Les også: • Enige etter ni timer på overtid
Hun synes også det er positivt at fagbrevtillegget til fagarbeidere på verkstedene er økt til 10 kroner, og at fagbrev også innføres for bussvaskere. Dette kommer i tillegg til de andre avtalte tilleggene på 4 kroner fra 1. april i år og 3 kroner fra 1. april neste år.
Lite forpliktende formulering om «do-pauser»
Før oppgjøret startet, snakket Fagbladet med Marit Sauge om sjåførenes problemer med at det er lagt inn veldig små marginer – såkalt reguleringstid – mellom avgangene. Hun fortalte at hun knapt har tid til å gå på toalettet i løpet av en arbeidsdag, og at hun nesten aldri tar sjansen på å drikke selv om hun er tørst.
Les også: • Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen
I etterkant av bussmeklingen har organisasjonene snakket varmt om at de fikk gjennomslag for «do-pausen», men Marit Sauge er ikke så imponert.
– Det er selvsagt positivt at vi har fått en formulering om reelle kjøretider og tid til personlige behov i tariffavtalen, men min personlige mening er at formuleringen burde være forpliktende for bestillerselskapene, slik at det blir et vilkår i anbudsutlysningene, sier hun.
– Gi økt helgetillegg til alle
Hun utfordrer også fylkeskommunene og bestillerselskapene til å bidra slik at alle får den avtalte økningen av ulempetillegg i helgene på 40 prosent fra og med årets oppgjør.
– Slik avtalen er formulert, vil det ta mange år før mange av oss får glede av denne økningen, siden den ikke skal gjelde før på anbud som blir utlyst etter 1. juli i år. Noen i dag ikke tillegg på lørdag før klokka 15, andre har 25 prosent, mens nye anbud som er utlyst etter 1. juli får 40 prosent. Det betyr ulik lønn for likt arbeid.
Lønnsforskjellene kan da bli et motiv for å forlengeanbudstiden, sier Marit Sauge.
I stedet mener hun at fylkeskommunene og bestillerselskapene kan få beregnet hva det vil koste å gi alle sjåførene 40 prosent helgetillegg fra 1. april i år, og så ta ekstraregningen. Det vil kunne bidra til at sjåfører ikke hopper fra selskap til selskap for å få økt helgetillegg. Nyansettelser er også en vesentlig kostnad for selskapene, ifølge Sauge.
– Jeg er overbevist om at dette vil gi en ryddigere bransje for alle parter, sier Sauge, som også påpeker at det vel er nattarbeid som burde betales med et ulempetillegg på 40 prosent.
– Det er fortsatt langt igjen, sier hun.
Uravstemning
Bussoppgjøret går nå til uravstemning blant medlemmene. Marit Sauge mener de bør se nøye på resultatet før de avgir sin stemme.
Her er hovedpunktene i resultatet:
40 prosent tillegg fra lørdag klokken 06 til 15.
40 prosent tillegg ut skiftdøgnet på søndag.
Fire kroner i lønnstillegg fra 1. april 2016
To kroner i lønnstillegg fra 1. juli 2016, som kompensasjon for endring av frikortordningen.
Bedre frikortordning for alle nye anbud.
10 kroner i fagbrevtillegg for renhold, verksted, vask, funksjonærer.
«Dopause» er på plass.
Tre kroner i lønnstillegg fra 1. april 2017.
Ikke opprettholdt ytelsesnivå på uførepensjon.