JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførene i Oslo vil streike

Et enstemmig styre i Oslo og omegn bussarbeiderforening anbefaler sine medlemmer å stemme nei i uravstemningen. - Frikortordningen rammer de svakeste, sier leder i OOBF , Petter Jørgensen.

Et enstemmig styre i Oslo og omegn bussarbeiderforening anbefaler sine medlemmer å stemme nei i uravstemningen. - Frikortordningen rammer de svakeste, sier leder i OOBF , Petter Jørgensen.

Roy Ervin Solstad

Oslo og omegn bussarbeiderforening mener meklingen ga så dårlig resultat at de ber medlemmene stemme nei i uravstemningen, men verken foreningslederen eller bransjerådslederen tror de får støtte for streik på landsbasis.

2016052308140020230821171436

res@lomedia.no

Et enstemmig styre i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening har vedtatt å anbefale sine medlemmer å stemme nei til meklingsresultatet til ny bussbransjeavtale.

Til tross for et økonomisk akseptabelt tilbud og en bedring i betalingen for helgearbeid, mener leder Petter Jørgensen i OOBF at den nye frikortordningen og profilen på oppgjøret ikke er bra nok.

Les også: • Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen

Frikortordningen verst

– Dette vil ramme de svakeste gruppene våre. Det gjelder både barnefamilier, pensjonister og alle andre arbeidstakere enn rutebilsjåførene, sier han, og peker på at det generelle tillegget i mellomoppgjøret i 2017 ikke gis til sjåfører som kjører turbusser og de som vasker og reparerer bussene.

– De gruppene ligger langt bak oss nå, og det hjelper ikke å argumentere med at de har lokale forhandlinger, siden de ikke får noe i dem, poengterer han.

Likevel er det frikortordningen han mener er det verste med årets oppgjør.

Les også: • – Fortsatt mange utfordringer i bussbransjen

– Sjåførene på turbusser og ekspressbusser vil miste frikortordningen. De vil heller ikke få tillegget som gis som kompensasjon for frikortet. I tillegg vil kompensasjonen være nok til kun å dekke ektefelle og to barn. Vi har mange sjåfører med flere barn enn det, så de blir skadelidende. Spesielt blir prisen høy for pensjonistene, som får en høy egenandel, og ingen kompensasjon, sier han.

• Følg Fagbladet på Facebook

Burde ligget i anbudene

Jørgensen understreker at den kompensasjonen kun vil være en kompensasjon det første året.

– Det lønnsnivået vi fikk til i dette oppgjøret sammenlignet med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, inkluderer jo kompensasjonen for egenandeler på frikort dette første året. Den kompensasjonen er ikke noen lønnsforhøyelse, men vil det gå inn som en del av beregningen mot gjennomsnittlig industriarbeiderlønn fra år to. Egenandelen sjåførene betaler, eller innsparingen bedriftene får ved at færre tar ut frikort blir ikke beregnet. Bedriftene har hatt mulighet til å legge inn frikortordningen i anbudene sine siden 1998, men det har de ikke gjort. Nå må vi ta regninga for at bedriftene ikke har gjort jobben sin, tordner han.

Tror på ja

Han er heller ikke videre imponert over argumentet om at den nye avtalen redder frikortordningen for pensjonistene.

– Noen ville mistet frikortordningen ved anbud og virksomhetsoverdragelse, men det store flertallet ville ikke mistet frikortet sitt med den gamle ordningen, sier han, men innrømmer samtidig at frikortordningen blir bedre utenfor Oslo og Akershus.

– Tidligere har man kun hatt frikort i egne selskap, men nå får man i hele fylket, slik vi har hatt i Oslo og Akershus, men med økt egenbetaling er tilbudet redusert. Vi har hele tiden hatt bedre ordninger i Oslo og Akershus enn i resten av landet. Det har vi ønsket å beholde for å kunne trekke resten av landet opp på vårt nivå. I stedet har vi sett at i samtlige oppgjør om ny bussbransjeavtale bortsett fra for to år siden, så har våre fordeler blitt solgt for å løfte resten av landet. Det har vi i stedet møttes på midten framfor å løfte de andre opp til oss. Det gjør jo at mulighetene for å bruke Oslo som brekkstang for bedre ordninger i hele bussbransjeavtalen er blitt redusert, sier OOBF-lederen.

Han tror likevel at uravstemningen vil gi et ja.

– Vi har bare en fjerdedel av medlemmene i Transportarbeiderforbundet, og siden forbedringen er større andre steder i landet enn her, blir det nok ja, sier Petter Jørgensen.

Les også: • Slik unngår du AFP-smellen

– Folk er fornøyd

Det tror Roger Haagensen, leder for bransjerådet for buss i Transportarbeiderforbundet også.

– Det er aldri sånn at man går fra forhandlinger eller mekling og er hundre prosent fornøyd, men de bussjåførene jeg har snakket med er veldig godt fornøyd med resultatet. Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, sier han.

Roger Haagensen, leder i bransjerådet for buss i NTF er godt fornøyd med resultatet. - Jeg håper og tror på ja i uravstemningen, sier han.

Roger Haagensen, leder i bransjerådet for buss i NTF er godt fornøyd med resultatet. - Jeg håper og tror på ja i uravstemningen, sier han.

Marcel Tiedje

Han tror i motsetning til foreningslederkollega, Petter Jørgensen, at det ikke er noe å vinne på å gå til streik. Snarere tvert i mot.

– Vi vil tape tusenvis av kroner siden vi ikke vil få etterbetalt lønnsøkning fra 1. april i år, og jeg tror det er helt urealistisk at vi skal kunne få mer enn vi fikk i meklingen, sier han.

Anita (21) må jobbe til hun er 75 år

Bedre ordning

Han er heller ikke enig i at frikortbestemmelsene er blitt dårligere.

– Det var jo Oslo-foreninga som kom med krav om at pensjonistene skulle sikres frikort, og det har vi klart. Jeg møtte en pensjonist som hadde kjørt buss i 30 år på en av øyene her i distriktet. Da et nytt selskap overtok busskjøringen på øya, mista han frikortet sitt. Med den ordningen vi fikk i meklinga, vil frikortet gjelde uansett selskap i det området. At de to kronene i kompensasjon kun gjelder i år, er heller ikke riktig. De fjernes jo ikke neste år, poengterer han.

At frikortet som tidligere har vært gratis eller nesten gratis nå vil koste opp mot 1500 kroner i året for pensjonistene, er han heller ikke udelt negativ til.

– Skattemyndighetene har allerede begynt å se på om frikortkordningen slik den har vært praktisert burde fordelsbeskattes. Det unngår vi nå, siden folk betaler en egenandel, sier han.

Dårlig utgangspunkt

Aller best synes han likevel økningen i ulempetillegget for helgearbeid er.

– At vi klarte å få økt helgedagstillegget til 40 prosent fra lørdag morgen, trodde jeg ærlig talt ikke vil skulle klare å få til. Så om utgangspunktet før meklingen var dårlig, synes jeg vi klarte å få et veldig bra helhetlig resultat, avslutter han.

Fristen Transportarbeiderforbundet har satt for å få inn stemmene er satt til mandag 30. april klokka 12. I uravstemningsbrevet forbundet har sendt ut, står det også en anbefaling om å stemme ja til resultatet. Det skyldes at et stort flertall i forhandlingsutvalget stemte ja til meklingsmannens forslag til ny bussbransjeavtale.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy