Norge kan ikke stille strengere krav til bussjåførenes sikkerhet enn resten av Europa, sier Samferdselsdepartementet
ANBUD OM NORSKE RUTER: I iveren etter å vinne anbudskonkurransene, blir sjåføres sikkerhet satt til side, mener Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Bussjåførene mener kollisjonssikkerheten deres er for dårlig. Slik svarer Samferdselsdepartementet.
roy@lomedia.no
Nylig kolliderte en nyere buss med en liten elbil. Resultatet var at fronten på bussen ble trykket inn. I 2017 ble en sjåfør drept og en livstruende skadet da to busser kolliderte.
I iveren etter å vinne anbud, blir sjåføres sikkerhet satt til side, mener Fellesforbundet.
• Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud
– Dagens krav til kollisjonssikkerhet i buss er ikke tilfredsstillende, innrømmer statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet.
Han peker på at kravene internasjonalt til kollisjonssikkerhet stadig har blitt styrket for andre kjøretøy, mens utviklingen ikke har vært den samme for buss.
Ikke gjennomslag
– Vi har derfor, i nært samarbeid med representanter for bussjåførene, tatt initiativ til strengere internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss. Dessverre har vi så langt ikke fått gjennomslag for dette ennå, men vi følger opp havarikommisjonens tilråding etter den nevnte tragiske bussulykken i 2017, og ser på hvordan vi kan følge opp dette videre, sier han.
• Ikke autopilot for selvkjørende busser
At noen av fylkeskommunene har gått i front og stiller tøffere krav, er han glad for.
– Når det gjelder anbud, er det fylkeskommunene som i første rekke er ansvarlig for å stille tilstrekkelige krav i anbudene de utlyser. Det er positivt at enkelte fylker nå vier dette temaet større oppmerksomhet, men det er samtidig potensiale for større bevissthet i mange fylker, understreker han.
Vil ikke ha særnorske krav
Skjervold forteller videre at det er en prosess i gang for å følge opp sikkerhetstilrådingen fra Havarikommisjonen om bruk av nasjonale forskrifter som grunnlag for å heve kollisjonssikkerheten i buss i løyvepliktig transport i Norge.
– Men det er for tidlig å si noe mer konkret om dette nå, sier han.
I likhet med NHO Transport mener han at jobben likevel må gjøres internasjonalt.
– Det er harmonisert internasjonalt teknisk regelverk for kjøretøy, herunder buss, som Norge er bundet av. Vi kan derfor ikke stille særnorske tekniske krav til busser i Norge, avslutter statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet.