Norge kan ikke stille strengere krav til bussjåførenes sikkerhet enn resten av Europa, sier Samferdselsdepartementet

ANBUD OM NORSKE RUTER: I iveren etter å vinne anbudskonkurransene, blir sjåføres sikkerhet satt til side, mener Fellesforbundet.

ANBUD OM NORSKE RUTER: I iveren etter å vinne anbudskonkurransene, blir sjåføres sikkerhet satt til side, mener Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene mener kollisjonssikkerheten deres er for dårlig. Slik svarer Samferdselsdepartementet.

2019102812190820191028122040

roy@lomedia.no

Nylig kolliderte en nyere buss med en liten elbil. Resultatet var at fronten på bussen ble trykket inn. I 2017 ble en sjåfør drept og en livstruende skadet da to busser kolliderte.

I iveren etter å vinne anbud, blir sjåføres sikkerhet satt til side, mener Fellesforbundet.

• Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud

– Dagens krav til kollisjonssikkerhet i buss er ikke tilfredsstillende, innrømmer statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet.

Han peker på at kravene internasjonalt til kollisjonssikkerhet stadig har blitt styrket for andre kjøretøy, mens utviklingen ikke har vært den samme for buss.

Ikke gjennomslag

– Vi har derfor, i nært samarbeid med representanter for bussjåførene, tatt initiativ til strengere internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss. Dessverre har vi så langt ikke fått gjennomslag for dette ennå, men vi følger opp havarikommisjonens tilråding etter den nevnte tragiske bussulykken i 2017, og ser på hvordan vi kan følge opp dette videre, sier han.

Ikke autopilot for selvkjørende busser

At noen av fylkeskommunene har gått i front og stiller tøffere krav, er han glad for.

– Når det gjelder anbud, er det fylkeskommunene som i første rekke er ansvarlig for å stille tilstrekkelige krav i anbudene de utlyser. Det er positivt at enkelte fylker nå vier dette temaet større oppmerksomhet, men det er samtidig potensiale for større bevissthet i mange fylker, understreker han.

Vil ikke ha særnorske krav

Skjervold forteller videre at det er en prosess i gang for å følge opp sikkerhetstilrådingen fra Havarikommisjonen om bruk av nasjonale forskrifter som grunnlag for å heve kollisjonssikkerheten i buss i løyvepliktig transport i Norge.

– Men det er for tidlig å si noe mer konkret om dette nå, sier han.

I likhet med NHO Transport mener han at jobben likevel må gjøres internasjonalt.

– Det er harmonisert internasjonalt teknisk regelverk for kjøretøy, herunder buss, som Norge er bundet av. Vi kan derfor ikke stille særnorske tekniske krav til busser i Norge, avslutter statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet.

MEST LEST:

Pixabay

Har du en god historie på lager? Da kan du vinne 50.000 kroner i denne skrivekonkurransen

LØNNSVINNER: Hadde ikke miljøterapeut Siri Therese Nummedal fått en solid lønnsøkning, ville hun tenkt på å bytte jobb etter hvert.

LØNNSVINNER: Hadde ikke miljøterapeut Siri Therese Nummedal fått en solid lønnsøkning, ville hun tenkt på å bytte jobb etter hvert.

Helge Skodvin

Miljøterapeut Siri ble lønnsvinner blant de kommuneansatte. Se lista over hvem som fikk mest i fjor

Går du eller står du mye på jobb? Da er det viktig å velge riktig fottøy. Bedriftsfysioterapeut Helene Nilssen ved HMS-senteret Øvre Romerike gir deg tipsene.

Går du eller står du mye på jobb? Da er det viktig å velge riktig fottøy. Bedriftsfysioterapeut Helene Nilssen ved HMS-senteret Øvre Romerike gir deg tipsene.

Bjørn A. Grimstad

Hvilke sko bør jeg bruke på jobben? Sju spørsmål og svar

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

Bjørn A. Grimstad

Skal lunsjpausen vare i 20 eller 30 minutter? Nå havner saken i retten

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

Frøydis Falch Urbye

Jobben kan påføre Eli både kreft og depresjoner

TØFT: Valget om å si fra seg omsorgsretten var utrolig tøft, forteller Lillan, men det var også nødvendig for at hun og eks-samboeren skulle få løst en vanskelig situasjon som plutselig oppstod da hun fikk avslag på sosialhjelp.

TØFT: Valget om å si fra seg omsorgsretten var utrolig tøft, forteller Lillan, men det var også nødvendig for at hun og eks-samboeren skulle få løst en vanskelig situasjon som plutselig oppstod da hun fikk avslag på sosialhjelp.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Lillan ga fra seg barna for å få sosialhjelp: – Det er helt forferdelig

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy