JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Over 100 millioner kroner til konsulenter i jernbanereformen:

Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) får kritikk fra opposisjonen for millionene som går til konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) får kritikk fra opposisjonen for millionene som går til konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.

Øystein Bråthen

Pengene burde gått til å bygge mer jernbane og kjøpe flere tog, mener Arbeiderpartiet og Senterpartiet. SV mener konsulentbransjen har all grunn til å glede seg over Frp.

2016090908020020230821171436

yngvil@lomedia.no

Minst 107 millioner kroner er hittil brukt og skal brukes fram til våren 2017 til konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.

Det irriterer opposisjonspartiene på Stortinget.

– Jeg gremmes, sier Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, når han får høre hvor mye av skattebetalernes penger som går til konsulentselskaper i forbindelse med jernbanereformen.

Sverre Myrli er jernbanepolitisk talsmann i Arbeiderpartiet.

Sverre Myrli er jernbanepolitisk talsmann i Arbeiderpartiet.

Stortinget/Terje Heiestad.

– Det er så trist at vi bruker fellesskapets midler slik. Tenk om vi i stedet hadde brukt disse pengene på å bygge mer jernbane og kjøpe flere tog, sier Myrli. Ap stemte mot jernbanereformen i Stortinget.

Konsulentene tjener seg rike på oppsplittingen av jernbanen

Janne Sjelmo Nordås, Senterpartiets representant i Stortingets transportkomité, er enig med Myrli:

– Pengene burde vært brukt på vedlikehold og oppgradering av jernbanen i stedet for byråkrati, mener Nordås.

– De sa de skulle redusere byråkratiet, men bruken av byråkrati har eskalert med denne regjeringen, sier hun.

Janne Sjelmo Nordås, Sp.

Janne Sjelmo Nordås, Sp.

Stortinget/Terje Heiestad

Dette navneskiftet koster staten 36 millioner kroner

– Konsulentbransjen kan glede seg over Frp

Stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås (SV) kaller det sløsing:

– Konklusjonen etter tre år med Frp i regjering er oppsplitting, mer byråkrati, mindre trygghet for de ansatte og pengesløsing til konsulenter framfor bedre tilbud til de reisende reisende, sier Holmås.

Stortinget/Terje Heiestad.

Ketil Solvik-Olsen er allerede kongen av bompenger, men nå er han også blitt kongen av konsulentpengebruk. Konsulentbransjen har all grunn til å glede seg over Frp, mener Holmås.

Solvik-Olsen: – Krever ressurser på kort sikt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier dette om konsulentbruken i jernbanereformen:

– Omorganisering av jernbanesektoren vil gi betydelige og varige gevinster for samfunnet generelt og for de reisende og transportørene spesielt, men krever selvsagt noe ressurser på kort sikt, sier han i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Solvik-Olsen viser til at regjeringen stadig bruker mer penger på jernbanen.

– Bevilgningene til jernbanesektoren har økt markert de siste årene. For første gang på tiår reduseres nå forfallet på jernbanen og det investeres storstilt i nye strekninger og materiell. I inneværende statsbudsjett brukes over 21 milliarder kroner på jernbanen, en økning på rundt 6 milliarder kroner siden regjeringsskiftet. Jeg er svært opptatt av at disse midlene benyttes effektivt, sier Solvik-Olsen.

Her er Frp-statsrådens nye togselskaper

Dette er noe av regnestykket for konsulentbruken:

Det som trolig koster mest, er nettopp opprettelsen av det nye statsforetaket for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR. Bare her skal det brukes 75 millioner kroner til konsulenter i 2016 og over seks årsverk som er utlånt fra Jernbaneverket.

Over 30 millioner kroner er brukt på eksterne konsulenter hittil og noe av det skal brukes fram til våren 2017 i Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket, som skal nedlegges, og det nyetablerte Jernbanedirektoratet. I tillegg kommer minst 27 årsverk fra egne ansatte.

Beløpet NSB bruker for å legge om driften er ukjent og selskapet vil ikke opplyse om det. Heller ikke Samferdselsdepartementet opplyser om hva reformen koster NSB.

Pensjonsbyrden kan knekke NSB, men regjeringen vil ikke love å redde selskapet

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy