Werner Juvik
Hege Breen Bakken
hege.bakken@fagbladet.no
Ap-leder Jonas Gahr Støre har lagt enda en Giske-sak bak seg. Nå skal det skues fremover.
For snart er det landsmøte, så lokalvalg, før det igjen skal tenkes valg igjen.
Men meningsmålingene er ikke all verden for et parti som helst skulle bikket 30-tallet, og partileder-Jonas må se langt etter terningkastene han tidligere fikk som utenriks-Jonas.
– Er det ikke tungt å være partileder om dagen?
– Nei, det er et stort privilegium og veldig meningsfylt.
– Det at vi har diskusjoner og temperatur, er en av grunnene til at det er fint å være leder i Ap. Noe betyr noe. Noe står på spill, sier Støre.
– Vil det si at du vil dyrke fram mer slik temperatur?
– Jeg gleder meg over at partikollegaer diskuterer politiske saker. Men fra tid til annen kommer det opp debatter som er knyttet til person, eller det vi hadde i fjor med metoo. Dette er saker jeg skulle ønske vi ikke hadde. Men når de kommer, så må vi håndtere det og komme videre.
Ap-leder Jonas Gahr Støre er ikke bekymret for at fagbevegelsens bestevenn Trond Giske er ute av sentrale verv. – Partiets kontakt med fagbevegelsen har aldri vært en énmannsjobb.
Werner Juvik
Kontakt med fagbevegelsen – ikke avhengig av Giske
Og det er dette «videre» han ønsker å få med Fagbladets lesere på.
Han er nemlig klar over at mange av de over 365.000 medlemmene i Fagforbundet blir viktige å lokke til stemmeurnene for å vinne høstens kommune- og fylkestingsvalg.
Mange i fagbevegelsen skulle nok ønske at Trond Giske hadde kommet tilbake i manesjen og pleid det fagpolitiske forholdet.
Støre avviser det.
– Arbeiderpartiets kontakt med fagbevegelsen er ikke en enmannsjobb, sier Støre og utdyper:
– Alle som har verv i Ap, vet at den nære kontakten og tilliten til fagbevegelsen og nærheten til arbeidslivet, er en del av vårt samfunnsoppdrag. Det har aldri vært et oppdrag gitt til én person eller avhengig av én person. Heller ikke i dag.
• Fagforbundet Trøndelag: – Giske har gjort svært mye bra for fagbevegelsen
Politikk under radaren
Støre bekymrer seg mer over at regjeringen er i ferd med å endre samfunnet.
– Det skjer ting i samfunnet som sklir under radaren. Det er en villet politikk som svekker ansvaret for fellesskapet, som fører til økt privatisering og sterkere gjennomslag for de kommersielle aktørene på bekostning av kommunale og ideelle tjenester. Det alvorlige er at det er veldig vanskelig å snu når endringene først har skjedd.
Et eksempel, ifølge Ap-lederen, er at regjeringen har bestemt seg for å «utrede en fritt brukervalgsordning i kommunene, etter modell fra Sverige.»
I 2009 innførte den daværende høyreregjeringen en lov om valgfrihet i Sverige. Den gikk ut på at kommuner frivillig kunne innføre et valgfrihetssystem innen ulike velferdstjenester.
Resultatet har ifølge forskere som har evaluert ordningen, blitt et høyt antall tilbydere, et dyrt kontrollsystem som har gitt detaljstyring og svært varierende kvalitet.
Støre advarer nå norske kommuner mot modellen.
– Dette handler om å lage et hurtigspor for privatisering av kommunale tjenester. Men helse- og omsorgstjenester er ikke varer og tjenester. Det er et helhetlig omsorgsansvar som kommunene kan ivareta. Hvis vi stykker det opp og setter en stykkpris på tjenestene, så forandrer vi den norske velferdsstaten, advarer han.
• Hadia Tajik (Ap) om Aleris-saken: – Det er nok nå, nok kommersialisering og råkjør mot arbeidsfolk
Kommunene som brems
Derfor mener Støre at lokalvalget til høsten vil handle om dette: Å sørge for flest mulig Ap-styrte kommuner som kan stoppe Erna og co.
Det vil ifølge Støre sikre lønns- og arbeidsbetingelsene til de som jobber med velferdstjenester.
– Når regjeringen har vedtatt midlertidig ansettelser eller åpner for konkurranseutsetting av kommunal omsorg, så betyr ikke det at kommunene må gjøre det. Der det kommer Ap-styre eller rødgrønt styre, kan man derfor stoppe denne politikken på kommunalt nivå.
Støre viser til eksempler fra rødgrønne byer som har tatt grep for å sikre de ansattes rettigheter.
– Vi har fått Skiens-modellen, Oslo-modellen og Trondheims-modellen som alle handler om å jobbe imot sosial dumping og kommersialisering, og som viser at vi tar arbeid for et anstendig arbeidsliv på alvor.
– Men det er vel ikke perfekt i kommunene heller? Mange av de ansatte i eldreomsorgen ønsker seg for eksempel en bemanningsnorm.
– Det er noe vi har jobbet med i barnehagene, der det er enklere å få til. Selv om barn ikke er like, er ikke behovene like forskjellige som hos de eldre. Og det vi først og fremst må sørge for, er at kommunene har økonomi til å løse oppgavene de skal. Da syns jeg det er urovekkende når regjeringen sier at de skal innskrenke de økonomiske mulighetene som kommunene har, ved å sette tak på eiendomsskatten – som vi normalt har ment at det er kommunens ansvar å bestemme.
Jonas Gahr Støre kan ikke love bemanningsnorm i helse- og sosialsektoren, men lover bedre kommuneøkonomi.
Werner Juvik
– Avhengig av sterkt Ap
Men det er ikke bare Støre og Arbeiderpartiet som er kritiske til konkurranseutsetting og kommersialisering.
– Hvorfor skal Fagforbundets medlemmer stemme på Ap fremfor SV og Rødt?
– Fordi vi har den beste politikken. Det handler for eksempel om at vi har en kommuneøkonomi som er et alternativ til regjeringens. Det betyr at vi setter velferd foran skattekutt, og vi lytter til de ansatte og har tillit til dem.
– Vi samarbeider godt i flere kommuner med SV, og noen ganger Rødt. Men hvis du ikke har et sterkt Ap, så får du ikke gjennomført denne politikken, mener Støre.
Han avviser påstander fra blant andre Rødt og SV om at Ap bare har blitt tøffere i retorikken, men mangler politisk handlingskraft når det handler om å stoppe kommersialisering av velferdstjenester.
– Disse partiene sier nei til profitt, som blir en veldig firkantet løsning. Dette skal kunne gjennomføres i praksis. For oss er det ikke et problem at en privat barnehage går i pluss. Det kan bety at de tar godt vare på barnehagen. Det vi er imot, er at store kjeder kommer inn, kjøper opp, tar ut store utbytter og realiserer verdier basert på at de har fått gratis tomt og rause offentlige tilskudd.
– Så her kan man godt være høy og mørk, men politikken skal virke. Det mener jeg vi har vist der vi styrer, sier Støre.
Grensen for konkurranseutsetting
Så hvor går grensen for konkurranseutsetting i Ap? Hva er greit å konkurranseutsette? Og hva er ikke greit?
– I partiprogrammet sier vi at grunnleggende omsorg er et offentlig ansvar. Men behovene vil variere avhengig av om det er i en bydel i Oslo eller en bygd. Det blir derfor ikke riktig å si fra sentralt hold at man skal bestemme hvordan dette skal være i hver enkelt kommune. Men vi har for eksempel foreslått at kommersielle aktører skal fases ut av barnevernet. Barnevern bør være et offentlig ansvar og driftes av det offentlige i samarbeid med ideelle aktører fordi det berører noen av de mest sårbare fasene i barns og foreldres liv.
• Arbeiderpartiet vil kaste kommersielle aktører ut av barnevernet
Mer heltidskultur virker hvis man vil, mener Ap-leder Jonas Gahr Støre og viser blant annet til Malvik kommune i Trøndelag.
Werner Juvik
Vidunderkur mot deltid?
Fagforbundets medlemmer er opptatt av heltid-deltid-debatten. Og Ap har gjort det til en av sine hovedsaker før høstens valg.
– Deltidstallene har stått på stedet hvil i flere tiår. Hva er så Aps vidunderkur for flere heltidsstillinger?
– Det krever igjen en god økonomi, god planlegging og en representativ fagforening som kan sette seg ned med ledelsen og avtale hvordan man går mot heltid. Det virker hvis man vil, sier Støre og viser til gode eksempler, som Malvik kommune.
– Der har vi en ordfører som sier at dette er min hovedsak, og hun har klart å levere, blant annet i samarbeid med Fagforbundet. Det er hardt arbeid, og det er mulig.
• I denne kommunen jobbar dei hardt for mest mogleg heiltid
– Kunne ikke sekstimersdag vært en løsning?
– Ap er ikke for en generell innføring av sekstimersdag som prinsipp i norsk arbeidsliv. Men jeg har alltid ment at en større grad av fleksibilitet i forhold til den det gjelder og der det er, er klokt. Det er mange mennesker som må ta tunge løft og som vil kunne gjøre det hvis de jobber redusert. Alternativet er at de faller helt ut av arbeidslivet. Det er dårligere for dem og det er dårlig for samfunnet, sier Støre, som gjerne ser for seg forsøk med sekstimersdag også i kommunesektoren.
– Men igjen, vi vil gi veldig stor grad av kommunal frihet til å gjøre det.
Han er nemlig bekymret for fremtidens rekruttering til helse- og omsorgssektoren.
– Jeg tror utfordringen er å legge til rette for heltid. Vi trenger folk i full jobb. Samtidig er jeg ikke i tvil om at det på noen områder kan vises fleksibilitet slik at man får løst oppgavene.
– Men vil Ap og Ap-lederen være for en fast sekstimersdag eller arbeidstidsreform dersom en kommune ønsker det?
– Kommunene kjenner best sine egne forhold. Skulle en kommune ønske og ha handlingsrom til å innføre dette som fast ordning, står den fritt til å gjøre det, og vi vil følge med på hvilke erfaringer de gjør seg.
Her kan man godt være høy og mørk, men det skal virke.
Jonas Gahr Støre
Vi sier at det avgjør kommunene selv.
Jonas Gahr Støre
{"432624":{"type":"m","url":"/image-3.432624.796c221ff5","cap":"Mer heltidskultur virker hvis man vil, mener Ap-leder Jonas Gahr Støre og viser blant annet til Malvik kommune i Trøndelag. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"432625":{"type":"m","url":"/image-3.432625.fc7bbe162d","cap":"Jonas Gahr Støre kan ikke love bemanningsnorm i helse- og sosialsektoren, men lover bedre kommuneøkonomi. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"432634":{"type":"m","url":"/image-3.432634.f4b6e08758","cap":"Ap-leder Jonas Gahr Støre er ikke bekymret for at fagbevegelsens bestevenn Trond Giske er ute av sentrale verv. – Partiets kontakt med fagbevegelsen har aldri vært en énmannsjobb.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1"},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Her kan man godt være høy og mørk, men det skal virke.","place":"Kommunene som brems"},{"title":"Vi sier at det avgjør kommunene selv.","place":"Grensen for konkurranseutsetting"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}