Tålmodigheten på bristepunktet etter nytt bussran
Tirsdag kveld ble en bussjåfør knivranet i Tromsø. Nå etterlyser sjåførene og deres tillitsvalgte fortgang i arbeidet med kontantfrie busser.
per.flakstad@fagforbundet.no
– Tålmodigheten er på bristepunktet. Det er frustrerende å ha holdt på med denne problemstillingen i årevis uten at det har vært mulig å komme i mål. Samtidig får sjåfør etter sjåfør problemer etter traumatiske ransopplevelser, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundets politiske ledelse.
Han etterlyser spesielt velvilje fra arbeidsgiversiden. Etter hans mening har både Transportbedriftenes Landsforening og KS holdt igjen, slik at det har vært vanskelig å komme videre i arbeidet med kontantfrie busser.
– Jeg håper det ikke er sånn at det må skje noe dramatisk alvorlig før arbeidsgiversiden skjønner at de også må være med å ta et ansvar for bussjåførenes arbeidsmiljø, sier Guldbrandsen.
Tar ikke imot kontanter
Knivranet i Tromsø er det andre på under en måned. Også 8. desember i fjor ble en sjåfør ranet.
– Nok er nok, mener Fagforbundets hovedtillitsvalgt i busselskapet Cominor, Tore Karlsen. I dag aksjoner sjåførene og nekter å ta imot kontanter på bussene.
– Vi ønsker i første omgang at Arbeidstilsynet blir koblet inn. De er de eneste som kan gi bedriften pålegg og som har sanksjonsmuligheter hvis påleggene ikke blir fulgt opp, sier Karlsen til Fagbladet.
Etter at Arbeidstilsynet var inne i Unibuss i Oslo, fikk bedriften flere pålegg.
– De er ikke helt i mål med kontantfrie busser ennå, men har fått et differensiert system der det bare er mulig å kjøpe de dyreste enkeltbillettene om bord på bussene. Billigere billetter og påfylling av kontantkort må gjøres andre steder. Et slikt system kunne vi også i første omgang tenkt oss som en mellomløsning før bussene ble helt kontantfrie, sier han.
Tore Karlsen forteller at mange av passasjerene som ikke fikk betale med kontanter i dag, forstod godt bussjåførenes situasjon, og nærmest beklaget at de ikke hadde kjøpt kontantkort eller billett før de gikk på bussen.
Vakt på bussene
I Kristiansand var det åtte bussran i fjor. Det siste skjedde natt til nyttårsaften, og der er det med øyeblikkelig virkning innført uniformerte og sivile vakter om bord på bussene.
Driftssjef Magnar Nilsen i Cominor er åpen for vakthold på bussene.
– Men med hundre busser på veien er ikke dette et tiltak som er gjort i en håndvending, sier han til iTromsø.
Han forstår sjåførenes frustrasjon og frykt, men har lite til overs for aksjonen om å nekte å ta imot kontanter på bussene.
– At vi mister omsetning og inntekt er ikke en situasjon vi kan leve med. Det rammer oss hardt, og vi må se hva vi skal gjøre, sier Nilsen, som legger til at Arbeidstilsynet sannsynligvis vil bli kontaktet.
Arbeidsgruppe
I fjor ble det nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på bussran og sjåførenes arbeidsmiljø. Gruppen har representanter fra både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, og den ledes av statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet.
– Vi er alvorlig bekymret over utviklingen. De siste ranene viser at det var riktig å sette ned en slik arbeidsgruppe, og at det er viktig at både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden setter alle kluter til og gjør det de kan for å komme fram til gode og forhåpentligvis omforente løsninger. Risikoen for bussran må ned, sier Støstad til Fagbladet.
Foreløpig ønsker han ikke å si noe konkret om arbeidet i gruppen, men han forteller at arbeidet er godt i gang, og at han regner med det vil være ferdig innen fristen 1. april.