per.flakstad@fagforbundet.no
Da bybanen i Bergen ble etablert, meldte førerne seg inn i Fagforbundet, mens LOs organisasjonskomité bestemte at det var Transportarbeiderforbundet som skulle ha avtaleretten for dem.
Skinnegående
Etter en lang behandling av saken, må organisasjonskomiteen nå ta en runde til.
Da det ble bestemt at Transportarbeiderforbundet fikk avtaleretten, hadde Fagforbundet følgende protokolltilførsel: «LO krever at det utvikles og opprettes en tariffavtale for virksomheter som driver skinnegående trafikk. De forbundene som organiserer medlemmene kan være part i avtalen.»
– Ut fra sekretariatets beslutning om å sende saken tilbake til organisasjonskomiteen, forventer vi at den fatter et nytt vedtak som er svært lik vår protokolltilførsel. Vi ber også om en rask behandling i komiteen, sier Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.
Som buss
Betingelsene i dagens avtale er vilkårene for bybaneførerne de samme som for bussjåfører i henhold til bussbransjeavtalen. Førerne ved bybanen ønsket derimot en avtale som vognførere, på linje med det førerne av sporvogner i Oslo har.
– Det er ikke et nytt kapittel i bussbransjeavtalen vi trenger for å bygge opp i en ny bransje. Denne problemstillingen kan komme opp også i andre byer, mener tillitsvalgt for Fagforbundet i Bybanen Jan Erik Hagen.
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
Terje Bendiksby / NTB