Ny runde for bybane-førerne

LO-sekretariatet har besluttet å sende organiseringen av bybane-førerne i Bergen tilbake til organisasjonskomiteen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Da bybanen i Bergen ble etablert, meldte førerne seg inn i Fagforbundet, mens LOs organisasjonskomité bestemte at det var Transportarbeiderforbundet som skulle ha avtaleretten for dem.

Skinnegående

Etter en lang behandling av saken, må organisasjonskomiteen nå ta en runde til.

Da det ble bestemt at Transportarbeiderforbundet fikk avtaleretten, hadde Fagforbundet følgende protokolltilførsel: «LO krever at det utvikles og opprettes en tariffavtale for virksomheter som driver skinnegående trafikk. De forbundene som organiserer medlemmene kan være part i avtalen.»

– Ut fra sekretariatets beslutning om å sende saken tilbake til organisasjonskomiteen, forventer vi at den fatter et nytt vedtak som er svært lik vår protokolltilførsel. Vi ber også om en rask behandling i komiteen, sier Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

Som buss

Betingelsene i dagens avtale er vilkårene for bybaneførerne de samme som for bussjåfører i henhold til bussbransjeavtalen. Førerne ved bybanen ønsket derimot en avtale som vognførere, på linje med det førerne av sporvogner i Oslo har.

– Det er ikke et nytt kapittel i bussbransjeavtalen vi trenger for å bygge opp i en ny bransje. Denne problemstillingen kan komme opp også i andre byer, mener tillitsvalgt for Fagforbundet i Bybanen Jan Erik Hagen.

Powered by Labrador CMS