JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Parkerer bussene i protest

Hovedverneombudet i Nettbuss i Trondheim vil bruke stansingsretten i Arbeidsmiljøloven for å tvinge fram bedre trafikksikkerhet i Prinsenkrysset i Trondheim sentrum.

Hovedverneombudet i Nettbuss i Trondheim vil bruke stansingsretten i Arbeidsmiljøloven for å tvinge fram bedre trafikksikkerhet i Prinsenkrysset i Trondheim sentrum.

Øystein Bråthen

Blir ikke tiltak for å redusere ulykkesrisikoen iverksatt innen onsdag kl 12, truer verneombudene med å stoppe deler av busstrafikken i Trondheim sentrum.

2014030712000020230821171436

anne.siri.rena@lomedia.no

Prinsenkrysset og trafikkomleggingen midt i trønderhovedstaden har blitt heftig debattert blant bussjåfører på ulike pauserom de siste månedene. Sjåførene som kjører i det tett trafikkerte og nylig omlagte området må manøvrere seg rundt to svært skarpe svinger med en avstand på under hundre meter. Hovedverneombud Harald Sehm i Nettbuss Midt-Norge mener det bare er et tidsspørsmål før det skjer en større ulykke her, og fra og med onsdag 13. mars vil han og verneombudene fra de tre andre selskapene ta i bruk den såkalte stansingsretten. Deler av busstrafikken vil da opphøre.

Eier problemet

Verneombudene i de fire bussoperatørene i Trondheim har sendt brev til ledelsen i de samme fire selskapene. I tillegg har Arbeidstilsynet og Atb, som er ansvarlig for ruteplanleggingen i Sør-Trøndelag, mottatt brevet.

– Arbeidsgiveren eier problemet og er derfor også pliktig til å løse det. Så får de henvende seg til Atb og andre aktører, hevder Sehm.

Også Statens vegvesen, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune er involvert. Partene var sammen på befaring tidlig i januar, noe alle sjåførene, ifølge Sehm, trodde skulle gi resultater. Så langt har ikke noen av de foreslåtte tiltakene blitt satt i verk, sier hovedverneombudet.

– Vi tar ansvaret for arbeidsmiljøet, Atb får ordne opp i resten for publikum, fastslår Sehm.

Ønsker dialog

For å redusere busstrafikken i området foreslår hovedverneombudet at distriktsbussene kjører en annen rute, noe som medfører at passasjerene som berøres må gå noe lengre enn i dag for å komme til stoppestedet. Harald Storrønning, plan- og driftssjef i Atb, mener dette betyr å flytte bussene inn i et området der det ikke er infrastruktur.

– En sånn hurtigflytting betyr også at vi neppe greier å overse alle konsekvensene det medfører for kundene, AtB og busselskapene. Kundene trenger ny informasjon, og det tar tid å få ut.

Storrønning sier han ikke vil påføre tredjeparten, altså kundene, denne belastningen, og han sier at Atb ikke kan akseptere at det ikke blir kjørt buss i Trondheim etter 12. mars, hvis partene ikke skulle rekke en løsning før fristen

– Tar dere uttalelsene fra hovedverneombudet på alvor?

– Vi er enige i at de framtidige løsningene for buss i området må bli bedre, og dette er en oppgave som vegvesenet, politiet og kommunen må besørge. Når det er sagt ønsker vi snarere en dialog på veien mot en løsning heller enn at det brukes andre virkemidler, fortsetter Storrønning.

Atb avholdt nylig et møte med partene, og dagen før stansingsretten blir tatt i bruk vil det bli holdt et nytt fellesmøte.

Ikke flinke til rapportering

Administrerende direktør Snorre Furberg i Nettbuss Midt-Norge AS tviler på om det er grunnlag for stenging av området, men avventer svar fra Arbeidstilsynet i saken.

– Vi aksepterer det hvis fagmyndighetene sier at det bør stenges. Noe bør helt klart gjøres i dette krysset og vi prøver sammen å finne løsninger, men vi i Nettbuss er ikke i posisjon til å foreta oss noe, sier Furberg.

Hovedverneombud Harald Sehm sier det har vært noen sammenstøt av busser i området, men at det ikke har vært noen påkjørsler.

– Men så er heller ikke dette ei næring som er flink til å rapportere om nestenulykker, fortsetter Sehm.

Bilde:

STANSER: Hovedverneombud Harald Sehm i Nettbuss Midt-Norge og verneombud fra tre andre busselskap i Trondheim vil benytte seg av stansingsretten.

Om stansingsretten:

I følge arbeidsmiljøloven kan verneombudet stanse arbeidet inntil Arbeidstilsynet har tatt stilling til om arbeidet kan fortsette eller ikke.

Stansingsretten kan tas i bruk om det er "umiddelbar fare for arbeidstakernes liv eller helse, og faren ikke kan avverges på annen måte".

Kilde: Arbeidsmiljøloven

Arbeidsgiveren eier problemet og er derfor pliktig til å løse det.

Harald Sehm, hovedverneombud i Nettbuss Midt-Norge

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy