Hovedverneombudet i Nettbuss i Trondheim vil bruke stansingsretten i Arbeidsmiljøloven for å tvinge fram bedre trafikksikkerhet i Prinsenkrysset i Trondheim sentrum.
Øystein Bråthen
anne.siri.rena@lomedia.no
Prinsenkrysset og trafikkomleggingen midt i trønderhovedstaden har blitt heftig debattert blant bussjåfører på ulike pauserom de siste månedene. Sjåførene som kjører i det tett trafikkerte og nylig omlagte området må manøvrere seg rundt to svært skarpe svinger med en avstand på under hundre meter. Hovedverneombud Harald Sehm i Nettbuss Midt-Norge mener det bare er et tidsspørsmål før det skjer en større ulykke her, og fra og med onsdag 13. mars vil han og verneombudene fra de tre andre selskapene ta i bruk den såkalte stansingsretten. Deler av busstrafikken vil da opphøre.
Eier problemet
Verneombudene i de fire bussoperatørene i Trondheim har sendt brev til ledelsen i de samme fire selskapene. I tillegg har Arbeidstilsynet og Atb, som er ansvarlig for ruteplanleggingen i Sør-Trøndelag, mottatt brevet.
– Arbeidsgiveren eier problemet og er derfor også pliktig til å løse det. Så får de henvende seg til Atb og andre aktører, hevder Sehm.
Også Statens vegvesen, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune er involvert. Partene var sammen på befaring tidlig i januar, noe alle sjåførene, ifølge Sehm, trodde skulle gi resultater. Så langt har ikke noen av de foreslåtte tiltakene blitt satt i verk, sier hovedverneombudet.
– Vi tar ansvaret for arbeidsmiljøet, Atb får ordne opp i resten for publikum, fastslår Sehm.
Ønsker dialog
For å redusere busstrafikken i området foreslår hovedverneombudet at distriktsbussene kjører en annen rute, noe som medfører at passasjerene som berøres må gå noe lengre enn i dag for å komme til stoppestedet. Harald Storrønning, plan- og driftssjef i Atb, mener dette betyr å flytte bussene inn i et området der det ikke er infrastruktur.
– En sånn hurtigflytting betyr også at vi neppe greier å overse alle konsekvensene det medfører for kundene, AtB og busselskapene. Kundene trenger ny informasjon, og det tar tid å få ut.
Storrønning sier han ikke vil påføre tredjeparten, altså kundene, denne belastningen, og han sier at Atb ikke kan akseptere at det ikke blir kjørt buss i Trondheim etter 12. mars, hvis partene ikke skulle rekke en løsning før fristen
– Tar dere uttalelsene fra hovedverneombudet på alvor?
– Vi er enige i at de framtidige løsningene for buss i området må bli bedre, og dette er en oppgave som vegvesenet, politiet og kommunen må besørge. Når det er sagt ønsker vi snarere en dialog på veien mot en løsning heller enn at det brukes andre virkemidler, fortsetter Storrønning.
Atb avholdt nylig et møte med partene, og dagen før stansingsretten blir tatt i bruk vil det bli holdt et nytt fellesmøte.
Ikke flinke til rapportering
Administrerende direktør Snorre Furberg i Nettbuss Midt-Norge AS tviler på om det er grunnlag for stenging av området, men avventer svar fra Arbeidstilsynet i saken.
– Vi aksepterer det hvis fagmyndighetene sier at det bør stenges. Noe bør helt klart gjøres i dette krysset og vi prøver sammen å finne løsninger, men vi i Nettbuss er ikke i posisjon til å foreta oss noe, sier Furberg.
Hovedverneombud Harald Sehm sier det har vært noen sammenstøt av busser i området, men at det ikke har vært noen påkjørsler.
– Men så er heller ikke dette ei næring som er flink til å rapportere om nestenulykker, fortsetter Sehm.
Bilde:
STANSER: Hovedverneombud Harald Sehm i Nettbuss Midt-Norge og verneombud fra tre andre busselskap i Trondheim vil benytte seg av stansingsretten.
Om stansingsretten:
I følge arbeidsmiljøloven kan verneombudet stanse arbeidet inntil Arbeidstilsynet har tatt stilling til om arbeidet kan fortsette eller ikke.
Stansingsretten kan tas i bruk om det er "umiddelbar fare for arbeidstakernes liv eller helse, og faren ikke kan avverges på annen måte".
Kilde: Arbeidsmiljøloven
Arbeidsgiveren eier problemet og er derfor pliktig til å løse det.
Harald Sehm, hovedverneombud i Nettbuss Midt-Norge
FOREBYGGER: Harald Elgsaas gjør ren en skorstein i Krsitiansund. Fra om med nå heter han og hans kolleger brannforebyggere.
Kathrine Geard
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Lill Sverresdatter Larsen
Nanna Aanes Wolden
Renholder Solveig Samulelsen opplevde at butikkunder applauderte da hun vaska i en klesbutikk, som takk for jobben hun gjorde. – Det gjør noe med deg som renholder, sier Samuelsen.
Ida Bing
Billedtekst: – Jeg er fornøyd med at ambulansearbeidere står på lista over dem som skal prioriteres for å få vaksine. Men renholdere og portører bør nok også i enkelte tilfeller stå i første rekke for å få vaksine, mener Iren Luther.
Birgit Dannenberg
Forbrukerøkonom Silje Sandmæl Sandmæl håper at folk er motivert til å ta grep om egen sparing.
STIG B. FIKSDAL