Varsler streik for 3400 i bussbransjen
IKKE I TRAFIKK: Uten løsning stopper mange bussruter mandag morgen.
Ole Palmstrøm
Fire forbund og to arbeidsgiverforeninger møtes hos Riksmekleren til helgen. En streik fra mandag 28. april vil omfatte nesten 3400 ansatte.
res@lomedia.no
per.flakstad@fagforbundet.no
Arbeidstakerne brøt forhandlingene fredag før påske. Da hadde de ikke fått noe mer konkret tilbud enn at frontfaget må ligge til grunn for oppgjøret.
Lørdag møtes partene hos Riksmekleren. Frist er ved midnatt søndag 27. april.
Fagforbundet vil i første omgang ta ut medlemmer i Nettbuss Øst som er medlem i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Forbundet har 80 medlemmer der. I NHO Transport-området har Fagforbundet varslet plassoppsigelse i Tide Buss i Bergen, der forbundet har 71 medlemmer.
I plassfratredelsen som er blitt oversendt Riksmekleren kommer det fram at over 3400 sjåfører fra Nettbuss Øst, Boreal Transport Sør, Tide Buss, Setesdal Bilruter og Drangedal bilruter tas ut i streik i det første uttaket. Sjåførene det gjelder er organisert i Transportarbeiderforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet
Det betyr at all busstrafikk vil stoppe i hele Rogaland, Bergen, Os, Hardanger og Voss fra mandags morgen. i tillegg vil store deler av bussene i Østfold og deler av Hedmark og Oppland også bli berørt, sammen med deler av busstrafikken til og fra Gardermoen, inklusive shuttlebussene til og fra hotellene ved flyplassen. Busstrafikken inne på selve flyplassen vil i første omgang bli holdt utenfor streiken, mens busstrafikken i deler av Telemark og Agder også kommer til å bli rammet.
Det er sjette gang på rad bussoppgjøret går til mekling. Det til tross for at partene uttrykte et felles mål om å nå en forhandlingsløsning denne gangen. Slik gikk det ikke.
Les også: Bussoppgjøret til mekling
Lønn og kompetanse
Bussbransjeavtalen ble undertegnet i 2007.
Der står det: «I bussbransjeavtalen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. En andel av lønnen skal kobles til dokumentert kompetanseheving».
Fra Riksmeklerens protokoll 2012: «Partene er enige om at lønnsnivået skal bygge på intensjonene som lå til grunn ved etableringen av bussbransjeavtalen.» (…)
«Det skal ved hvert hovedoppgjør forhandles om et reguleringstillegg for neste mellomoppgjør, som skal komme i tillegg til resultatet av mellomoppgjøret.»