Innfører strengere kontroll av sykehjemmene
Sykehjemsetaten i Oslo innfører strengere og flere kontroller av lønns- og arbeidsvilkårene ved sykehjemmene.
tips@fagforbundet.no
Dette skjer som en direkte følge av anbefalinger fra Kommunerevisjonen i Oslo, som nylig leverte sin rapport etter Adecco-saken.
Revisjonen har vært opptatt av hva Sykehjemsetaten har gjort og kan gjøre bedre i forhold til å sikre at lønns- og arbeidsvilkår blir overholdt ved sykehjem som drives av kommersielle leverandører.
Har endret rutinene
Sykehjemsetaten har nå endret rutinene.
– Vi har skjerpet rutinene for å kontrollere arbeids- og lønnsvilkår. Vi vil foreta jevnlige risikovurderinger av behovet for kontroll og sette i verk nødvendige tiltak. I tillegg vil vi gjennomgå lønns- og arbeidsforholdene ved sykehjem drevet av ikke-offentlige organisasjoner og av Oslo kommune, forteller etatsdirektør Bente Riis på Sykehjemsetatens hjemmesider.
Undervurderte faren for overtramp
Rapporten fra Kommunerevisjonen påpeker at kontraktene har inneholdt de nødvendige kravene til lønns- og arbeidsvilkår, men at kontrollen burde vært mer omfattende.
– Sykehjemsetaten fokuserte på minstelønn, og fulgte opp dette i våre kontroller og kontakter med sykehjemmene. Vi, i likhet med Arbeidstilsynet, vurderte ikke risikoen for brudd på bestemmelsene om arbeidstid i Arbeidsmiljøloven som spesielt stor, sier Bente Riis.
Sykehjemsetaten i Oslo krever nå tilbakebetalt 23 millioner kroner fra Adecco for mangelfull oppfyllelse av kontraktsforhold.