vegard.velle@fagforbundet.no
Når det gjelder kontakt med innbyggerne, ligger Danmark sannsynligvis to-tre år foran Norge. Og Kristoffersen er optimistisk: Københavnere er komfortable med digitale løsninger. Det gjelder også seniorer, der 83 prosent i dag søker om pensjon via den digitale pensjonsguiden.
- At vi ligger foran dere på dette området, skal dere være glade for. Til tider har vi hatt digitale katastrofer, forteller Siggi Brandt Kristoffersen under Fagforbundets eForvaltningskonferansen 2013, arrangert av LO-forbundene Fagforbundet, El- og IT-forbundet og NTL samt Universitetet i Oslo.
Gjennomfører co-browsing
København Borgerservice kommuniserer i dag med folk i sju kanaler: personlig, brev, telefon, e-post, Facebook, chat og via hjemmesiden. I tillegg tilbyr informasjonstjenesten informasjon via en mobil-app, hvor den besvarer de oftest stilte spørsmålene og har et kart over offentlige tjenester, for eksempel svømmehallene.
De ansatte på København Borgerservice, borgerservice-guidene, gjennomfører co-browsing. Med brukerens tillatelse går guiden inn på brukerens pc og viser hvordan personen skal anvende tjenestene.
Folk blir digitalt selvbetjente
- Vi prøver å lokke flest mulig brukere over på våre digitale tjenester. Digital selvbetjening er den absolutt billigste og hurtigste kontakten det offentlige kan ha med publikum. En digital henvendelse koster mindre enn en telefonisk, som koster mindre enn en personlig eller en skriftlig henvendelse.
I Danmark er svært mange serviceområder lagt til kommunene, inkludert utsteding av pass, helsekort og offentlig ID, NemID, som den kalles. Mer og mer av jobben det offentlige tidligere gjennomførte, gjør folk nå selv, hjemme i stua.
- Vi ønsker mange flere selvbetjeningsløsninger. Og vi ønsker flere borgerservicesentre, som lokaliseres der folk befinner seg, for eksempel på biblioteket eller i svømmehallen.
Hva er det neste skrittet? Regjeringen har vedtatt at folk skal kommunisere med det offentlige digitalt, hvis ikke må de be om å bli unntatt fra regelen.
Sjekk hva du må gjøre for å få sykepenger og utsatt ferie.
Colourbox
SVARER: Norske kommuner og alle landets helseforetak er bedt om å bidra med informasjon når Norge må forklare sin modell for kontrollorganet i Brussel.
Leif Martin Kirknes
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen
FEIL: Kjersti Toppe innrømmer feil om nye kontantstøtteregler.
Jonas Fagereng Jacobsen