- Unibuss er pill råttent
Tidligere tillitsvalgt Jan Erik Skog slo gang på gang alarm om korrupsjon i Unibuss, mens han satt som ansattes representant i styret. Han mener flere er involvert i korrupsjonsskandalen.
ola.tommeras@fagforbundet.no
Gjennom ti år i styret, fra 1999 til 2009, rapporterte Jan Erik Skog en rekke ganger om korrupsjon og kritikkverdige avtaler. Verken ledelse, styret eller eieren Oslo kommune ville vite av rapportene.
- Unibuss er pill råttent. Det er sannsynlig at flere blir pågrepet, mener Skog, og viser til tidligere og nåværende toppsjefer som han mener må ha visst om avtalene.
- Kjente til dette
Fredag ble ytterligere tre personer pågrepet og siktet i korrupsjonssaken, blant dem selskapets administrerende direktør Helge Leite. Utover Leite er allerede to tidligere sjefer siktet, i tillegg til en ansatt uten lederverv, en representant for MAN i Oslo og en entreprenør. Totalt er nå seks personer siktet av politiet i korrupsjonsskandalen med den tyske bussprodusenten MAN.
- Det overrasker ikke at direktør Helge Leite ble pågrepet. Han har alltid motarbeidet rapporter på de andre sjefene, og lagt sine beskyttende vinger over dem som først ble siktet, sier Skog.
Han mener minst to til som er eller har vært i toppledelsen, enten har latt korrupsjonen passere eller vært delaktig selv.
Sak etter sak
- Det starta allerede da Unibuss flytta til Alnabru, forteller skog.
Han meldte fra om at det ble stjålet av lasset. Han rapporterte sjefer som fraktet vekk utstyr. Reagerte da innkjøpssjefen sa opp alle dekkeleveranseavtaler og overlot dem til sine kompiser. Rapporterte da samme leder sto ansvarlig for å kjøpe inn biler han selv solgte fra sitt eget verksted. Rapporterte da sjefen satt ut jobber til sitt eget verksted.
- Slik fortsatte det år etter år. Verken ledelse, styret eller eiere ville lytte. Jeg ble sittende alene i styret om kritikken, sier Skog.
Ifølge Skog burde ingen være spesielt overrasket over opprullingen av korrupsjonssaken med tyske MAN.
Fikset anbud
Skandalen ble kjent etter en tysk korrupsjonsdom, der en leder i den tyske bussprodusenten MAN ble dømt for å ha bestukket to ledere i Unibuss i Oslo. Ifølge dommen skal disse to ha mottatt over fire millioner kroner mot å sørge for at MAN fikk anbud på å levere busser.
En mulighet er at de siktede har sørget for kravspesifikasjoner i anbudet som kun MAN kunne levere, for så å motta betaling for dette. De to lederne som først ble pågrepet, skal ha krevd 58.700 kroner og 79.500 kroner i bestikkelser for hver buss Unibuss kjøpte av MAN.
- Dette visste de
Leder av Seksjon Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, slo selv korrupsjonsalarm i Unibuss så langt tilbake som i 2004, mens han var tillitsvalgt i Oslo sporveier.
- Selskapets styre og eieren Oslo kommune er blitt fortalt om dette i ti år, er hans kommentar til at blant annet styreleder Cato Hellsjø uttaler at dette er en veldig stor overraskelse.
- Dette skjer som en følge av en politisk villet organisering av det tidligere Oslo sporveier. Vil byråden ha kontroll på dette, så gjør det om til ett selskap og driv videre i egenregi. Det er dokumentert billigere og langt tryggere, oppfordrer Guldbrandsen.
Leder 1: Skal ha krevd 58700 kroner for hver buss Oslo kommunes busselskap, Unibuss, kjøpte via MAN. Skal ha mottatt totalt 1,1 million kroner i bestikkelser.
Leder 2: Overtok sjefsjobben til leder 1. Skal ha krevd 79600 per buss. Skal ha mottatt 3,1 millioner kroner i bestikkelser.
Leder i MAN Oslo: Skal ha vært mellommann mellom den dømte eks-lederen i tyske MAN og lederne i Unibuss.
Administrerende direktør. Siktelse tatt ut fredag.
En ansatt uten lederverv. Siktet på fredag.
En entrepenør. Siktet på fredag.