per.flakstad@fagforbundet.no
– I dag ligger bussjåførene rundt 25.000 kroner lavere enn en gjennomsnitts industrilønn. Intensjonen i bussbransjeavtalen var at vi skulle opp på det samme nivået. Dette må arbeidsgiversiden ta inn over seg, ellers blir denne delen av avtalen stående som en vits, sier lederen i forbundets faggruppe for kollektivtransport, Ole Roger Berg.
Til tross for en intensjon om å få bussjåførene opp på en gjennomsnitts industriarbeiderlønn, har de sakket etter i de to siste oppgjørene. Dette har fått frustrasjonen til å boble blant sjåførene, og på tariffkonferansen der de drøftet kravene inn mot neste oppgjør, kom det fram en stor vilje til å ta kampen om industriarbeiderlønn «så langt som det er nødvendig», ifølge Ole Roger Berg.
Lengre helg
I tillegg blir det et viktig krav fra sjåførene å få en reguleringsbestemmelse som gjør at de holder følge med industriarbeidere også etter at det er gjennomført lokale forhandlinger i industribedriftene.
– Vi har ikke lokale forhandlinger som i industrien, derfor må vi få på plass en regulering mellom hovedoppgjørene som fanger opp lokale tillegg i frontfagene og i industrien, sier Ole Roger Berg.
Bussjåførene kommer også til å kreve regulering av tidsrommet for helgetillegg.
– I dag får vi tillegg fra klokka tre lørdag ettermiddag og fram til midnatt søndag. Det betyr blant annet at alle som jobber lørdag formiddag, når det er mye kjøring, ikke får tillegg. Vi ønsker at helga skal begynne allerede fredag kveld og gå fram til mandag morgen klokka seks, sier Berg.
Må få «do-pauser»
I dag regulerer bussbransjeavtalen forholdene til sjåførene, men den omfatter ikke verkstedarbeidere og administrativt ansatte. Derfor ønsker fagforeningene at omfanget av avtalen utvides slik at også disse yrkesgruppene er med.
– Dette er et tilnærmet uregulert område der vi ser stor variasjon fra busselskap til busselskap. Poenget med bussbransjeavtalen var jo at folk skulle få noenlunde like lønns- og arbeidsvilkår. Derfor synes jeg det vil være naturlig å utvide omfanget av avtalen, sier Berg.
I tillegg er det viktig for sjåførene å få avtalefestet en viss del av arbeidstiden til å ivareta personlige behov.
– I disse anbudstider er det ofte administrasjonsselskaper som legger opp ruter som selskapene deretter konkurrerer om. Marginene er blitt så knappe i den skarpe konkurransen at vi knapt har tid til et toalettbesøk de gangene vi er inne på stasjonen. Derfor ønsker vi at 15 prosent av arbeidstiden øremerkes pauser slik at sjåførene kan få gjort nødvendige ærend og hente seg igjen før neste økt, sier Ole Roger Berg.
FOREBYGGER: Harald Elgsaas gjør ren en skorstein i Krsitiansund. Fra om med nå heter han og hans kolleger brannforebyggere.
Kathrine Geard
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Lill Sverresdatter Larsen
Nanna Aanes Wolden
Renholder Solveig Samulelsen opplevde at butikkunder applauderte da hun vaska i en klesbutikk, som takk for jobben hun gjorde. – Det gjør noe med deg som renholder, sier Samuelsen.
Ida Bing
Billedtekst: – Jeg er fornøyd med at ambulansearbeidere står på lista over dem som skal prioriteres for å få vaksine. Men renholdere og portører bør nok også i enkelte tilfeller stå i første rekke for å få vaksine, mener Iren Luther.
Birgit Dannenberg
Leder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen, fikk full støtte fra medlemmene til å si nei til oppgjøret i kommunesektoren.
Norsk sykepleierforbund