ola.tommeras@fagforbundet.no
1900 arbeidsplasser kan bli berørt når Unibuss nå utestenges fra Ruters anbud på busskjøring i Oslo Vest. Ruter valgte å utestenge kommunens eget busselskap etter korrupsjonsskandalen som er rullet opp de siste ukene.
- Som en domstol
Marit Sauge er leder for bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening, og kjører til daglig for Unibuss i Oslo. Hun reagerer sterkt på utestengingen fra Ruters store og viktige milliardanbud i Oslo Vest.
- Konsekvensen kan bli at flere mister jobben mens andre må over til andre busselskaper. De færreste ønsker å bytte arbeidsgiver. Vi er sterkt knyttet til Unibuss, sier Sauge.
Hun mener Ruter nå opptrer som en domstol i forhold til de korrupsjonssiktede lederne.
- Ruter tar ikke hensyn til at Unibuss selv satt i gang etterforskning, og at alle siktede utenom administrerende direktør, har enten sluttet tidligere eller sagt opp sin stilling etter at de ble siktet, påpeker hun.
- Drifter godt
- Jeg kunne forstått det dersom vi ble utestengt på grunn av dårlig drift eller regelbrudd i utøvelse av tjenesten, men det er ikke realiteten. Vi har gode tilbakemeldinger fra publikum. Markedsundersøkelser viser at 95 prosent oppgir stor tilfredshet med Unibuss, forteller hun.
I Unibuss har det vært unisone reaksjoner på utestengingen.
- Alle, uansett fagforening, uorganiserte, sjåfører, administrasjon og mellomledere har reagert på Ruters avgjørelse. Vi finner det rett og slett urettferdig. Ruter burde skilt mellom enkeltpersoner og selskapet som sådan, mener hun.
- Straffer ofrene
Sauge mener de ansatte først og fremst er ofre for en eventuell korrupsjon.
- Korrupsjon koster penger. Pengene kommer fra dem som skaper verdiene i selskapet. Dersom de siktede er skyldige, så har de først og fremst stjålet fra alle dem som jobber i selskapet. Da blir det meningsløst å straffe oss. Det blir som om de ansatte i en bank skal straffes for et bankran dersom det viser seg at en av sjefene var involvert. Man straffer ikke ofrene, sier Sauge.
Hvorfor bare Unibuss?
Leder av Oslo Sporveiers arbeidsforening, Rune Aasen, reagerer på at Unibuss blir utestengt, men at MAN får fritt levere busser til den som får anbudet.
- I Unibuss er ingen dømt. MAN er dømt til en bot på 1,2 milliarder, men får fortsette. Det er merkelig, mener Rune Aasen.
I mail til Fagbladet forklarer Ruter forskjellsbehandlingen slik:
- Det er bussoperatørene og ikke deres underleverandører av bussmateriell som er prekvalifisert til å være med i konkurransen. Det ble ikke stilt noen krav til leverandører av bussmateriell i forbindelse med prekvalifikasjonen.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
EKSTRA: Må du jobbe på de røde påskedagene, blir det noen ekstra kroner i kassa.
colourbox.com