JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Ruter opptrer som en domstol

Ansatte i Unibuss er skuffet og forbannet over at Ruter utestenger selskapet fra anbud. - De straffer oss for hva sjefene kan ha gjort, sier Fagforbundets tillitsvalgt i Unibuss, Marit Sauge.

2011102017423820131216172317

ola.tommeras@fagforbundet.no

1900 arbeidsplasser kan bli berørt når Unibuss nå utestenges fra Ruters anbud på busskjøring i Oslo Vest. Ruter valgte å utestenge kommunens eget busselskap etter korrupsjonsskandalen som er rullet opp de siste ukene.

- Som en domstol

Marit Sauge er leder for bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening, og kjører til daglig for Unibuss i Oslo. Hun reagerer sterkt på utestengingen fra Ruters store og viktige milliardanbud i Oslo Vest.

- Konsekvensen kan bli at flere mister jobben mens andre må over til andre busselskaper. De færreste ønsker å bytte arbeidsgiver. Vi er sterkt knyttet til Unibuss, sier Sauge.

Hun mener Ruter nå opptrer som en domstol i forhold til de korrupsjonssiktede lederne.

- Ruter tar ikke hensyn til at Unibuss selv satt i gang etterforskning, og at alle siktede utenom administrerende direktør, har enten sluttet tidligere eller sagt opp sin stilling etter at de ble siktet, påpeker hun.

- Drifter godt

- Jeg kunne forstått det dersom vi ble utestengt på grunn av dårlig drift eller regelbrudd i utøvelse av tjenesten, men det er ikke realiteten. Vi har gode tilbakemeldinger fra publikum. Markedsundersøkelser viser at 95 prosent oppgir stor tilfredshet med Unibuss, forteller hun.

I Unibuss har det vært unisone reaksjoner på utestengingen.

- Alle, uansett fagforening, uorganiserte, sjåfører, administrasjon og mellomledere har reagert på Ruters avgjørelse. Vi finner det rett og slett urettferdig. Ruter burde skilt mellom enkeltpersoner og selskapet som sådan, mener hun.

- Straffer ofrene

Sauge mener de ansatte først og fremst er ofre for en eventuell korrupsjon.

- Korrupsjon koster penger. Pengene kommer fra dem som skaper verdiene i selskapet. Dersom de siktede er skyldige, så har de først og fremst stjålet fra alle dem som jobber i selskapet. Da blir det meningsløst å straffe oss. Det blir som om de ansatte i en bank skal straffes for et bankran dersom det viser seg at en av sjefene var involvert. Man straffer ikke ofrene, sier Sauge.

Hvorfor bare Unibuss?

Leder av Oslo Sporveiers arbeidsforening, Rune Aasen, reagerer på at Unibuss blir utestengt, men at MAN får fritt levere busser til den som får anbudet.

- I Unibuss er ingen dømt. MAN er dømt til en bot på 1,2 milliarder, men får fortsette. Det er merkelig, mener Rune Aasen.

I mail til Fagbladet forklarer Ruter forskjellsbehandlingen slik:

- Det er bussoperatørene og ikke deres underleverandører av bussmateriell som er prekvalifisert til å være med i konkurransen. Det ble ikke stilt noen krav til leverandører av bussmateriell i forbindelse med prekvalifikasjonen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy