JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trygghet i kjent ansikt

Mange føler utrygghet ved stadig å måtte forholde seg til nye ansikter og mennesker i sitt eget hjem. Faste hjemmehjelpere skaper trygghet i Sør-Fron kommune.

2007082311025220131216015556

For fire år siden ble en bruker i Sør-Fron feilmedisinert. Alle som hadde vært innom brukeren i løpet av en uke ble kalt inn.

– Det var hele 22 personer. Vi fikk oss en vekker, forteller Hedda Smith-Hald, pleie- og omsorgsleder ved Sørheim omsorgssenter.

I dag er hun glad for at politikere i kommunen er opptatt av kvalitet på tjenestene slik at de kan imøtekomme brukernes behov på en faglig god måte.

– En fast hjemmehjelp gir brukerne trygghet og et bedre tilbud.

Erfaringene fra Sør-Fron kommune er interessante for hele landet. I valgkampen vil blant andre Høyre og Frp hevde at private selskaper må slippe til i hjemmetjenesten for at alle skal kunne få sin faste hjemmehjelper. Sør-Fron tilbyr allerede faste hjemmehjelpere – uten å måtte gå veien om private løsninger.

Brukeren først

Hver mandag er det møte hvor eventuelle forandringer hos brukerne diskuteres, og hjemmehjelperne planlegger uken.

Hver enkelt i hjemmetjenesten har sine brukere.

– Vi har én fast vikar. I tider med mye sykdom er det vanskelig å ha en fast hjemmehjelp, men jeg har en følelse av at dette har løst seg bra likevel. Det er heller ikke lett å få permisjoner hos oss. Vi må være strikse. Hele tiden spørre oss selv hvem det er som er i fokus, forteller Smith-Hald.

Å tilby innbyggerne i Sør-Fron med behov for hjemmehjelp en fast person har ikke bydd på ekstra administrative vanskeligheter.

– Vi bruker et elektronisk pleieomsorgsprogram som har blitt en integrert del av arbeidshverdagen. Programmet hjelper oss til å holde god oversikt over driften og i tillegg sikrer det god forvalting i og med at alle tjenester som ytes skal forankres i et enkeltvedtak, forklarer Smith-Hald.

Faste oppdrag

En annen tjeneste hvor kommunen tilbyr en fast hjemmehjelp, er personlig brukerstyrt assistanse. Hver bruker har sin assistent som blir fast ansatt. Brukerne er fra 19–20 år til godt over 80 år. Arbeidstiden varierer mellom sju timer og 27 timer i uka.

– Vår erfaring er at dette er en god måte for brukerne å organisere tjenesten på, men den er kostbar. For medarbeidere er ordningen med faste oppdrag klart en fordel, sier Smith-Hald.

Avbrekk i hverdagen

Smith-Hald forklarer at i Sør-Fron er pleie- og omsorgsavdelingen ansvarlig for seksjonene institusjonsdrift, hjemmetjenester og funksjonshemmede. De er samlet på ett sted.

– Seksjonene har hver sin seksjonsleder, og hjemmetjenesten er størst. Kommunen hadde tidligere en relativt tung institusjonstjeneste og en relativt liten hjemmetjeneste. Fra begynnelsen av 1990-årene og fram til i dag, er hjemmetjenesten styrket med fra under 10 til 43 stillingshjemler, forteller Smith-Hald.

Hjemmetjenesten driver også ti avlastingsplasser i institusjonen. Mange hjemmeboende og deres pårørende har behov for et lite avbrekk i hverdagen, og noen har en fast ordning med korttidstilbud på Sørheim.

– Ved hjelp av dette tilbudet kan de lettere fortsette å være hjemmeboende.

Korttidstilbudet benyttes også som mellomstasjon fra sykehus til hjem, sier Smith-Hald.

Service og trygghet

Yrkesgruppene og tjenestene samarbeider på tvers noe som igjen gir mulighet til å ta unna etter behov. De som er ute i bygda ser pasientenes tilstand og rapporterer tilbake, og tiltak kan raskt settes i gang.

– Hver enkelt får bedre oversikt og rutine, sier Smith-Hald.

– Brukerne våre er fornøyde, servicen er økt og de føler seg mye tryggere. Det er viktig, sier Smith-Hald.

MEST LEST:
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

Per Flakstad

Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Alf Ragnar Olsen

Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy