JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Servicepersonalet blir lettest utbrent

Det er innen serviceyrkene i helsesektoren man finner den høyeste andelen personer med symptomer på utbrenthet. Det kommer fram i en doktorgradsavhandling som nylig ble avlagt ved Karolinska Institutet i Stockholm.

2007082712400320131216015658

Mens vi ofte hører om presset og stresset overarbeidede leger og sykepleiere blir utsatt for, er det få som snakker om kjøkken- og rengjøringspersonalets hektiske dager. Men det er disse siste som blir aller sykest av jobben.

Ulla Peterson jobber ved avdelingen for personskadeforebygging ved Karolinska institutet, og er den som står bak doktoravhandlingen. Hun sier til den svenske helseportalen suntliv.nu at overrepresentasjonen av servicepersonal i statistikkene over utbrenthet, sannsynligvis har sammenheng med at disse yrkesgruppene ofte befinner seg langt unna beslutningsprosessene, og at de dessuten ofte er i en truet posisjon, fordi de som regel er de første til å merke konsekvensene av budsjettkutt og nedskjæringer.

Innflytelse = engasjement

Petersons kartlegging ble gjennomført blant samtlige ansatte ved Landstinget i Kalmar Län, og konkluderer med at leger, tannleger og andre i ansvarsposisjon rammes mest av utmattelse, noe som har sammenheng med stort arbeidspress.

Servicepersonalet, som har lite innflytelse, rammes derimot både av utmattelse og såkalt "disengagement" - de mister interessen for jobben og arbeidsoppgavene. De som "bare" blir utmattet, som leger og tannleger, har langt lavere sjanse for å bli utbrente.

Samtalegrupper

Studien viste også at et godt arbeidsmiljø, og de ansattes innflytelse på egen hverdag, var faktorer som reduserte faren for utbrenthet. Støttende og rettferdige overordnede spilte også en viktig rolle.

Gjennom studien fikk de som var i risikosonen for utbrenthet, gå i samtalegrupper. Disse gruppene skal ha hatt en positiv virkning på opplevelsen av egen hverdag og arbeidssituasjon.

- Sannsynligvis har dette sammenheng med at sjefene blir oppmerksomme på at de ansatte trenger støtte, og at gruppemøtene gjør at de ansatte selv kjenner seg sterkere som personer, sier Ulla Peterson.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy