Tiltakene som virker
Växjö har valgt å satse på en rekke tiltak samtidig. Her er noen av dem:
Deler på sykler og biler For å få ned både antallet kommunale kjøretøy og tilbakelagte kilometer, har kommunen investert i en bilpool. Kommunens ansatte kan dermed reservere bil for de dagene de har behov for det, og personlig kjøretøy for hver enkelt blir dermed overflødig.
I tillegg har man laget en "sykkelpool", hvor sykler står til de kommunalt ansattes disposisjon. Alle oppfordres til å bruke sykler på kortere distanser, for eksempel mellom bysentrum og universitetets campus.
Ikke bare er dette nyttige miljøtiltak: det skaper også arbeidsplasser. En hel stilling er viet vedlikehold av kommunens felles biler og sykler. Tilskudd til klimakutt Sentralt i Växjös klimasatsing, står den svenske regjeringens klimainvesteringsprogram - Klimp. Dette er et fond som alle svenske kommuner kan søke tilskudd fra for å sette i gang klimatiltak i kommunen. Klimp krever detaljerte planer i forkant og rapporter i etterkant. Hvis det viser seg at tiltaket ikke gir utslippsreduksjoner, kan Klimp kreve å få tilbake deler av tilskuddet.
Regjeringen Reinfeldt har signalisert at Klimp-programmet vil bli revurdert og muligens reorganisert. Det er usikkert hvilke konkrete følger dette vil få. Klimakontroll av alle nybygg Växjö kommune stiller klimakrav til alle nybygg. Utbyggerne skal se til at byggene trenger minimalt med oppvarming og lys fra eksterne kilder, og selve bygget skal settes opp med klimavennlige materialer. Utbygger skal dessuten se til at bygget skal kunne tilsluttes byens fjernvarmeanlegg, og i den grad det er mulig, være tilsluttet allerede eksisterende kollektivtransport og sykkelstier.
- Vi har ikke myndighet til å kontrollere alt dette, men entreprenørene vet at hvis de ikke følger opp, vil det neste anbudet vi utlyser gå til et annet firma, sier Henrik Johansson. Alle utslipp overvåkes Det er ikke nok å bestemme seg for å redusere klimautslippene. Man må også overvåke de tiltakene som settes i kraft. I Växjö skal samtlige av kommunens enheter jevnlig rapportere om hva de gjør for å redusere sine utslipp. I planeringsenheten har Henrik Johansson oversikt over hvor mange kilometer bil hver avdeling kjører per år, og hvor mange fly- og togreiser man foretar. Det finnes også oversikt over hvilke innkjøp man gjør og hvor mye strøm som forbrukes. Med denne sentraliserte informasjonen, er det enkelt å se på hvilke områder man ser resultater, og hvor man fortsatt kan gjøre en innsats.