- LO er tilfreds med at samferdselssektoren fortsatt har høy prioritet, selv om utfordringene på mange områder fortsatt er store. LO mener også at styrkingen av kommuneøkonomien så langt ikke har gitt ønsket effekt i forhold til samferdsel.
Kollektivtransport
Med unntak av Oslo dreier lokal kollektivtrafikk seg om buss. LO ser det som gledelig at Belønningsordningen for bedre kollektivtransport i byområdene utvides med Fredrikstad/Sarpsborg, Drammen og Skien/Porsgrunn.
- Skal vi lykkes med en kollektivsatsing, er vi helt avhengig av at bussen har god fremkommelighet gjennom kollektivgater, egne kollektivfelt og aktiv lysprioritering. LO mener økningen til Belønningsordningen er for liten til en offensiv satsing for et bedre kollektivtilbud, sier Stein Guldbrandsen.
Ifølge Guldbrandsen trengs det 400-500 millioner kroner dersom det skal monne.
Bransjeavtale
Forbundene som organiserer bussjåfører og arbeidsgiverforeningene kom til en felles erkjennelse av at utviklingen av anbud ga et press på lønns- og arbeidsvilkår som gjorde det illusorisk å satse på kvalitet, fordi arbeidskraften flyktet fra yrket.
- For å stoppe denne utviklingen har vi forhandlet fram en bussbransjeavtale som skal heve lønnsnivået med 40.000 kroner og sikre de ansatte en anstendig pensjonsordning, forteller Guldbrandsen.
Bussbransjeavtalen skal innføres gradvis ved nye eller reforhandlede avtaler med fylkeskommunene fra og med 2008.
- Skal det satses på kollektivtrafikk, må fylkeskommunene tilføres midler som kompenserer for merutgiftene når bussbransjeavtalen slår inn, understreker han.
Anbud
Anbud på buss, slik vi kjenner det, er bruttoanbud. Den med lavest pris vinner alltid. Bruttoanbud vil si at oppdragsgiver definerer tilbud og kvalitet, og oppdragsgiver har ingen interesse av å utvikle tilbudet. På tross av at bussbransjeavtalen vil gi et lønnsløft ved nye anbudskontrakter, er den subjektive opplevelsen av anbud som en trussel ikke rokket blant bussjåførene.
- Vi ser det nå i Rogaland hvor misnøyen er høylydt blant erfarne sjåfører før ny operatør skal overta neste år, sier Stein Guldbrandsen.
Anbudskontrakter hindrer også bruk av mer miljøvennlig drivstoff. Avtalene er inngått, og forsøk med miljøvennlig drivstoff er en utgift som er operatørene uvedkommende.
Presset på de ansatte har blitt betydelig verre etter at anbud ble innført. Knappe rutetider kombinert med uteblivelse av hvilepauser og pauser for personlig behov, har gjort arbeidsdagen betydelig tøffere der hensynet til både passasjerer og andre trafikanter skal ivaretas.
– Jeg kjenner flere barnepleiere som har lyst til å gå veien videre for å bli sykepleier. La oss få lov. Samfunnet vil ikke angre, sier Henrikke Tresselt.
Jan-Erik Østlie
Marte Bjerke
GIR IKKE OPP: – Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier Ina Libak. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
SKUFFET: Anne Kallset er svært skuffet over at arbeids- og inkluderingsdepartementet har brukt så lang tid på å følge opp stortingets vedtak om å gjennomgå regelverket som fører til at folk havner i uførefella.
Ole Martin Wold