Mangler penger til bussbransjeavtale

LO-forbundene som organiserer kollektivtrafikkansatte har vært på Stortinget og snakket med Transport- og kommuniksjonskomiteen. Ifølge Stein Guldbrandsen i Seksjon samferdsel og teknisk er mye bra, men fortsatt saker som bekymrer.

2007102211102020131216024324

- LO er tilfreds med at samferdselssektoren fortsatt har høy prioritet, selv om utfordringene på mange områder fortsatt er store. LO mener også at styrkingen av kommuneøkonomien så langt ikke har gitt ønsket effekt i forhold til samferdsel.

Kollektivtransport

Med unntak av Oslo dreier lokal kollektivtrafikk seg om buss. LO ser det som gledelig at Belønningsordningen for bedre kollektivtransport i byområdene utvides med Fredrikstad/Sarpsborg, Drammen og Skien/Porsgrunn.

- Skal vi lykkes med en kollektivsatsing, er vi helt avhengig av at bussen har god fremkommelighet gjennom kollektivgater, egne kollektivfelt og aktiv lysprioritering. LO mener økningen til Belønningsordningen er for liten til en offensiv satsing for et bedre kollektivtilbud, sier Stein Guldbrandsen.

Ifølge Guldbrandsen trengs det 400-500 millioner kroner dersom det skal monne.

Bransjeavtale

Forbundene som organiserer bussjåfører og arbeidsgiverforeningene kom til en felles erkjennelse av at utviklingen av anbud ga et press på lønns- og arbeidsvilkår som gjorde det illusorisk å satse på kvalitet, fordi arbeidskraften flyktet fra yrket.

- For å stoppe denne utviklingen har vi forhandlet fram en bussbransjeavtale som skal heve lønnsnivået med 40.000 kroner og sikre de ansatte en anstendig pensjonsordning, forteller Guldbrandsen.

Bussbransjeavtalen skal innføres gradvis ved nye eller reforhandlede avtaler med fylkeskommunene fra og med 2008.

- Skal det satses på kollektivtrafikk, må fylkeskommunene tilføres midler som kompenserer for merutgiftene når bussbransjeavtalen slår inn, understreker han.

Anbud

Anbud på buss, slik vi kjenner det, er bruttoanbud. Den med lavest pris vinner alltid. Bruttoanbud vil si at oppdragsgiver definerer tilbud og kvalitet, og oppdragsgiver har ingen interesse av å utvikle tilbudet. På tross av at bussbransjeavtalen vil gi et lønnsløft ved nye anbudskontrakter, er den subjektive opplevelsen av anbud som en trussel ikke rokket blant bussjåførene.

- Vi ser det nå i Rogaland hvor misnøyen er høylydt blant erfarne sjåfører før ny operatør skal overta neste år, sier Stein Guldbrandsen.

Anbudskontrakter hindrer også bruk av mer miljøvennlig drivstoff. Avtalene er inngått, og forsøk med miljøvennlig drivstoff er en utgift som er operatørene uvedkommende.

Presset på de ansatte har blitt betydelig verre etter at anbud ble innført. Knappe rutetider kombinert med uteblivelse av hvilepauser og pauser for personlig behov, har gjort arbeidsdagen betydelig tøffere der hensynet til både passasjerer og andre trafikanter skal ivaretas.

MEST LEST:

Bjørn A. Grimstad

Marthe skjønte noe var galt da hun fikk en tekstmelding i en pause på jobb

– Som helsefagarbeider må man ofte jobbe litt ekstra for å vise hva man kan, dette tror jeg kommer av at det er for lite kunnskap om hva en helsefagarbeider faktisk kan brukes til, sier Karoline Sol Danielsen (t.h.). Her sammen med kollega Susanne Fjeld.

– Som helsefagarbeider må man ofte jobbe litt ekstra for å vise hva man kan, dette tror jeg kommer av at det er for lite kunnskap om hva en helsefagarbeider faktisk kan brukes til, sier Karoline Sol Danielsen (t.h.). Her sammen med kollega Susanne Fjeld.

Haukeland universitetssjukehus

Dette sykehuset satser på helsefagarbeidere: Nå vil de ha flere som Karoline og Susanne

TUSEN TAKK: Else Marie Nakken, hjelpepleieren som aldri ga opp å få tilbake sin kommunale arbeidsgiver, fikk blomster og en stor takk av Robert Steen, byråd for helse, eldre og innbyggertjenester. Det samme fikk tillitsvalgte Pooja Sharma.

TUSEN TAKK: Else Marie Nakken, hjelpepleieren som aldri ga opp å få tilbake sin kommunale arbeidsgiver, fikk blomster og en stor takk av Robert Steen, byråd for helse, eldre og innbyggertjenester. Det samme fikk tillitsvalgte Pooja Sharma.

Ingeborg Vigerust Rangul

Her får hjelpepleieren beskjed om at sykehjemmet hun jobber på skal tilbake til kommunen

BRUKER TID: Når ambulanseansatte har hjemmevakt kan det fort gå en halvtime å samle vaktlaget. Deretter er det over 20 mil til sykehuset.

BRUKER TID: Når ambulanseansatte har hjemmevakt kan det fort gå en halvtime å samle vaktlaget. Deretter er det over 20 mil til sykehuset.

Ambulansetjenesten Steigen

Ambulansefolket inviterer helseminister Høie: – Kom hit, så skal få se hva avstand er for noe

Kari Fossum ser fram til en tillitsreform i offentlig sektor.

Kari Fossum ser fram til en tillitsreform i offentlig sektor.

Helge Rønning Birkelund

Skjemaveldet stjeler av tida for helsefagarbeider Kari (47): – For mange er samtalen viktigere enn sårstellet

NOK ER NOK:  Marte Dahl Olsen, Maria Lillegraven, Ingebjørg Schrøder, Roger Kristensen, Marte Ørling Andersen og Mona Rist Nystad, er blant dem som har fått nok av hjemmevaktordningen.

NOK ER NOK: Marte Dahl Olsen, Maria Lillegraven, Ingebjørg Schrøder, Roger Kristensen, Marte Ørling Andersen og Mona Rist Nystad, er blant dem som har fått nok av hjemmevaktordningen.

Ambulansetjenesten Steigen

Fikk nok av hjemmevakt: Seks av ti ansatte i ambulansetjenesten sa opp jobben

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy