JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mangler penger til bussbransjeavtale

LO-forbundene som organiserer kollektivtrafikkansatte har vært på Stortinget og snakket med Transport- og kommuniksjonskomiteen. Ifølge Stein Guldbrandsen i Seksjon samferdsel og teknisk er mye bra, men fortsatt saker som bekymrer.

2007102211102020131216024324

- LO er tilfreds med at samferdselssektoren fortsatt har høy prioritet, selv om utfordringene på mange områder fortsatt er store. LO mener også at styrkingen av kommuneøkonomien så langt ikke har gitt ønsket effekt i forhold til samferdsel.

Kollektivtransport

Med unntak av Oslo dreier lokal kollektivtrafikk seg om buss. LO ser det som gledelig at Belønningsordningen for bedre kollektivtransport i byområdene utvides med Fredrikstad/Sarpsborg, Drammen og Skien/Porsgrunn.

- Skal vi lykkes med en kollektivsatsing, er vi helt avhengig av at bussen har god fremkommelighet gjennom kollektivgater, egne kollektivfelt og aktiv lysprioritering. LO mener økningen til Belønningsordningen er for liten til en offensiv satsing for et bedre kollektivtilbud, sier Stein Guldbrandsen.

Ifølge Guldbrandsen trengs det 400-500 millioner kroner dersom det skal monne.

Bransjeavtale

Forbundene som organiserer bussjåfører og arbeidsgiverforeningene kom til en felles erkjennelse av at utviklingen av anbud ga et press på lønns- og arbeidsvilkår som gjorde det illusorisk å satse på kvalitet, fordi arbeidskraften flyktet fra yrket.

- For å stoppe denne utviklingen har vi forhandlet fram en bussbransjeavtale som skal heve lønnsnivået med 40.000 kroner og sikre de ansatte en anstendig pensjonsordning, forteller Guldbrandsen.

Bussbransjeavtalen skal innføres gradvis ved nye eller reforhandlede avtaler med fylkeskommunene fra og med 2008.

- Skal det satses på kollektivtrafikk, må fylkeskommunene tilføres midler som kompenserer for merutgiftene når bussbransjeavtalen slår inn, understreker han.

Anbud

Anbud på buss, slik vi kjenner det, er bruttoanbud. Den med lavest pris vinner alltid. Bruttoanbud vil si at oppdragsgiver definerer tilbud og kvalitet, og oppdragsgiver har ingen interesse av å utvikle tilbudet. På tross av at bussbransjeavtalen vil gi et lønnsløft ved nye anbudskontrakter, er den subjektive opplevelsen av anbud som en trussel ikke rokket blant bussjåførene.

- Vi ser det nå i Rogaland hvor misnøyen er høylydt blant erfarne sjåfører før ny operatør skal overta neste år, sier Stein Guldbrandsen.

Anbudskontrakter hindrer også bruk av mer miljøvennlig drivstoff. Avtalene er inngått, og forsøk med miljøvennlig drivstoff er en utgift som er operatørene uvedkommende.

Presset på de ansatte har blitt betydelig verre etter at anbud ble innført. Knappe rutetider kombinert med uteblivelse av hvilepauser og pauser for personlig behov, har gjort arbeidsdagen betydelig tøffere der hensynet til både passasjerer og andre trafikanter skal ivaretas.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy