JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tautrekking på tredje streikedag

For tredje dag på rad fortsetter jernbanestreikene i Frankrike. Tauet i drakampen mellom regjeringen og fagbevegelsen er snart på bristepunktet i en sak som vil være toneangivende for fransk politikk i tiden som kommer.

2007111611030220131216030217

Kort tid etter at Nicolas Sarkozy ble valgt til ny president, sendte han svært sterke signaler om at han var usedvanlig lite villig til å fire i reformen om jernbanearbeidernes tidligpensjoner. Strategisk nok, er dette den første i en rekke planlagte reformer: vinner han gjennom her, vil det bli langt lettere å sette i gang andre reformprosjekter - som forøvrig står i kø. På plakaten står ikke mindre enn skolereform, universitetsreform, reformering av offentlig sektor, en omfattende helsereform - og altså pensjonsreform.

Jernbanearbeiderne har nå streiket i tre dager i protest mot at Sarkozy vil endre særordningene for førtidspensjon i denne yrkesgruppen. I dag kan franske jernbanearbeidere gå av med pensjon når de fyller 50 år. Alt for tidlig, mener presidenten, som har store deler av opinionen med seg i denne saken.

Mye på spill For fagbevegelsen vil det derimot stå som et stort nederlag å måtte gi opp disse ordningene. Franske transportarbeidere har en lang historie som toneangivende for andre fagorganiserte i sosiale konflikter, og her er også organisasjonsgraden høyere enn i de fleste andre sektorer. Å tape kampen for en av sine viktigste medlemsgrupper, vil derfor være et tungt slag for fagbevegelsen i et land med bare rundt ti prosent organiserte.

Antallet streikende er på vei ned idet man gikk inn i tredje streikedag, skriver Libération. Mens 61 prosent av de ansatte i det statlige jernbaneselskapet SNCF streiket onsdag, var tallet redusert til 43 prosent i dag, fredag. Samtidig viser undersøkelser avisen gjennomførte på flere av de berørte arbeidsplassene, at flere fagorganiserte reagerer på CGT-leder Bernard Thibaults overraskende moderate linje overfor regjeringen.

Forholdet mellom fagbevegelsen og regjeringen skal likevel ha tilspisset seg ytterligere torsdag, ifølge Le Monde. Arbeidsminister Xavier Bertrand aksepterer å forhandle med fagorganisasjonene - men har samtidig gjort det klart at dét ikke er aktuelt før streiken avvikles.

«Vi kan ikke ha både streik og forhandlinger samtidig», uttalte Bertrand til TV-kanalen France 3 i går.

Møtes i dag

Fordi fagorganisasjonene på sin side vil ikke avbryte streiken uten å vite hva de går til, har de bedt om et trepartsmøte i dag, fredag, for å klarlegge de kommende forhandlingenes eventuelle innhold, og hvordan en videre prosess skal se ut.

I dag kan offentlig ansatte gå av med pensjon etter å ha jobbet i 37,5 år, mens det tilsvarende tallet for ansatte i privat sektor er 40 år. Regjeringen har gitt svært klare signaler om at reformen som vil likestille privat og offentlig sektor i forhold til pensjoner, er en av dem de ikke vil gi opp i noen henseender.

Regjeringen har gitt arbeidsgivere og arbeidstakere en måned på å bli enige seg i mellom.

Sist Frankrike ble rammet av storstreik, var i 1995. I hele tre uker var hovedstaden fullstendig uten offentlige kommunikasjonsmidler, og daværende statsminister Alain Juppé og president Jacques Chirac måtte se seg slått i drakampen med fagbevegelsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy