JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bussjåfører har dårlig rettssikkerhet

- Ulykken i Verdal viser hvordan bussjåfører som blir involvert i ulykker har dårligere rettssikkerhet enn andre yrkesgrupper, sier hovedtillitsvalgt i Nettbuss Drammen, Ove Andreas Solberg.

2007112710174320131216030706

Etter ulykken i Verdal der tre mennesker mistet livet, har politiet rutinemessig tatt blodprøve av sjåføren. Han er også fratatt førerkortet fordi politiet mener det er skjellig grunn til mistanke om uaktsomhet. Blant annet skal bussens ferdskriver undersøkes for å finne ut hvor fort sjåføren kjørte da bussen skled av veien og veltet.

Yrkesforbud

– I verste fall kan sjåføren få yrkesforbud gjennom førerkortbeslaget helt fram til en eventuell rettssak. Det er en helt uholdbar situasjon, mener Solberg som er medlem av Fagforbundets faggruppe for kollektivtrafikk.

– Vi har hatt to tilsvarende tragiske saker i Nettbuss Drammen. I ett av tilfellene gikk sjåføren uten førerkort i halvannet år før saken kom opp, og da ble han frifunnet. Men han kom aldri tilbake som sjåfør. Tiden med yrkesforbud ble en tilleggsbelastning til den opplevelsen han hadde vært gjennom, og det ble for tøft å sette seg bak rattet igjen.

– Jeg tror utfallet kunne ha blitt et annet hvis vi hadde fått ham inn i et opplegg med helsetjenesten på arbeidsplassen sammen med en tilrettelagt aktiv tjeneste. Men det er jo helt umulig når du ikke har førerkort, sier Solberg.

Kritisk til mistanke

Han er sterkt kritisk til at politiet antyder at farten på bussen kan ha vært høy.

– Det er da ingen grunn til å antyde noe som helst siden farten kan dokumenteres i løpet av veldig kort tid. Dette var ikke en ny buss, etter hva jeg har forstått. Dermed er ferdskriveren ikke digital, og den kan tas ut og leses av med en gang. Det er jo på denne måten vi kontrolleres for hviletid når vi blir stoppet langs veien.

Bussen, som var fra 1993, hadde ikke sikkerhetsbelter. Ove Andreas Solberg mener det er et poeng å ha det på turbussene, med henstilling på seteryggen foran om å bruke det. Samtidig tror han det blir umulig å gjennomføre på lokal- og rutebusser.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy