- Pasientene blir ærendsbud
Leger mener at trygdesystemet har blitt mer byråkratisk etter Nav-reformen.
Lege Gunnar Ramstad ved Fana legekontor sier til Bergens Tidende at både fastleger og spesialister opplever stor frustrasjon over hvor vanskelig det er blitt å nå fram til Nav etter at reformen ble innført.
- Nav skaffer oss mye ekstraarbeid fordi det er tungvint og nesten umulig å få kontakt. Småting som tidligere var en bagatell å få løst, kan koste oss flere arbeidstimer, sier Ramstad, som også er leder i Hordaland legeforening.
Må ringe 815-nummer
Leger, psykologer, logopeder og andre behandlere må nemlig ringe det samme servicenummeret som brukerne for å få kontakt med saksbehandlere i Nav.
- Saksbehandlingen synes å ha blitt mer firkantet og byråkratisk. Pasientene blir nærmest et bud mellom fastlegen og Nav. På kort varsel blir det pasientens oppgave å skaffe til veie nødvendige attester og sakspapirer fra fastlegen for forevisning i Nav, sier Ramstad til avisen.
Les hele saken i Bergens Tidende.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSKA