Lege Gunnar Ramstad ved Fana legekontor sier til Bergens Tidende at både fastleger og spesialister opplever stor frustrasjon over hvor vanskelig det er blitt å nå fram til Nav etter at reformen ble innført.
- Nav skaffer oss mye ekstraarbeid fordi det er tungvint og nesten umulig å få kontakt. Småting som tidligere var en bagatell å få løst, kan koste oss flere arbeidstimer, sier Ramstad, som også er leder i Hordaland legeforening.
Må ringe 815-nummer
Leger, psykologer, logopeder og andre behandlere må nemlig ringe det samme servicenummeret som brukerne for å få kontakt med saksbehandlere i Nav.
- Saksbehandlingen synes å ha blitt mer firkantet og byråkratisk. Pasientene blir nærmest et bud mellom fastlegen og Nav. På kort varsel blir det pasientens oppgave å skaffe til veie nødvendige attester og sakspapirer fra fastlegen for forevisning i Nav, sier Ramstad til avisen.
Les hele saken i Bergens Tidende.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSKA
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen