- Pasientene blir ærendsbud
Leger mener at trygdesystemet har blitt mer byråkratisk etter Nav-reformen.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Lege Gunnar Ramstad ved Fana legekontor sier til Bergens Tidende at både fastleger og spesialister opplever stor frustrasjon over hvor vanskelig det er blitt å nå fram til Nav etter at reformen ble innført.
- Nav skaffer oss mye ekstraarbeid fordi det er tungvint og nesten umulig å få kontakt. Småting som tidligere var en bagatell å få løst, kan koste oss flere arbeidstimer, sier Ramstad, som også er leder i Hordaland legeforening.
Må ringe 815-nummer
Leger, psykologer, logopeder og andre behandlere må nemlig ringe det samme servicenummeret som brukerne for å få kontakt med saksbehandlere i Nav.
- Saksbehandlingen synes å ha blitt mer firkantet og byråkratisk. Pasientene blir nærmest et bud mellom fastlegen og Nav. På kort varsel blir det pasientens oppgave å skaffe til veie nødvendige attester og sakspapirer fra fastlegen for forevisning i Nav, sier Ramstad til avisen.
Les hele saken i Bergens Tidende.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSKA