Avisen VG har intervjuet 40 lærlinger i Nikita-kjeden, og de forteller om manglende opplæring. En av dem forteller at hun allerede første uka på jobb som lærling begynte å klippe herrer på fullpris. En annen forteller at hun tok kontakt med daglig leder fordi hun var usikker på en klipp, og i stedet for hjelp fikk hun kjeft.
Følte seg utnyttet
Andre lærlinger forteller at de vurderte situasjonen slik at de måtte komme seg til en andre salonger hvis de skulle klare fagbrevet.
VG har fått tilgang på en av lærlingenes lønnsberegninger som viser at hun omsatte for samme beløp som ferdig utdannede frisører etter å ha vært lærling i tre måneder. Samtidig mottok salongen tilskudd fra fylkeskommunen på over 85.000 kroner til hennes opplæring over to år.
– Jeg føler meg utnyttet, sier lærlingen til VG.
Avisen har konfrontert Nikita-gründer Ellen Nicolaisen med lærlingenes påstander:
– Vi ønsker å ta lærlingen på alvor. Ikke bare at hun skal rulle opp hår på dukker og løpe i kiosken. I stedet intensiverer vi opplræingen og gir lærlingen en sjanse til å slippe til, sier hun.
Personaldirektør i Nikita, Oddhild Eikrem, sier til avisen at mange av saken lærlingene forteller om er av eldre karakter, før alle rutiner kom på plass. Hun sier at i en bedri8ft i vekst kan det oppstå uheldige episoder, men at de hele tider jobber mot kvalitet i alle ledd.
– Bransjeproblem
Janne Ottersen Fraas i Frisørenes Fagforening sier til Fagbladet at mange frisørbedrifter utnytter lærlinger som billig arbeidskraft, men at ingen har satt dette i system på samme måte som Nikita-kjeden.
– Heldigvis finnes det også bedrifter som tar lærlingene på alvor og gir dem den opplæringen de har krav på, men generelt er lærlingenes situasjon et bransjeproblem, sier Fraas.
Hun avviser ikke at frisørbedrifter kan tjene penger på sine lærlinger etter hvert som de utvikler seg og blir flinkere. Men poenget må hele tiden være at de får den opplæringen de skal ha, og at de er godt forberedt til den fagprøven som venter dem. De skal heller ikke bli pålagt et ansvar som de ikke er modne for.
– Fylkets ansvar
– Når en lærling ikke får den opplæringen hun har krav på i henhold ti, kontrakten, er dette like mye en sak for fagopplæringen i fylkene som det er en fagforeningssak. Det er fylkene som deler ut støtte til bedrifter som tar inn lærlinger. Da må de også overvåke at opplæringen er slik den skal være og eventuelt inndra støtten eller bryte kontraktene med useriøse lærebedrifter, sier Fraas.
Ifølge VG er 13 av 23 avsluttede lærekontrakter for Nikita-lærlinger i Akershus hevet av fylkeskommunen siden 2001, det vil si 57 prosent.
– Hvis ikke antall hevede kontrakter i Nikita reduseres, vil vi vurdere å ikke regodkjenne dem som lærebedrift, sier ijnformasjonsrådgiver Torunn Skottevik i Fagopplæringen i Akershus til avisen.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.
Ole Martin Wold
Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.
Oslo kommune
FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.
Werner Juvik
HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.
Per Flakstad
Vidar Eriksen
Birgitte Haneide / Ruter