JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ruter tilbakeviser spekulasjon om tilrettelegging av anbud

Ruter tilbakeviser mandag kveld på det sterkeste at spesifikasjonene for anbudet på Oslo Vest er tilrettelagt for MAN, selv om MAN hittil er den eneste som har produsert den type buss som etterspørres.

2011102420090720131216172504

ola.tommeras@fagforbundet.no

Det selskap som får anbudet på Oslo Vest vil trenge 67 busser. Ruter krever at rutene trafikkeres med busser innenfor en lengde på ti millimeter, mellom 18,74 og 18,75 meter. Dette er det hittil bare MAN som har produsert. Andre leddbusser er rundt 75 centimeter kortere, men Volvo og Solaris har nå tegnet busser med ønsket lengde.

Anbudskriteriene har utelukket alle andre busser som per i dag er i produksjon, og har brakt liv i mistanker at anbudet kan ha blitt tilrettelagt for MAN.

- Ikke store nok

Ruter avviser dette på det sterkeste, og hevder at det kun er teoretisk at en 18 meter lang buss kan oppfylle deres kapasitetskrav på 40 sitteplasser og 70 ståplasser.

- Ruter er kjent med at kortere busser lar seg registrere med det antall passasjerer som etterspørres, men dette er et resultat av teoretiske beregninger og ikke det reelle passasjertall som bussen vil kunne ta i ordinær trafikk, skriver informasjonssjef Gry Isberg i en e-post til Fagbladet.

- Ruter etterspør karosserilengde 18,74 til 18,75 meter ettersom denne busslengden gir størst praktisk passasjerkapasitet og således er best egnet for bruk på de linjene som inngår i anbudet, opplyser Isberg.

MANs 18,75-meter beskrives med 55 sitteplasser og 112 ståplasser., og en forskjell på 75 centimeter skal utgjøre en seterad med fire seter.

- Reell konkurranse

Ruter framholder at det er en reell konkurranse om å levere bussene, med henvisning til at Volvo og Solaris har busser med samme lengde på tegnebrettet.

- Dette var kjent på det tidspunkt anbudet ble utlyst, og er et resultat av produktutvikling basert på hva stadig flere etterspør, ikke bare Oslo. Kravene er altså utformet slik at flere enn én bussleverandør kan levere, ergo er dette ikke særskilt tilpasset MAN, opplyser Isberg.

- Gransker allerede oss selv

Leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, oppfordret før helgen Ruter til å stoppe anbudet og granske sine egne rekker. Det opplyser Ruter mandag kveld at de allerede er i gang med.

- Ruter iverksatte allerede 23. september på eget initiativ rutinemessige undersøkelser internt i selskapet etter det som har fremkommet i mediene basert på politiets etterforskning av korrupsjonssakene i Unibuss. Undersøkelsene gjennomføres av eksterne granskere. Vi er trygge på at de undersøkelser som gjennomføres er i henhold til Ruters verdier om åpenhet, ærlighet og gjennomsiktighet. Hensikten med undersøkelsene er å avdekke eventuelle kritikkverdige forhold, opplyser Gry Isberg på vegne av Ruter.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy