JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Øredøvende og skadelig

Arbeidstilsynet retter nå ørene mot farlig støy i barnehager og skoler. Volin barnehage på Vålerenga i Oslo har helt fra oppstarten brukt skyer mot bråket.

2005112914065320131216041359

I mer enn 15 år har hørselsskader toppet statistikken over meldte, arbeidsrelaterte sykdommer i Norge. Ofte blir støyproblemer forbundet med bygg, anlegg og industri. Men også barnehage- og skoleansatte sliter med støyproblemer.

Den europeiske arbeidsmiljøuka ble gjennomført siste uke av oktober med nettopp støy som tema. Da gjennomførte Arbeidstilsynet tilsyn også på skoler og i barnehager.

Hjelpemidler fins

Volin barnehage ligger i forkant av kampanjen mot støy. I taket henger det allerede lydisolerende skyer. Rommene er delt opp med støyisolerende skillevegger. Desibelmålere formet som ører henger på veggene i alle avdelingene. Men minst like viktig er bevisst bruk av støyreduserende erfaringer. Tekniske virkemidler er ikke nok, både barn og voksne må få økt kunnskap og forståelse for å senke støynivået.

Gunn Heidi Saltnes er fagkonsulent i Vålerenga barnehageenhet og har tatt med kunnskaper fra tidligere arbeidsplasser når hun arbeider med å forebygge støy. Hun jobbet tidligere i en barnehage som ikke fokuserte spesielt på støy før de fikk inn et hørselshemmet barn. Da ble barnehagen tvunget til å tilrettelegge hverdagen.

– Både ungene og de ansatte var med hele veien. Derfor ble det også lettere for barna å begripe hvorfor tiltakene ble innført, forteller hun til bladet Arbeidervern.

Hviske en hemmelighet

Barna fikk lære om sansene. At det er nytteløst å skrike bak ryggen til noen som hører dårlig. At det er viktig å se på den man snakker til. Og at når man først er så nær at man ser hverandre i ansiktet, da trenger man jo ikke rope.

Saltnes er lite begeistret for begrepene «utestemme» og «innestemme».

– Det er tomme ord. Barna må selv forstå hva som er høyt og passe høyt. Det er dessuten svært personavhengig, og avhengig av den voksnes dagsform. Noen dager takler vi mer lyd enn andre.

Hun mener man må relatere støyen til konkrete og hverdagslige situasjoner.

– Hvis barna ikke lenger kan høre vepsen surre, eller ikke klarer å høre når noen hvisker deg en hemmelighet, så skjønner barna mer. Dessuten er «lydøret» et viktig synlig virkemiddel. Ved å se at øret lyser rødt, gult eller grønt når barna skriker eller snakker, lærer de hva som er for høy og hva som er passe lyd.

Støyisolerende skyer

Støyforebygging trenger ikke være dyrt og vanskelig. Ofte gjør enkle grep stor nytte.

– Det viktigste er å være bevisst lydene og støyen. Ofte kan man glemme radioen på etter at musikk er brukt i dans og lek. Den blir bare stående å surre. Det er viktig å lukke vinduet hvis det er for mye støy på utsiden, sier Saltnes.

I Volin barnehage hang de opp støyisolerende skyer i den lange korridoren.

– Uansett hvor mange pedagogiske tiltak man innfører, vil en slik gang være en støysone. Både i forbindelse med av- og påkledning, i forbindelse med henting og bringing. Og rett og slett fordi en lang gang er morsom å løpe og rope i. Da er det greit med skyer som både er dekorative og funksjonelle, sier Saltnes.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy