Fagbladets popularitet øker sterkt hos medlemmene i Fagforbundet, ifølge en medlemsundersøkelse som ble utført av Sentio i februar. Hovedfunnene er at 8 av 10 leser har lest i alle de seks siste utgavene av Fagbladet og 53 prosent bruker mer enn 15 minutter på hvert blad. Hele 82% mener at de har et godt utbytte av medlemsbladet.
- Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at nesten 4 av 10 medlemmer bruker over 15 minutter på lese de spesialiserte yrkesfaglige temaheftene, sier ansvarlig redaktør i Fagbladet, Johnny Daugstad. 300 av Fagforbundets medlemmer ble intervjuet over telefon i undersøkelsen.
– Medlemmenes blad
Redaktøren forteller at bladet bevisst har satset på å gi et godt tilbud både når det gjelder yrkesfaglige artikler og saker om viktige samfunnspolitiske spørsmål. Denne undersøkelsen dokumenterer at redaksjonen har lykkes i å lage et attraktivt medlemsblad for Fagforbundet. – Den virkelig store saken i Fagbladet i 2007 var artikkelserien om ufrivillig deltid, sier Daugstad, og fortsetter: – Redaksjonen lyktes i å sette dagsorden og holde saken varm gjennom flere store reportasjer, ukentlige nettartikler og ikke minst stor aktivitet fra medlemmene, som sendte inn hundrevis med tips om små og merkelige deltidsbrøker til www.fagbladet.no.
Hver tredje medlem i Sentio-undersøkelsen opplyser at de ikke har fått informasjon om eller fra Fagforbundet fra noen andre enn Fagbladet. Det som har fått informasjon fra andre steder, nevner i størst grad tillitsvalgte.
Tillit
- Jeg er meget stolt av at Fagforbundets medlemmer har fått så mye større tillit til det redaksjonelle innholdet i Fagbladet, sier Daugstad. I 2004 var det bare 44 prosent som hadde stor eller meget stor tillit til bladet. I leserundersøkelsen i 2006 var det 57 prosent og nå i februar 2008 svarte 65 prosent at de har stor eller meget stor tillit.
Gjennomslag i mediebildet
Ifølge Daugstad satte Fagbladet i 2007 ny rekord i antall saker som ble sitert og presentert i andre riksmedier. Foruten flere oppslag i Dagsrevyen, Dagsnytt og TV2-nyhetene, har ulike deltidssaker fra Fagbladet dannet grunnlag for større og mindre saker i ulike aviser. I tillegg har deltidssaker fra fagbladet.no blitt brukt på en rekke nettsteder. Flere av forbundets viktige saker har funnet veien til en rekke ulike medier via nettsidene til frifagbevegelse.no. Den store medlemsundersøkelsen om kvaliteten på eldreomsorgen ble sitert og laget lokale vrier på i 16 av NRKs lokalkontorer i tillegg til Dagsnytt. Saken ble fulgt opp andre etermedier, de aller fleste regionavisene og mange riksaviser. – Sentio-undersøkelsen bekrefter at Fagbladet er en viktig mediekanal for Fagforbundets ledelse og for medlemmene, seier Daugstad.
KOR MYKJE?: Det store spørsmålet er kor mykje meir dei som jobbar i kommunane vil få i år. Les meir om kva prognosene seier i denne saka.
Brian Cliff Olguin
LIKE DAGER: Elev Silje Krane (19) synes praksisen blir for rutinepreget når hun jobber på samme sykehjem i over et år. Her henter hun kaffe til en beboer.
Omar Sejnæs
SJEFEN: Sarah Williams leder matbanken i den britiske byen Banbury.
Anita Arntzen
Løsningen ligger ikke i å øke rekrutteringen. Selv om det blir økt behov i enkelte tjenester, skal ikke sektoren bli betydelig større i dag, mener kommisjonen. (Illustrasjonsfoto)
Anita Arntzen
– Jeg trodde at matbudsjettet da ville gå ned, men nei, sier Hege Hansen.
Ole Martin Wold
EN VARSLET KRISE: – Ansvaret må legges på dem som bevilger penger, ikke på de ansatte, sier Anniken Lien van Marion.
Privat