Linje 37 er Oslos mest brukte buss, og den har i alle år stått og stampet på røde lys gjennom hele byen. Det er ikke alltid lett å holde ruta under slike forhold.
Men fra oktober i fjor er bussene prioritert foran både personbiler og annen kollektivtrafikk i alle lyskryss, og det har vært en stor suksess
– i alle fall når det gjelder punktlighet.
I løpet av de tre første månedene økte antall busser i rute fra 82 til 88 prosent, ifølge Aftenposten. I fjor sommer var 80 prosent av passasjerene fornøyd med 37-bussen, mens dette hadde økt til 91 prosent ved årets slutt.
– Dette er vårt største enkelttiltak for å øke fremkommeligheten. Ingen andre tiltak gir større effekt og er enklere å få til, sier prosjektleder for fremkommelighet i Oslo Sporveier, Tone Norløff, til Aftenposten.
Foreløpig har bare et fåtall kryss teknisk utstyr som gjør at de kan prioritere visse kjøretøy foran andre, men i løpet av året skal dette økes betydelig, og fram mot 2007 skal systemet være installert i alle Oslos lyskryss.
Også trikkene har nå fått installert prioriteringsutstyr.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
Ingun A. Mæhlum
Per Flakstad
HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.
Per Flakstad
FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.
Werner Juvik
FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.
Per Flakstad
KABAL: Stillingene Drammen kommune har utlyst har flere ulike stillingsprosenter.
Vidar Eriksen