Linje 37 er Oslos mest brukte buss, og den har i alle år stått og stampet på røde lys gjennom hele byen. Det er ikke alltid lett å holde ruta under slike forhold.
Men fra oktober i fjor er bussene prioritert foran både personbiler og annen kollektivtrafikk i alle lyskryss, og det har vært en stor suksess
– i alle fall når det gjelder punktlighet.
I løpet av de tre første månedene økte antall busser i rute fra 82 til 88 prosent, ifølge Aftenposten. I fjor sommer var 80 prosent av passasjerene fornøyd med 37-bussen, mens dette hadde økt til 91 prosent ved årets slutt.
– Dette er vårt største enkelttiltak for å øke fremkommeligheten. Ingen andre tiltak gir større effekt og er enklere å få til, sier prosjektleder for fremkommelighet i Oslo Sporveier, Tone Norløff, til Aftenposten.
Foreløpig har bare et fåtall kryss teknisk utstyr som gjør at de kan prioritere visse kjøretøy foran andre, men i løpet av året skal dette økes betydelig, og fram mot 2007 skal systemet være installert i alle Oslos lyskryss.
Også trikkene har nå fått installert prioriteringsutstyr.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
KOR MYKJE?: Det store spørsmålet er kor mykje meir dei som jobbar i kommunane vil få i år. Les meir om kva prognosene seier i denne saka.
Brian Cliff Olguin
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Marie Louise Somby/Árvu
Tri Nguyen Dinh
FILM: STAMI bruker blant annet små filmsnutter for å vise problemstillinger med arbeidsmijøet i ulike bransjer. Fra venstre Lasse Vermelid, Miriam Sollie og Dan Young.
Per Flakstad
LIKE DAGER: Elev Silje Krane (19) synes praksisen blir for rutinepreget når hun jobber på samme sykehjem i over et år. Her henter hun kaffe til en beboer.
Omar Sejnæs