Linje 37 er Oslos mest brukte buss, og den har i alle år stått og stampet på røde lys gjennom hele byen. Det er ikke alltid lett å holde ruta under slike forhold.
Men fra oktober i fjor er bussene prioritert foran både personbiler og annen kollektivtrafikk i alle lyskryss, og det har vært en stor suksess
– i alle fall når det gjelder punktlighet.
I løpet av de tre første månedene økte antall busser i rute fra 82 til 88 prosent, ifølge Aftenposten. I fjor sommer var 80 prosent av passasjerene fornøyd med 37-bussen, mens dette hadde økt til 91 prosent ved årets slutt.
– Dette er vårt største enkelttiltak for å øke fremkommeligheten. Ingen andre tiltak gir større effekt og er enklere å få til, sier prosjektleder for fremkommelighet i Oslo Sporveier, Tone Norløff, til Aftenposten.
Foreløpig har bare et fåtall kryss teknisk utstyr som gjør at de kan prioritere visse kjøretøy foran andre, men i løpet av året skal dette økes betydelig, og fram mot 2007 skal systemet være installert i alle Oslos lyskryss.
Også trikkene har nå fått installert prioriteringsutstyr.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen