JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Sammenlikner epler og pærer i kollektivtrafikken

To forskere mener konkurranseutsetting kan brukes for å få bedre kvalitet i kollektivtrafikken. – Det nytter ikke å sammenlikne epler og pærer på denne måten, mener SST-leder Stein Guldbrandsen i Fagforbundet.

2006021510214320131216050646

Forskerne Oddgeir Osland og Frode Longva i Transportøkonomisk Institutt (TØI) har laget en rapport der de slår fast at konkurranseutsetting generelt gir reduserte kostnader, og at pengene som spares kan brukes til å gi kundene et bedre tilbud.

Bakgrunnsmaterialet for denne konklusjonen henter de fra Nederland.

– Man bør ikke ha et dogmatisk forhold til dette. Konkurranseutsetting kan også være et middel for å gi et bedre tilbud til kundene, sier Osland til Dagsavisen.

– Ikke sammenliknbart

Stein Guldbrandsen, som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk, har selv lang erfaring som tillitsvalgt i Oslo Sporveier. Han er ikke imponert over forskernes konklusjon.

– Det er lite fruktbart å sammenlikne epler og pærer på denne måten, sier han.

– For det første: I Nederland bor det 16,2 millioner mennesker på 41.500 kvadratkilometer. I Norge bor 4,6 millioner mennesker på 385.200 kvadratkilometer. Det sier seg selv at kundegrunnlaget og muligheten for å drive lønnsom kollektivtrafikk er en helt annen i Nederland.

– For det andre: I Nederland settes det av stabile og øremerkede beløp til kollektivtrafikken, i motsetning til i Norge der driftsbudsjettene må skjæres helt inn til beinet på grunn av små bevilgninger.

– Vi snakker med andre ord om to helt forskjellige virkeligheter som det blir meningsløst å sammenlikne, sier Guldbrandsen.

Sammenheng

Guldbrandsen er videre opptatt av at kollektivtrafikken ikke er et løsrevet tema i seg selv, men må ses i sammenheng med alt det andre som skjer i samfunnet.

– Et godt kollektivtilbud er et godt velferdstiltak, det er god distriktspolitikk og god miljøpolitikk. Samtidig er det å satse på buss og tog der befolkningsgrunnlaget er lite neppe bedriftsøkonomisk lønnsomt. Derfor er det viktig at alle som diskuterer kollektivtilbud tenker helhet, og ikke bare penger inn og penger ut, sier Stein Guldbrandsen.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy