ITF har en koordinator og fire inspektører i Norge. Angelica Gjestrum er inspektør med Oslofjorden som sitt område. Nylig besøkte hun Fagforbundets faggruppe 1 for havneansatte for å fortelle hvordan de som jobber på havnene kan hjelpe ITF med å rydde opp i arbeidsforholdene for mange sjøfolk.
Tid er penger
- Sjøfolk var de første som ble rammet av globaliseringseffekten. Da kampanjen ble lansert, var hovedmålet å få rederne til å flagge hjem, men selvsagt også at de ansatte på båtene skal ha anstendige lønns- og arbeidsforhold uansett hvilket flagg de seiler under, sier Gjestrum.
Tid er penger for rederne. Hvis en båt blir liggende i havn uten å bli lastet eller losset, betyr det store tap. Derfor vil en havneboikott av skip uten tariffavtale med sjøfolkene være et språk eierne forstår.
Trenger hjelp
– Vi må ha god kontakt med de havneansatte, slik at de kan tipse oss om skip der arbeidsforholdene ikke ser ut til å være som de burde. Vi trenger også en oppdatert oversikt over plasstillitsvalgte og andre kontaktpersoner, slik at det er mulig å aksjonere raskt hvis det skulle være nødvendig, sier Gjestrum.
– Skipene ligger ofte bare fire–fem timer i havn. Derfor må alt gå på skinner for at en boikott skal bli effektiv, fortsetter hun.
ITF-inspektørene inspiserer skip som ifølge loggdokumenter ikke har hatt inspeksjoner de siste tre månedene, eller der de har konkrete mistanker.
Et varsel om boikott må gis ett døgn i forveien hvis det dreier seg om et utenlandsk skip med utenlandsk eier. Hvis skipet har en avtale som ikke blir fulgt, kan det aksjoneres uten forvarsel.
– Vi er bare første ledd i arbeidet. Gjennom en boikott vil vi tvinge fram en avtale for de ansatte. Så rapporterer vi videre i ITF-nettverket, slik at skipet og de ansatte blir fulgt opp med inspeksjoner i andre havner. Og til slutt må fagorganisasjonene i sjøfolkenes hjemland gi dem den faglige hjelpen de trenger, sier hun.
Gjestrum ønsker også å berolige de havneansatte som er redd for reaksjoner og erstatningskrav i etterkant av en eventuell boikott: – Vi er blitt truet med økonomiske krav mange ganger, men har aldri måttet betale et øre, sier hun.
Vil kartlegge
Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk vil ta initiativ til at ITF-inspektørene får et nett av kontaktpersoner blant forbundets havneansatte.
– Vi har om lag 1000 medlemmer som jobber i forskjellige havner, men forbundet har bare to rene havneforeninger. Resten står som medlemmer i de ordinære kommunale foreningene, sier rådgiver i seksjonen, Steinar Granlund. Han vil nå finne ut hvem forbundet kan bruke som kontaktpersoner i de forskjellige havnene.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
Torsdag skal arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) drøfte pensjon med de parlamentariske lederne.
Jan-Erik Østlie
– Det holder bare ikke. Dette skulle rettes opp i, sier leder i Pensjonistforbundet Jan Davidsen om at uføre alderspensjonister i 1954-kullet og senere ikke har fått tilbake «skjermingstillegget».
Håvard Sæbø
Anita Arntzen
VILLASTRØK: De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Colourbox.com
Selv om drikkevannsnettet er nedslitt og lekker som en sil, gjøres det nesten ingenting med problemet.
Bjørn A. Grimstad