JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ønsker hjelp fra havneansatte

Det internasjonale transportarbeiderforbundet ITF har i 60 år drevet en kampanje mot redere som seiler under bekvemmelighetsflagg og som ikke har tariffavtaler med sjøfolkene sine. Fagforbundets havneansatte kan hjelpe dem i arbeidet.

2006030710240920131216050648

ITF har en koordinator og fire inspektører i Norge. Angelica Gjestrum er inspektør med Oslofjorden som sitt område. Nylig besøkte hun Fagforbundets faggruppe 1 for havneansatte for å fortelle hvordan de som jobber på havnene kan hjelpe ITF med å rydde opp i arbeidsforholdene for mange sjøfolk.

Tid er penger

- Sjøfolk var de første som ble rammet av globaliseringseffekten. Da kampanjen ble lansert, var hovedmålet å få rederne til å flagge hjem, men selvsagt også at de ansatte på båtene skal ha anstendige lønns- og arbeidsforhold uansett hvilket flagg de seiler under, sier Gjestrum.

Tid er penger for rederne. Hvis en båt blir liggende i havn uten å bli lastet eller losset, betyr det store tap. Derfor vil en havneboikott av skip uten tariffavtale med sjøfolkene være et språk eierne forstår.

Trenger hjelp

– Vi må ha god kontakt med de havneansatte, slik at de kan tipse oss om skip der arbeidsforholdene ikke ser ut til å være som de burde. Vi trenger også en oppdatert oversikt over plasstillitsvalgte og andre kontaktpersoner, slik at det er mulig å aksjonere raskt hvis det skulle være nødvendig, sier Gjestrum.

– Skipene ligger ofte bare fire–fem timer i havn. Derfor må alt gå på skinner for at en boikott skal bli effektiv, fortsetter hun.

ITF-inspektørene inspiserer skip som ifølge loggdokumenter ikke har hatt inspeksjoner de siste tre månedene, eller der de har konkrete mistanker.

Et varsel om boikott må gis ett døgn i forveien hvis det dreier seg om et utenlandsk skip med utenlandsk eier. Hvis skipet har en avtale som ikke blir fulgt, kan det aksjoneres uten forvarsel.

– Vi er bare første ledd i arbeidet. Gjennom en boikott vil vi tvinge fram en avtale for de ansatte. Så rapporterer vi videre i ITF-nettverket, slik at skipet og de ansatte blir fulgt opp med inspeksjoner i andre havner. Og til slutt må fagorganisasjonene i sjøfolkenes hjemland gi dem den faglige hjelpen de trenger, sier hun.

Gjestrum ønsker også å berolige de havneansatte som er redd for reaksjoner og erstatningskrav i etterkant av en eventuell boikott: – Vi er blitt truet med økonomiske krav mange ganger, men har aldri måttet betale et øre, sier hun.

Vil kartlegge

Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk vil ta initiativ til at ITF-inspektørene får et nett av kontaktpersoner blant forbundets havneansatte.

– Vi har om lag 1000 medlemmer som jobber i forskjellige havner, men forbundet har bare to rene havneforeninger. Resten står som medlemmer i de ordinære kommunale foreningene, sier rådgiver i seksjonen, Steinar Granlund. Han vil nå finne ut hvem forbundet kan bruke som kontaktpersoner i de forskjellige havnene.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy