JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kollektivtrafikk: Krever anbudspause

LO-forbundene som organiserer ansatte i kollektivtrafikken krever at myndighetene innfører en anbudspause, samtidig som konsekvensene av konkurranse i kollektivtrafikken utredes.

2006040710383320131216050659

Nå mener Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivforbund at den rødgrønne regjeringen må følge opp intensjonene i Soria Moria-erklæringen.

Forbundene ber i et brev om et møte med regjeringspartienes representanter i Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget for å drøfte saken.

I brevet skriver de at de forventer at regjeringen og Stortinget raskt iverksetter en anbudspause, samtidig som nødvendige utredninger settes i gang.

Vanskelig å rekruttere

LO-forbundene skriver at anbud har ført til at antall busselskaper på få år er redusert fra 300 til færre enn 100. I dag er det noen få konserner som dominerer markedet.

For de ansatte i kollektivtrafikken har anbudskonkurranse ført til et betydelig press på lønns- og arbeidsvilkårene. Mange har mistet opparbeidede goder. Verst har det gått ut over pensjonsordningene, der gode, ytelsesbaserte ordninger er blitt lukket og erstattet med betydelig dårligere innskuddsbaserte ordninger.

Priskonkurransen mellom selskapene har bidratt til å presse lønnsnivået nedover. I 1998 lå bussarbeidere på 87 prosent av en industriarbeiderlønn, noe som ble karakterisert som lavt.

I dag er lønnsnivået sunket til rekordlave 85 prosent.

Denne situasjonen bekymrer ikke bare de ansattes organisasjoner, men også arbeidsgiverorganisasjonene i bransjen, som begynner å merke at lav lønn og tilhørende lav status gir rekrutteringsproblemer.

Fra initiativ til handling

I brevet skriver forbundene at konkurranse ikke må være et mål i seg selv. I kollektivtrafikken kan anbud bare forsvares hvis det gir bedre og billigere kollektivilbud, samtidig som de ansatte ikke må betale regningen gjennom dårligere lønns- og arbeidsvilkår.

I Soria Moria-erklæringen sier regjeringspartiene at de vil skaffe bedre kunnskap om effektene av anbudskonkurranser i kollektivtrafikken, og at de vil vurdere å be fylkeskommunene inntil videre avvente anbud.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har sagt at hun vil ta initiativ til en utredning om konsekvensene av anbudskonkurranser – både for brukere og de ansatte.

Forbundene er glade for initiativet, og nå forventer de handling.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

MEST LEST:
USIKKER FRAMTID: Dersom hjernesvulsten til Lajla Sivlana Hortman begynner å røre på seg igjen, og hun blir hundre prosent ufør, kan det bli smalhans for sykepleieren.

USIKKER FRAMTID: Dersom hjernesvulsten til Lajla Sivlana Hortman begynner å røre på seg igjen, og hun blir hundre prosent ufør, kan det bli smalhans for sykepleieren.

Thomas Sætveit Jensen / TV Klipp

Sykepleier Lajla (55) er kvalm og svimmel hele tiden etter to hjernesvulst-operasjoner: – Blir jeg syk igjen, blir det en katastrofe økonomisk

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

Vidar Eriksen

Jeg blir snart pensjonist – Hva bør jeg tenke på?

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy