Sjåførmangel gir livsfarlig overtid
I sommer jobbet sjåfører i busselskapet Veolia Transport Sør i Stavanger 50 timer overtid i løpet av fire døgn. Nå kan saken havne hos politiet.
Mangel på sjåfører og sommerferieavvikling skapte store problemer for Veolia (tidligere Connex), et multinasjonalt konsern som har bussanbudet i Sør-Rogaland.
47 dager i strekk
Enkelte sjåfører har så mye som 230 timer overtid i juli. Noen av dem har jobbet 47 dager i strekk uten fridager mellom.
Tillitsvalgte karakteriserer overtidsbruken som livsfarlig.
Det er NRK Rogaland som melder om sommerproblemene for det private busselskapet. Arbeidstilsynet Vestlandet er kontaktet, og holder nå på å undersøke saken.
– Vi vurderer saken som alvorlig, men har ikke full oversikt ennå. Hvis opplysningene om overtid stemmer, kan saken ende med at vi anmelder selskapet til politiet for brudd på arbeidsmiljøloven, sier jurist Gro Ellingsen til Stavanger Aftenblad.
Beklager
Konsernsjef i Veolia Transport Norge, Kjetil Førsvoll, legger seg flat og sier til Aftenbladet at overtidsbruken i sommer er sterkt beklagelig.
– Det er stor mangel på sjåfører over hele landet, spesielt i de store byene. Hver sommer får vi problemer, og i år har det vært ekstra ille, sier han.
Mange bussjåfører i stavangerområdet er blitt fristet til å skifte jobb og kjøre anleggsbiler i stedet. Disse jobbene har bedre timelønn, og har ikke vakter på kvelder og helger.
Bedre kontrakter
Fylkesordfører Roald G. Bergsaker sier til NRK Rogaland at sjåførenes arbeidsforhold vil være et moment når det skal lyses ut nytt anbud for busstrafikken i Sør-Rogaland i høst.
Direktør Tor Geir Espedal i det fylkeskommunale foretaket «Rogaland Kollektivtrafikk» sier til Aftenbladet at de vil stille strenge krav til arbeidsmiljøet neste gang anbudet skal lyses ut.
– Vi har lært mye de siste årene. Kontraktene har helt klart ikke vært gode nok. Den nye kontrakten vil bli mye tydeligere og et bedre redskap for kvalitetskontroll underveis, sier han.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST