På havnene er det gjerne slik at laste- og lossearbeiderne er organisert i Norsk Transportarbeiderforbund (NT), mens de fagutdannede kranførerne er medlemmer i Fagforbundet. Nå mener sentrale tillitsvalgte i begge organisasjoner at det er viktig å samarbeide, både for å ivareta lønns- og arbeidsforholdene til havnearbeiderne, men også for å stå sammen hvis det enkelte ganger er nødvendig å presse rederiene til å godta akseptable arbeidsforhold for mannskapet om bord på enkelte båter.
Stopper tariffhopping
På en konferanse i Kristiansand før jul, der medlemmer fra begge forbund var invitert, sa SST-leder Stein Guldbrandsen at et slikt samarbeid og nettverk mellom havneansatte kommer til å bli både viktig og nødvendig.
– Samarbeid mellom organisasjoner er noe vi jobber med på mange områder for blant annet å motvirke tariffhopping. Slike samarbeid bidrar til å styrke hele LO-fellesskapet, sa han.
Terje Samuelsen, tillitsvalgt i NT, støttet dette. Han sa også at mange steder fungerer samarbeidet allerede godt lokalt.
Han kunne fortelle hvordan havnearbeidere i Danmark i et tilfelle ble nektet adgang til sin egen arbeidsplass, mens båten ble losset av eget mannskap sammen med havnas egne kranførere.
– Slik må vi ikke få det i Norge. Vi trenger et samarbeid med tyngde, og jeg håper dette kan bli starten på det, sa han.
Etter konferansen har lokale tillitsvalgte fra begge organisasjoner drøftet samarbeid i Oslo, opplyser Steinar Hopstad som er hovedtillitsvalgt i Oslo Havneforenings Personalforening.
Informasjon og rutiner
Den internasjonale transportføderasjonen ITF er avhengig av havnepersonell de gangene det iverksettes boikottaksjoner overfor skip med mannskap uten avtalte lønns- og arbeidsforhold. Nils Pedersen er en av fem ITF-inspektører i Norge, og han innrømmet at organisasjonene har vært litt for dårlige til å informere og utarbeide varslingsrutiner når boikottaksjoner er aktuelle. Dette er nå prioriterte oppgaver i både ITF, Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.
Ole Martin Wold
Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.
Oslo kommune
FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.
Werner Juvik
HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.
Per Flakstad
FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.
Per Flakstad
Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.
Alf Ragnar Olsen