Raser mot kolleger i YS
- Vi trenger ikke arbeidsgivere og politikere som driver fagforeningsknusing, det greier fagbevegelsen selv når vi har har slike kolleger, freser Fagforbundets hovedtillitsvalgt i Tromsbuss, Tore Karlsen, til Fagbladet.
I en time i dag sto de fylkeskommunale bussene i gågata i Tromsø, eller på parkeringsplasser i nærheten, mens sjåførene markerte sin motstand mot vedtaket fra sist onsdag om å konkurranseutsette de fylkeskommunale bussrutene i Troms.
Omtrent halvparten av bussene kjørte likevel som normalt, med sjåfører organisert i Yrkestrafikkforbundet (YTF). De valgte å kjøre, og har også i et oppslag i Nordlys tatt avstand fra aksjonen som sjåførene i Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet gjennomførte.
- Vi trenger ikke arbeidsgivere og politikere som driver fagforeningsknusing, det greier fagbevegelsen selv når vi har har slike kolleger, freser Fagforbundets hovedtillitsvalgt i Tromsbuss, Tore Karlsen, til Fagbladet.
- De dolker oss ryggen når vi trenger deres solidariske støtte som mest. Det er enormt frustrerende å oppleve slikt, fortsetter han.
Fylkestinget vedtok med Senterpartiets og Arbeiderpartiets stemmer å konkurranseutsette de fylkeskommunale rutene. Inntil det siste håpet sjåfører og tillitsvalgte at de rødgrønne politikerne ville snu i saken, men da fylkestinget behandlet den onsdag i forrige uke, sto de på sitt. Dermed ble det aksjon i Tromsø.
Transportarbeiderforbundets hovedtillitsvalgt Per Ole Hansen i TIRB-rutene sier til Transportarbeideren at de lenge har arbeidet mot anbud.
– Både Ap og SV har tidligere vært helt klare på at de ikke vil være med på å innføre anbud i kollektivtrafikken her i fylket, sier Hansen.
– Men nå har Ap gått sammen med de andre partiene og vedtatt å konkurranseutsette bussdriften her i Troms. SV har ikke snudd.
Dagens aksjon gjennomføres av Fagforbundets avdeling i Tromsbuss og Transportarbeiderforbundets fagforening i Troms. Yrkestrafikkforbundet vil derimot ikek være med og aksjonere.
– Jeg er veldig skuffet over at Yrkestrafikkforbundet ikke er med å verner arbeidsplassene til bussjåførene, sier Per Ole Hansen til Transportarbeideren.no.
Vedtaket i fylkestinget innebærer at arbeidet med å konkurranseutsette driften av bussdriften i fem konsesjonsområder skal være ferdig i løpet av neste år. Trolig vil første runde med anbud komme i 2010.