Krever klimanøytrale busser
Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet går sammen og krever mer klimanøytrale busser.
Begge forbundene ønsker å komme videre fra prøveprosjekter og utredninger til en hverdag der de fleste rutebussene går på biometan. Et langsiktig mål må være at nær sagt alle typer avfall skal tas i bruk til energiformål.
Alle på biogass om ti år
Mandag ettermiddag var både leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, og leder i Transportarbeiderforbundet, Per Østvold, hos statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet for å ta opp hvordan bussene kan bli mer klimanøytrale.
Forbundene mener det bør være et mål å få bussdrift over på biogass i løpet av en tiårsperiode.
Guldbrandsen og Østvold viste blant annet til et prosjekt i Fredrikstad der seks busser nå bruker biogass fra det lokale avfallsanlegget. Samarbeidet mellom Borg Buss og det kommunale renovasjonsanlegget har pågått i sju år og fått mye skryt, men det vil ikke være mulig å utvidere prosjektet med flere busser uten tilskudd.
Både Guldbrandsen og Østvold ønsker derfor et større engasjement og mer penger inn i dette og flere liknende prosjekter.
– Metangass, som produseres lokalt, vil være et godt miljøalternativ for kollektivtrafikken på vei. Slik kan vi skal bedre og mer klimanøytral bussdrift, men det krever initiativ fra Miljøverndepartementet og offentlige penger, sier Østvold.
– Trenger politisk styring
– For å klare dette trengs det politisk styring. Vi håper at den rødgrønne regjeringen ser mulighetene og griper tak i dem så fort som mulig. Dette er nemlig et miljøprosjekt som er både gjennomførbart og riktig, sier Guldbrandsen.
Konklusjonen fra møtet mellom forbundene og Miljødepartementet er at også Samferdselsdepartementet skal tas med i det videre arbeidet.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST