JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sykler Trondheim-Oslo for kollektivtrafikkens framtid

Åtte medlemmer fra Fagforbundet Buss- og Sporveisbetjeningens Forening skal sykle fra Trondheim til Oslo for å få hjelp til å stoppe anbud i kollektivtrafikken i hjembyen.

2008092613462220131216065452

Sykkelturen starter fra Sorgenfri i Trondheim tidlig tirsdag morgen i nesten uke, og syklistene håper å være framme på Youngstorget i Oslo før klokka tolv neste dag.

På Youngstorget blir det appeller ved sentrale folk fra Fagforbundet og fra LO, og en fanemarkering. Syklistene fra Trondheim vil overlevere et brev med en bønn om hjelp til å stoppe anbudene til Arbeiderpartiet og til samferdselsministeren, heter det i en pressemelding fra Fagforbundet Buss- og Sporvegsbetjeningens Forening.

– Vi sykler til Oslo for å få regjeringen og Arbeiderpartiet sentralt til å gjøre noe med situasjonen i kollektivtrafikken i Trondheim.

– Vårt mål er å løfte saken opp på et nasjonalt nivå. Dette er en så viktig sak for fagbevegelsen at sentrale myndigheter må ta ansvar. Arbeiderpartiets ledelse må sørge for at lokalapparatet ikke tar i bruk virkemidler som provoserer fagbevegelsen, heter det i pressemeldingen.

– Hele kollektivsatsingen i Trondheim står i fare med vedtaket om anbud. Det er viktig å lære noe av erfaringer med kollektivkonkurranse fra andre steder i landet og fra utlandet. I København har 25 prosent av passasjerene forsvunnet etter ti år med anbud, er det denne utviklingen politikerne ønsker i Trondheim? Spør bussjåførene.

– I stedet for anbud må det satses på samarbeidsløsninger, der trepartssamarbeidet mer en viktig faktor. Ansatte har viktig kunnskap som myndigheter og ledere i kollektivselskap trenger for å drive godt.

På sikt må all kollektivtrafikk tilbake til offentlig eierskap, ikke minst fordi denne sektoren er en viktig del av infrastrukturen i samfunnet, heter det i pressemeldingen.

MEST LEST:
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

Per Flakstad

Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Alf Ragnar Olsen

Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy