– Statsbudsjettet gir en positiv satsing på miljø og samferdsel, sier Guldbrandsen. Han er fornøyd med at regjeringen dobler belønningsordningen for kollektivtrafikk i storbyene, men savner en økning i de ordinære tilskuddene til kollektivtrafikk.
– Vi kan ikke basere satsningen på en bedre kollektivtrafikk bare på belønningsordninger, sier han.
– Fylkeskommunene har fått økte budsjetter, men jeg skulle ønske regjeringen hadde vært tydeligere på hva pengene skal brukes til. Jeg forventer likevel at fylkeskommunene prioriterer kollektivtrafikken, sier Guldbrandsen.
– For jernbanen er dette budsjettet et solid løft, med viktige tiltak som nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski, Stavanger og Sandnes, og Bergen og Fløen. Jeg er også glad for at bybanen i Bergen og t-banen i Oslo og Akershus har fått midler.
– Til sammen er dette viktige investeringer som vil gjøre det lettere for folk å reise kollektivt i og rundt de store byene, sier han.
Stein Guldbrandsen er også fornøyd med at regjeringen har begynt å dreie satsingen mot mer klimanøytral kollektivtrafikk.
– Nå kommer 15 millioner til forskning gjennom Renenergi-programmet, og i tillegg får vi etablert det statlige programmet Transnova som skal bidra med tiltak som kan redusere klimautslippene. Det er jeg godt fornøyd med, sier SST-leder Stein Guldbrandsen.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø