– Statsbudsjettet gir en positiv satsing på miljø og samferdsel, sier Guldbrandsen. Han er fornøyd med at regjeringen dobler belønningsordningen for kollektivtrafikk i storbyene, men savner en økning i de ordinære tilskuddene til kollektivtrafikk.
– Vi kan ikke basere satsningen på en bedre kollektivtrafikk bare på belønningsordninger, sier han.
– Fylkeskommunene har fått økte budsjetter, men jeg skulle ønske regjeringen hadde vært tydeligere på hva pengene skal brukes til. Jeg forventer likevel at fylkeskommunene prioriterer kollektivtrafikken, sier Guldbrandsen.
– For jernbanen er dette budsjettet et solid løft, med viktige tiltak som nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski, Stavanger og Sandnes, og Bergen og Fløen. Jeg er også glad for at bybanen i Bergen og t-banen i Oslo og Akershus har fått midler.
– Til sammen er dette viktige investeringer som vil gjøre det lettere for folk å reise kollektivt i og rundt de store byene, sier han.
Stein Guldbrandsen er også fornøyd med at regjeringen har begynt å dreie satsingen mot mer klimanøytral kollektivtrafikk.
– Nå kommer 15 millioner til forskning gjennom Renenergi-programmet, og i tillegg får vi etablert det statlige programmet Transnova som skal bidra med tiltak som kan redusere klimautslippene. Det er jeg godt fornøyd med, sier SST-leder Stein Guldbrandsen.
– Alle frisører blir til slutt psykologer også, sier Golandam Mirshahi.
Vanja Krøvel
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
Illustrasjonsbilde
Leif Martin Kirknes
Ønsker debatt: Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset
Werner Juvik
ENDRET ORGANISERING: – Vi har vært for dårlig organisert og for dårlig på å hevde oss, sier Julianne Schönen (t.h.), sammen med Christina Marie Andersen og papillonen Tussi.
Kristin Svorte