JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Veolia mistet kontrakten i Stockholm

Det franske selskapet Veolia skal ikke lenger drive t-banen i Stockholm. Palestina-venner i Norge jubler over avgjørelsen, og håper at offentlige myndigheter også her i landet sørger for at selskapets omstridte Israel-engasjement får konsekvenser.

2009013015121720131216083647

Landstinget bestemte denne uka at det Hong Kong-baserte selskapet MTR overtar t-banedriften i den svenske hovedstaden fra november i år. Avtalen gjelder i åtte år, og kan forlenges med ytterligere seks.

Kontrakten har en verdi på ca 35 milliarder kroner.

Her i landet omsetter Veolia Norge for flere milliarder kroner. Lokalpolitikere i mange kommuner mener at offentlig sektor ikke bør ha noe å gjøre med et selskap som samarbeider med en stat som driver en okkupasjon i strid med FNs konvensjoner. Stein Guldbrandsen, som er medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg, deler denne oppfatningen, og ønsker en offentlig debatt rundt lokale myndigheters samarbeid med Veolia når det gjelder blant annet transport og renovasjon.

Omstridt prosjekt i Israel

Direktør i AB Stockholms Lokaltrafik, Ingemar Ziegler, sier i en pressemelding at det kun er økonomisk og kvalitetsmessige kriterier som ligger til grunn for å skifte driftsselskap for t-banen.

Samtidig har det vært en heftig debatt om Veolias engasjement i et omstridt israelsk prosjekt i forkant av avgjørelsen. Mange tror derfor at det ikke bare ligger kommersielle hensyn bak at kontrakten nå går til MTR.

I kjølvannet av de siste krigshandlingene i Gaza har Veolia opplevd et økende press fordi selskapet har fått en langtidskontrakt på å drifte «Jerusalem Light Railway», en bybane mellom Vestbredden og Jerusalem som har vært under planlegging i mange år. Et annet fransk selskap, Alstom, fikk kontrakt på å bygge banen, mens Veolia – som tidligere het Connex – fikk kontrakten på drift.

Prosjektet har fått mye internasjonal kritikk fordi det etter manges mening forsterker Israels okkupasjon av palestinske landområder ved å forbinde folkerettsstridige jødiske bosettinger med hverandre, og med Jerusalem.

Selv om mange av kritikerne innrømmer at en bybane ville løse Jerusalems store trafikkproblemer, mener de likevel at byggingen må stanses og utsettes så lenge det pågår en okkupasjon av palestinsk land.

Ønsker debatt

– Etter min vurdering er det liten tvil om at bybane-prosjektet i Israel bidrar til å forsterke Israels ulovlige okkupasjon. Jeg hører at det kun er kommersielle grunner til at Veolia mistet kontrakten i Stockholm, men etter den offentlige debatten om selskapets etikk, eller mangel på etikk, er det likevel naturlig å tro at Veolias engasjement i Israel bidro til Landstingets konklusjon, sier Stein Guldbrandsen som er medlem i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Veolia er også tungt inne i det offentlige Norge. Selskapet Veolia Miljø har vunnet en rekke renovasjonsanbud i norske kommuner, og hadde en omsetning på drøyt tre milliarder kroner i 2007. Veolia Transport drifter en rekke bussruter over hele landet, og har også driften av noen ferger og Gråkallbanen i Trondheim.

– Jeg setter spørsmålstegn ved om kommunale og fylkeskommunale myndigheter skal inngå kontrakter med selskap som arbeider for land som driver ulovlig okkupasjon, sier Stein Guldbrandsen.

Han mener det er viktig med en offentlig debatt om kommunenes forhold til Veolia, og i tillegg mener han brukerne av Veolias tjenester må legge press på selskapet for å påvirke det til å trekke seg ut av det omstridte israelske bybane-prosjektet.

Boikott

Guldbrandsen er ikke alene i ønsket om å få en offentlig debatt rundt Veolia. Politikere på venstresiden har lenge kritisert selskapets Israel-engasjement, og bedt om at det boikottes.

I Oslo har nå Erling Folkvord fra Rødt fremmet et forslag om å endre innkjøps- og anbudsreglene slik at hovedstaden ikke skal kunne inngå økonomiske avtaler med selskaper som på oppdrag fra en okkupasjonsmakt driver økonomisk virksomhet på okkupert land. Saken skal opp på finanskomiteens møte 11. februar, og skal behandles i bystyret i løpet av vinteren. SV har allerede gjort det klart at partiet støtter Rødt, men forslaget trenger også stemmene til Arbeiderpartiet og Venstre for å bli vedtatt.

– Oslo bystyre må ta FNs resolusjoner på alvor og avvikle alt økonomisk samkvem med Veolia så lenge selskapet i strid med FN-vedtak utfører arbeid for den israelske okkupasjonsmakten, sier Folkvord.

Vi er en norsk bedrift

Sosialistisk ungdom i Stavanger er blant dem som ønsker å boikotte Veolia. Det har fått kommunikasjonssjef i Veolia Transport Norge, Grethe Skundberg, til å reagere:

– Det er viktig å være engasjert, men jeg synes det er trist at de vurderer noe slikt. Vi er en bedrift i Norge med norske ansatte og som følger norske lover. Vi har ingenting å gjøre med det som skjer andre steder, sier hun.

Stein Guldbrandsen mener denne argumentasjonen blir for enkel:

– Veolia Norge, som eier datterselskapene Veolia Miljø og Veolia Transport Norge, er hundre prosent eid av det franske Veolia-konsernet. Ved å legge press på de norske selskapene, legger vi også press på eieren deres, sier han.

Veolia-konsernet har allerede støtt på problemer på grunn av sitt engasjement i Israel. I august 2006 måtte selskapet etter vedvarende press fra solidaritetsbevegelsen og den irske fagbevegelsen kansellere en kontrakt der t-baneførere i irske Veolia skulle lære opp israelske vognførere på den planlagte bybanen.

Drøyt to måneder senere annonserte ASN Bank i Haag at banken ville avslutte sitt forhold til Veolia Transport, og trekke alle sine investeringer ut av selskapet inntil det respekterte alle FN-resolusjoner. Banken annonserte at den vil gjøre det samme med alle selskaper som tjener penger på den israelske okkupasjonen av palestinsk land.

Distanserer seg fra Israel-engasjement

I november overtar MTR t-banen i Stockholm. På en pressekonferanse etter at kontrakten var sikret, benyttet MTRs representant anledningen til å understreke at selskapets etiske retningslinjer gjelder for hele konsernet og for samtlige datterselskaper.

Dette blir tolket som et ekstra stikk til konkurrenten, og som en bevisst distansering fra Veolias engasjement i Israel.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy