Fagforbundet sponser miljøbuss

Fagforbundet har vedtatt å gi selskapet Borgbuss i Østfold økonomisk støtte til å kjøpe sine sjuende buss som går på biometangass.

2009021214202620131216085032

– Biometangass er det drivstoffet med flest miljøplusser ifølge alle de fagmiljøene vi har snakket med. Jo mer vi har jobbet med dette temaet, desto sikrere er vi blitt på at biometangass kan gi bussnæringen et virkelig miljøløft, sier Stein Guldbrandsen som er medlem i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Samfunnsansvar

– Vi i Fagforbundet tar det ansvaret som samfunnet burde ha tatt for å bidra til en miljøvennlig kollektivtransport, sier Guldbrandsen. Han er godt fornøyd med vedtaket, som innebærer at forbundet dekker ekstrakostnadene på ca 500.000 kroner som Borgbuss får ved å kjøpe en buss som går på biometangass framfor en som går på diesel.

– Vi ønsker at det synes i bussen at Fagforbundet har bidratt med økonomisk støtte og hvorfor forbundet gjør dette. Ut over det har vi ikke satt noen betingelser for bidraget, sier han.

– Vi mener det er viktig å få opp biometangass som drivstoff i bussnæringen som et valgkamptema. Alle renseanlegg som behandler organisk avfall kan bygge anlegg til å framstille gassen, og dette er en kjent teknologi som det er mulig å starte opp med nå.

– Bussnæringen egner seg godt for biometangassprosjekter, siden bussene er stasjonert på få steder og kjører mange lokale ruter. Dette gjør det enkelt og rimelig å transportere ut beholdere med drivstoff, uten å måtte etablere et helt nettverk av tankesteder, fortsetter Guldbrandsen.

Trenger handling

- Arbeidsgruppen for kollektivtrafikk i Fagforbundet besøkte i fjor sommer anlegget til Fredrikstad vann,- avløp- og renovasjon (Frevar) som forsyner Borgbussene med biometangass, og vi kunne selv se at bussene og systemene fungerer godt. Sjåførene var også fornøyd.

Siden har vi vært overalt, i departementer og på statsministerens kontor, og argumentert for at dette er en løsning å satse på. Vi er blitt møtt med velvilje og smil, men ut over dette skjer det lite.

– Nå begynner vi å bli utålmodige. Det er frustrerende å oppleve at en regjeringen med høye og ambisiøse klimamål ikke handler og følger opp en så god miljøsak som dette.

– Derfor handler vi selv, for å få oppmerksomhet rundt biometangass i valgkampen, sier Stein Guldbrandsen.

Han mener myndighetene må satse på biometangass som et framtidsrettet drivstoff og sørge for finansiering slik at renseanlegg blir bygget om. Videre mener han at myndighetene må få på plass en finansieringsordning som dekker busselskapenes merkostnader ved å kjøpe biometanbusser i stedet for ordinære dieselbusser. Til slutt mener han at det bør arbeides mot et forbud for dieselbusser innen 2015.

MEST LEST:
BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i pensjonskassens uførefelle: Sitter igjen med minstesats etter 40 år i arbeidslivet

BEKYMRET: Tom Oppegaard og Vigdis Varn i beboerrådet i det privatdrevne eldreboligkomplekset Gabels Park frykter konsekvensene når driverselskapet Stendi Senior selger seg ut av virksomheten.

BEKYMRET: Tom Oppegaard og Vigdis Varn i beboerrådet i det privatdrevne eldreboligkomplekset Gabels Park frykter konsekvensene når driverselskapet Stendi Senior selger seg ut av virksomheten.

Rønnaug Jarlsbo

«Det verste som kan skje er at kommunen overtar og Jonas og Raymond får bestemme hva vi skal spise til middag»

BEROLIGER: Sjefanalytiker i Volue Insights, Tor Reier Lilleholt har studert strømprisene i 25 år: – Jeg ønsker å berolige strømkundene, det vi ser nå er en ekstrem situasjon og prisene vil gå ned og stabilisere seg.

BEROLIGER: Sjefanalytiker i Volue Insights, Tor Reier Lilleholt har studert strømprisene i 25 år: – Jeg ønsker å berolige strømkundene, det vi ser nå er en ekstrem situasjon og prisene vil gå ned og stabilisere seg.

Privat

Sjefanalytiker mener EU-avtale og utenlandskabler vil sikre oss stabil og rimelig strøm: – Dette er strømprisen du kan forvente

MÅ VÆRE EGNET: - Mangler du empati, betyr det svært lite hvilken formell kompetanse du kan vifte med, mener Robin Storevik.

MÅ VÆRE EGNET: - Mangler du empati, betyr det svært lite hvilken formell kompetanse du kan vifte med, mener Robin Storevik.

Eivind Senneset

Robin mistet jobben om og om igjen. Nå er han snart ferdig helsefagarbeider

– Vi mener ikke at de med høyere utdanning skal stjele fra dem med lavere utdanning. Vi vil ha en høyere ramme totalt, presiserer Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

– Vi mener ikke at de med høyere utdanning skal stjele fra dem med lavere utdanning. Vi vil ha en høyere ramme totalt, presiserer Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

Pressefoto

Konkurrerende fagforening vil ha med Fagforbundet på å bryte frontfagsramma

STORE KONSEKVENSER: Dersom Fagforbundet vinner fram med saken i arbeidsretten, kan det få store konsekvenser for lønna og arbeidstida til Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen, som jobber medleverturnus ved en barnevernsinstitusjon eid av det svenske konsernet Team Olivia.

STORE KONSEKVENSER: Dersom Fagforbundet vinner fram med saken i arbeidsretten, kan det få store konsekvenser for lønna og arbeidstida til Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen, som jobber medleverturnus ved en barnevernsinstitusjon eid av det svenske konsernet Team Olivia.

Ole Martin Wold

Dette milliardsøksmålet kan endre privat barnevern

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy