Nav-ansatte basker med reformen
Det er tøffe tilstander for de Nav-ansatte bekrefter ny rapport. De fleste har fått nye arbeidsoppgaver, men bare en av ti synes de har fått skikkelig opplæring for å gjøre jobben. Likevel mener mange at reformarbeidet er på rett vei.
Hvordan går det med Nav-reformen? Dette søker Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) å gi svar på i rapporten «Utvikling og utfordringer i nye Nav-kontor».
Rapporten er basert på en spørreskjemaundersøkelse blant ansatte både i Navs pilotkontor og på Nav-kontor som ble etablert høsten 2007.
Bedre etter hvert
Midt i alle begredelige historier fra Nav, finnes det lyspunkter, sier forskningsleder Tone Alm Andreassen i AFI som er ansvarlig for undersøkelsen:
- Det store bildet er at det går bedre på kontor som har vært i virksomhet i to år enn på de som har hatt kortere tid på seg, sier Alm Andreassen.
- Etter to år har kontorene funnet fram til bedre løsninger, og har færre restanser enn nyere kontor. Samtidig er ikke dette en entydig positiv eller negativ utvikling.
Lite opplæring
Bare et fåtall av de Nav-ansatte har de samme arbeidsoppgavene i dag som før reformen ble iverksatt. Men har de fått tilstrekkelig opplæring for å mestre sine nye jobber?
Bare sju prosent av de ansatte på nye Nav-kontor svarte at de i stor grad har fått tilstrekkelig opplæring for jobben. Tilsvarende tall for pilotkontorene var 13 prosent. Omtrent halvparten av de ansatte opplever imidlertid at de i noen grad har fått tilstrekkelig opplæring.
Stor belastning
Ni av ti Nav-ansatte synes de har fått økt arbeidsbelastning, og mange opplever at reformarbeidet har gått på helsa løs.
Et paradoks i denne sammenheng er det at det i planleggingen av AFIs undersøkelse ble lagt vekt på å begrense antall spørsmål i undersøkelsen for å ikke belaste de ansatte mer enn nødvendig.
Selv om reformen ble banket gjennom et stortingsvedtak, har medbestemmelse fra de ansatte vært vektlagt gjennom prosessen. Samtidig sier mange lokale tillitsvalgte at de har for mye å gjøre til å utføre den delen av jobben skikkelig.
Oppsummert er det likevel mye som tyder på at de ansatte synes det er verdt strevet: Fire av fem Nav-medarbeidere har tro på at reformen på sikt vil gi et brukerne et bedre tilbud.