JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet sponser miljøbuss

Fagforbundet har vedtatt å gi selskapet Borgbuss i Østfold økonomisk støtte til å kjøpe sin sjuende buss som går på biometangass.

2009031212232020131216091334

?– Biometangass er det drivstoffet med flest miljøplusser ifølge alle de fagmiljøene vi har snakket med. Jo mer vi har jobbet med dette temaet, desto sikrere er vi blitt på at biometangass kan gi bussnæringen et virkelig miljøløft, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Samfunnsansvar

– Vi i Fagforbundet tar det ansvaret som samfunnet burde ha tatt for å bidra til en miljøvennlig kollektivtransport, sier Guldbrandsen. Han er godt fornøyd med vedtaket, som innebærer at forbundet dekker ekstrakostnadene på ca. 500.000 kroner som Borgbuss får ved å kjøpe en buss som går på biometangass framfor en som går på diesel.

– Vi ønsker at det er synlig i bussen at Fagforbundet har bidratt med økonomisk støtte og hvorfor forbundet gjør dette. Ut over det har vi ikke satt noen betingelser for bidraget, sier han.

– Vi mener det er viktig å få opp biometangass som drivstoff i bussnæringen som et valgkamptema. Alle renseanlegg som behandler organisk avfall, kan bygge anlegg til å framstille gassen, og dette er en kjent teknologi som det er mulig å starte opp med nå.

– Bussnæringen egner seg godt for biometangassprosjekter siden bussene er stasjonert på få steder og kjører mange lokale ruter. Dette gjør det enkelt og rimelig å transportere ut beholdere med drivstoff, uten å måtte etablere et helt nettverk av tanke­steder, fortsetter Guldbrandsen.

Trenger handling

– Fagforbundets arbeidsgruppe for kollektivtrafikk besøkte i fjor sommer anlegget til Fredrikstad vann, avløp og renovasjon (Frevar) som forsyner Borgbussene med biometangass, og vi kunne selv se at bussene og systemene fungerer godt. Sjåførene var også fornøyd.

Siden har vi vært overalt, i departementer og på statsministerens kontor, og argumentert for at dette er en løsning å satse på. Vi er blitt møtt med velvilje og smil, men ut over dette skjer det lite.

– Nå begynner vi å bli utålmodige. Det er frustrerende å oppleve at en regjeringen med høye og ambisiøse klimamål ikke handler og følger opp en så god miljøsak som dette.

– Derfor handler vi selv for å få oppmerksomhet rundt biometangass i valgkampen, sier Stein Guldbrandsen.

Han mener myndighetene må satse på biometangass som et framtidsrettet drivstoff og sørge for finansiering slik at renseanlegg blir bygget om. Videre mener han at myndighetene må få på plass en finansieringsordning som dekker busselskapenes merkostnader ved å kjøpe biometanbusser i stedet for ordinære dieselbusser. Til slutt mener han at det bør arbeides for et forbud mot dieselbusser innen 2015.

Ved avløpsanlegget til Frevar utenfor Fredrikstad har det vært produsert biogass siden 1989. Gassen er et bi­produkt fra renseanleggets slam­behandling.

Frevar leverer i dag drivstoff til seks busser fra Borgbuss, en renovasjonsbil, fire kommunale tjenestebiler og seks av Frevars egne tjenestebiler. Anlegget har kapasitet til å levere mer.

Avløpsslam, sammen med organisk avfall, er «råvarene». Slam og avfall går inn i to råtnetanker, og prosessen i tankene er ikke ulik det som skjer ved varmkompostering. Dette fører til at det blir dannet metangass som blir liggende øverst i tankene.

Metangass er en miljøversting, og har 20 ganger større miljøskadelig effekt enn f. eks. CO2.

I stedet for å gå ut av anlegget som ­miljøskadelig utslipp, pumpes gassen til et oppgraderingsanlegg der den blir tilført mer metan for å kunne fungere i en bilmotor.

I Fredrikstad går den til en gasspumpe, og til store beholdere som enkelt kan kjøres ut til tankestasjoner utenfor an­legget.

MEST LEST:
USIKKER FRAMTID: Dersom hjernesvulsten til Lajla Sivlana Hortman begynner å røre på seg igjen, og hun blir hundre prosent ufør, kan det bli smalhans for sykepleieren.

USIKKER FRAMTID: Dersom hjernesvulsten til Lajla Sivlana Hortman begynner å røre på seg igjen, og hun blir hundre prosent ufør, kan det bli smalhans for sykepleieren.

Thomas Sætveit Jensen / TV Klipp

Sykepleier Lajla (55) er kvalm og svimmel hele tiden etter to hjernesvulst-operasjoner: – Blir jeg syk igjen, blir det en katastrofe økonomisk

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

Vidar Eriksen

Jeg blir snart pensjonist – Hva bør jeg tenke på?

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy