Barns sunnhet og trivsel
Barns sunnhet og trivsel i barnehage og andre daginstitusjoner var i fokus da norske og danske barne- og ungdomsarbeidere møttes i København.
I mer enn tre år har Fagforbundet og Fag og Arbeid, FOA, i Danmark hatt jevnlige møter. Denne gangen inviterte de med 20 medlemmer fra hvert land til et to dagers arbeidsseminar. Arbeidsseminaret hadde to hovedtemaer. Spørsmålet om all forskningen som gjøres på kosthold og trivsel setter spor i barnehagehverdagen og hvem det er som avgjør om så er tilfelle. Det andre formålet var å skape kontakt og lære av hverandre.
Vil heve statusen
– Møtene har vist oss at vi har mye å lære av hverandre. Vi står sterkere hvis vi klarer å styre utviklingen mot en god barnehage i begge land, sier seksjonsleder i Fagforbundets Seksjon kirke, kultur og oppvekst (SKKO), Mette Henriksen Aas.
I andre deler av Europa er barnehageområdet en del av det sosiale området, mens i Norge og Danmark er barnehagen en del av det formelle opplæringsløpet.
– Det er første gangen SKKO arrangerer et slikt fagkurs. Vi vil heve statusen til barnehagene og den kompetansen de som arbeider der besitter. Barnehagen er et sted barna utvikler seg og får impulser.
– Denne gangen søkte vi etter 20 barne- og ungdomsarbeidere gjennom Fagbladet. Jeg håper alle har lært av hverandre og at kontakter er skapt, sier SKKO-lederen.
Nye innspill og bekreftelse
Raymond Stolpen fra Trollskogen barnehage i Rognan og Tove Sæther fra Einerabben barnehage i Tromsø er kjempefornøyd etter to dager sammen med danske kollegaer. Begge føler at de har fått bekreftelse gjennom diskusjonene på tanker de selv gjør seg.
– Det var ikke noen nye tema. Ernæring og trivsel jobber vi med hver dag, men jeg har fått nye innspill som jeg tar med tilbake, sier Sæther.
Hun likte diskusjonen om læreplaner og aktiviteter.
– Kanskje er det for mye fokus på prosjekt, mens vi burde synliggjøre på ukeplanen all læringen som ligger i hverdagssituasjoner og rutiner, som for eksempel i garderobesituasjonen, sier hun.